נושאים קשורים

הסיבה מס’ 1 לתחלואה ומוגבלות בעולם: בעיות נוירולוגיות

כתב עת מדעי פירסם נתונים מבהילים: בשנת 2021 לכ-3 מיליארד אנשים בעולם הייתה בעיה כלשהי בתפקודי המוח. "קריאה דחופה להגדלת הטיפול המוקדם במצבים האלה"

נוסעים עם מוגבלות? מעתה תיהנו מהנחה מוגדלת בתחבורה ציבורית

ההנחה היא חלק מרפורמת "צדק תחבורתי" של משרד התחבורה. המסלולים המוזלים עשויים לחסוך לנוסעים עם מוגבלות בין 594 ל-3,660 שקלים בשנה

“מי שמכם לשפוט ילד בן 7?”: האב והבן שלא נכנעו לבריונות

דוד ואוריה יפרח הפכו לכוכבי טיקטוק לאחר שהשיבו למגיב שלעג: "המשקל העודף והדיבור הלא ברור הם מהסיבה הפשוטה שאוריה עם אוטיזם"

סטארט-אפ ישראלי פרץ דרך לטיפול באנדומטריוזיס

חברת גייניקה פיתחה תרופה חדשה שהוכחה בניסויים כבעלת פוטנציאל מבטיח לטיפול במחלה, שתוקפת למעלה מ-200 מיליון נשים ברחבי העולם
הסתדרות 480-100

רמב”ם ישלם 10 מיליון לצעירה שנולדה עם תסמונת נדירה

בית המשפט פסק כי לבית החולים אחריות על הנזקים שנגרמו לה – בהם מום לב ומוגבלות קוגניטיבית – ושהיה צריך לפעול להפסקת ההיריון
ראשיחדשותהכנסת אישרה: הדיסריגארד החדש 5,300 שקל

הכנסת אישרה: הדיסריגארד החדש 5,300 שקל

בעקבות סיכום בין ארגוני הנכים לשר האוצר. המשמעות: נכים יוכלו להרוויח עד שכר מינימום מבלי שקצבתם תיפגע

שר האוצר ישראל כ”ץ הודיע הערב כי הכנסת אישרה את התיקון לחוק לרון, אשר מעלה את הדיסריגארד לסכום של 5,300 שקל. המשמעות: נכים יוכלו לעבוד ולהשתכר עד לגובה שכר המינימום (5,300 שקל) מבלי שקצבת הנכות שלהם תיפגע.

התיקון לחוק לרון הוא חלק מהתוכנית הכלכלית של משרד האוצר למשבר הקורונה, ובהמשך צפוי להיות חלק מחוק הנכים שמתוכנן לעבור בקרוב.

מה זה דיסריגארד? כל נכה המוכר על ידי הביטוח הלאומי זכאי לקצבת נכות מהמדינה. אלא שלפי החוק, כאשר הוא יוצא לעבוד ומקבל שכר מעל גובה מסוים, הוא מאבד חלק מהקצבה שלו. לאורך השנים רף השכר המדובר היה נמוך למדי.

נגידת בנק ישראל לשעבר, ד”ר קרנית פלוג, אמרה בעבר ש”ככל שהדיסריגארד נמוך יותר, כך הוא מהווה תמריץ שלילי לתעסוקה”. במלים אחרות: מדוע שאדם נכה ייצא לעבודה אם הוא יודע שינכו לו חלק מהקצבה בסוף החודש?   

שר האוצר ישראל כ”ץ עם נציגי ארגון “נכה לא חצי בן אדם”

בשנת 2003 נרשמה ההורדה האחרונה של הדיסריגארד, ומאז נאבקים ארגוני הנכים להעלותו. לאורך השנים הוא עמד על 1,900 שקל, 2,800 שקל, 3,700 שקל, 3,900 שקל, ובקרוב, בעקבות האישור בכנסת, הוא יעמוד על גובה שכר המינימום – 5,300 שקל.

אלכס פרידמן, מייסד ויו”ר ארגון “נכה לא חצי בן אדם”, אמר בתגובה כי מדובר בבשורה היסטורית לציבור הנכים. “זה צעד חשוב שיתרום לשילובם של נכים בתעסוקה ובחברה”, הוסיף פרידמן. “בתחילת המאבק שלנו הדיסריגארד עמד על 1,900 שקל, וזו בהחלט סגירת מעגל מרגשת להביא אותו היום לגובה שכר המינימום. אנו מברכים את שר האוצר על המהלך המשותף ומקווים להעברת חוק הנכים המלא בהקדם”.

“הצעד הזה, שהובילו השר כ”ץ ושר הרווחה איציק שמולי, מתקן במעט את העוול הזה שנקרא דיסריגארד”, אומר אורן הלמן, מייסד פרויקט “סיכוי שווה”, שפעל רבות בשנים האחרונות להעלאת הדיסריגארד.”מדובר בחסם הכי גדול בפני אנשים עם מוגבלות שרוצים להשתלב בחברה, לחיות חיים רגילים כמו כל אחד אחר, לתרום לכלכלה, להתפרנס, לעשות מה שכל אחד מאיתנו עושה: לעבוד.  

“כשאנחנו מתחילים לעבוד, אנחנו שואלים: ‘כמה נרוויח?'” ממשיך הלמן, “לעומת זאת, אדם עם מוגבלות שואל: ‘כמה אני מפסיד כשאני מתחיל לעבוד?’ זה אבסורד. חלם. הצעד שנעשה עכשיו חשוב ,ואני מברך עליו, אבל אנחנו נמשיך לדרוש העלאה של הדיסריגארד ל-15 אלף שקל – פי 1.5 מהשכר הממוצע במשק”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות