נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותאישה עיוורת לא התקבלה לעבודה - זה הפיצוי שהיא קיבלה

אישה עיוורת לא התקבלה לעבודה – זה הפיצוי שהיא קיבלה

רשת בתי האבות משען סירבה לקבל את טל לדרמן לעבודה, בגלל עלות גבוהה של הנגשה

טל לדרמן, עיוורת בת 30, תקבל פיצוי בסך 36,000 שקלים מרשת הדיור המוגן משען, לאחר שלא התקבלה שם לעבודה. באתר ״שווים״ דיווחנו כי לדרמן תבעה את משען בחודש פברואר, וטענה שהרשת סירבה להנגיש עבורה את מערכת המחשוב, בשל עלויות גבוהות בסך כ-73,000 שקלים. 

משען, מצידה, אישרה שהתאמת מקום העבודה הייתה כרוכה בעלות כספית ניכרת, אבל הוסיפה כי היקף המשרה המוצעת היה שליש משרה בלבד. במשען אמרו גם כי הרשת מעסיקה עשרות עובדים עם מוגבלויות, כחלק ממדיניות מוצהרת שמיושמת באופן יומיומי. 

לדרמן דרשה פיצויים של 140,000 שקלים בתביעה שהגישה, אך הסכימה לפשרה, שאותה אישר בית הדין לעבודה בבאר שבע. עם זאת, לדרמן אומרת לאתר ״שווים״ היום כי הייתה מעדיפה להמנע מהתביעה. “ברגע שאנחנו מגיעים לבית משפט, שנינו מפסידים”, היא אומרת.

“מצד אחד יש לי תחושה של סיפוק מכך שמערכת המשפט מכירה באפליה שנעשתה כלפי, דבר אשר בא לידי ביטוי בפסק הדין שמחייב את משען לשלם לי פיצויים״, אומרת לדרמן. ״המשפט והליווי התומך שקיבלתי מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, חיזקו אצלי את התחושה שלמרות הקשיים כדאי לא לוותר ולעמוד על מה שמגיע לי, ואני מקווה שההצלחה הזו תעודד אנשים שעברו מקרים דומים לפעול בדרך זו״.

מנגד, היא אומרת שהתעוררו אצלה גם תהיות רבות בנוגע לשאלה אם ואיך פסק הדין עשוי להשפיע על מעסיקים אחרים, וכיצד הם מפרשים את המסר שהתביעה הזו מנסה להעביר. “במקרה שלי, חברת משען אמנם ביצעה חלק מהבדיקות הנדרשות לצורך קבלת התאמות, אך במהלך הדיון הראנו שברשת לא עשו מאמץ אמיתי להנגיש את התוכנה, ומהרו להכריז שמדובר ב׳נטל כבד מדי׳ לפני שמיצו את כל האפשרויות העומדות לרשותם בקבלת החזרים מהמדינה לצורך ביצוע ההתאמות”, הדגישה לדרמן.  

היא מבקשת לקרוא למעסיקים אחרים ולעודד אותם לפעול בדרך שונה מכפי שפעלה משען. ״זה נכון שאולי קל יותר לקבל לעבודה אנשים שההעסקה שלהם לא דורשת פרוצדורה ובירוקרטיה שיכולה וודאי להיות מעיקה ומתישה, אבל התנהגות כזו, בעיני, לא מוסרית״, היא אומרת.  

לדבריה, ״מעסיק, שיודע שרק מגבלה כזו או אחרת מפרידה בין עובד לבין מקום העבודה, צריך לקחת אחריות ולעשות את המקסימום שביכולתו כדי לבצע את ההתאמות הנדרשות. אני מאמינה בכל הלב שלאנשים עם מגבלה יש זכות להשתלב בחברה ובכלל זה בתעסוקה, ומקווה שכל אחד ימצא את הדרך לפעול כדי לקדם את המטרה החשובה הזו”.  

“מדובר בבחורה מוכשרת, עובדת סוציאלית, בעלת כל הכישורים לתפקיד, אשר גם משען הסכימה כי היא מתאימה״, אומרת עו”ד סיגלית פורת-גורנשטיין, התובעת בתיק מטעם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. 

״היא יכלה להיות היום עובדת מן המניין אילולא הייתה עיוורת ואילולא משען הייתה חוסכת במאמצים מינימליים כדי לבצע התאמות ולהפוך את המחשוב לנגיש. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות עוסקים רבות במיגור תופעות אפליה שכאלה ועל כן הגשנו תביעה בעניין לבית המשפט. אנו מקווים שהפיצוי שקבע בית המשפט במקרה זה כמו במקרים נוספים ירתיע מעסיקים וימנע הישנות תופעות כאלה בעתיד”. 

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות