נושאים קשורים

פיתוח ישראלי: מברשת שיניים לאנשים עם מוגבלות

"אוטודנט" פיתחו מברשת אוטונומית, שעוזרת לאנשים עם מגבלות מוטוריות בפעולת הצחצוח. בחברה מתגאים: "צריך רק ללחוץ על כפתור, והמברשת עושה את כל העבודה"

דיסנילנד נגד הונאות נכים: “מי שיזייף תעודה יורחק לצמיתות”

ענקית פארקי השעשועים טוענת לעלייה במספר המתחזים לאנשים עם מוגבלות – כדי לקצר תורים. הודיעה: "מי שימסור הזהרת כזב, יורחק מכל הפארקים שלנו ללא אפשרות חזרה"

משרד החינוך אישר לחזור לפעילות החופש בחינוך המיוחד, אבל לא קבע מתי

המשרד הבוקר: "לאור השינויים במדיניות פקע"ר, הפעילויות החינוכיות בחופשת הפסח יוחזרו בכל רחבי הארץ. החזרה לפעילות תהיה הדרגתית". במרכז השלטון המקומי מתחו ביקורת: "אי אפשר לחזור בלחיצת כפתור"

“הציורים הם רגשותיי, האוטיזם שלי. המציאות שלי”

התערוכה החדשה של האמן האוטיסט דן שטיין, היא ביטוי יוצא דופן של רגש טהור. "אם תראו אותי מצייר, תחשבו שזה מה שאני צריך לעשות לשארית ימי חיי"
הסתדרות 480-100

גם מחר לא יתקיימו מסגרות בחינוך המיוחד

בעקבות הנחיות פיקוד העורף, אלפי ילדים עם מוגבלויות יאלצו להישאר בבית. אילו מוסדות בכל זאת יהיו פעילים? כל הפרטים
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותרוצים לצאת לטבע? קבלו 8 מקומות בילוי מונגשים

רוצים לצאת לטבע? קבלו 8 מקומות בילוי מונגשים

קק"ל מציעה לאנשים עם מוגבלות מבחר מקומות בילוי שהוכשרו במיוחד – מעמק החולה בצפון ועד מצפה אשל בדרום

הנסיעות לחו”ל נמצאות בימים אלה בסימן שאלה גדול עקב הגל החדש של הקורונה, אבל בישראל, לפחות בשלב זה, ניתן לטייל בכל מקום ובכל אתר טבע. לאנשים עם נכויות ומוגבלויות מציעה קרן קיימת לישראל מבחר מקומות בילוי בחיק הטבע, שהוכשרו במיוחד על ידי קק”ל ועומדים בדרישות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. “אנחנו רוצים שהטבע יהיה נגיש לכל אדם”, אומרת מירב דוידיאן, ממונת נגישות בקק”ל, “אנו משקיעים מאמצים ומשאבים רבים בכדי לאפשר לאנשים עם מוגבלות לבלות, לטייל וליהנות ביערות, בפארקים ובחניונים, תוך התחשבות בצורכיהם הבטיחותיים והתפקודיים”.

אז הנה לפניכם מספר אתרים מומלצים המותאמים לבילוי של אנשים עם מוגבלויות מכל הסוגים:

פארק הירדן

פארק הירדן שוכן מצפון לכנרת, בצד אפיקו המזרחי של הירדן. גדות ערוץ הנהר והאפיקים המשניים שעוברים בפארק מכוסים בסבך צפוף של צמחייה, בעיקר של קנה מצוי ועצי ערבה. בפארק יש מדשאות רחבות ידיים, שולחנות בצל עצי אקליפטוס, מסלולי טיול ומתקני שעשועים. קרן קיימת לישראל, בשיתוף הביטוח הלאומי, החברה הכלכלית גולן, חמ”ת ובסיוע עמותת נגישות ישראל, השקיעה בפארק תשומת לב מיוחדת לתחום הנגישות, ונסללו בו 750 מטר של שבילים נגישים עם ספסלי ישיבה. מנקודות תצפית נגישות אפשר לצפות בירדן, או לבלות באזור עין משפע הנובע למרגלות היישוב הקדום בית צידה. בפארק יש עמדות פיקניק ובהן חניות נכים, עמדות מנגלים וברזיות נגישות ושלושה מבני שירותים נגישים.

פארק הירדן. צילום: קק”ל

בפארק קיימים מספר מוקדים שבהם קק”ל הכשירה שבילי הליכה מותאמים לאנשים המתניידים בכיסאות גלגלים ולאנשים עם לקות ראייה ועיוורון:

  • באזור הדיג קיים שביל נגיש באורך של כ-200 מטר בצמוד לנחל הזורם ואמת המים הקדומה, ולאורכו פינות ספסלים נגישים ומוצלים.
  • בקרבת עץ השקמה הגדול קיים שביל באורך של כ-100 מטר, המגיע עד לשקמה ולרחבת הישיבה הנגישה מתחת לעץ.
  • באזור עיינות משפע קיים שביל המגיע מחניון הפיקניק הנגיש, דרך הגשר מעל המים, ועד לרחבת מרפסת המשקיפה אל גוף המים, הצמחייה והדגים. לאורך השביל יש ספסלי ישיבה מותאמים ונגישים, פינת פיקניק נגישה מעל בריכות השכשוך, וירידה עד לקו המים עם רחבת מנוחה וספסל.
  • השביל הנגיש – שביל הליכה נגיש באורך של כ-1.5 ק”מ בתוך שטח של טבע ומים זורמים (הירדן) בתוך סבכי קנים, אמת מים ומוקדי עניין הפעילים גם ביום וגם בלילה. השביל מיועד לאנשים המתניידים בכיסאות גלגלים, עגלות ילדים, לאנשים עם צרכים מיוחדים, כבדי ראייה וכבדי שמיעה.

לעוד מידע ולמחירון

אגמון החולה

פארק אגמון החולה, שזכה בפרס נגישות ישראל, הינו אתר תיירות אקולוגי ייחודי בעולם, אשר מציע למבקריו חוויית טבע נדירה. באגמון, שמצוי בלב ליבו של השבר הסורי-אפריקני, הקימה קק”ל פארק צפרות שפעמיים בשנה חולפים בו למעלה מ-500 מיליון עופות מים, עופות דורסים וציפורי שיר. על מנת שגם אנשים עם מוגבלות יוכלו לתצפת ולהתפעל מבעלי הכנף שמגיעים לאגמון לביקור, הנגישה קק”ל את הגישה למצפורי הצפייה בציפורים (מצפור העגורים, מצפור השקנאים, מצפור עופות המים, הגן הבוטני וכו’). שבילי הגישה, גשרוני העץ, השירותים, הקופות, המזנון וחניוני הפיקניק הותאמו גם להתניידות בכיסאות גלגלים. בנוסף, רכבי הגולף שנוסעים ברחבי הפארק הותאמו לכיסאות גלגלים. למבקרים כבדי ראייה מוצעת מערכת שמע ייחודית המספרת להם אודות המקום.

בשל ריכוזן הגבוה של הציפורים באזור, הוקמה במקום תחנת טיבוע ציפורים, שבה הן מסומנות בעזרת טבעת מתכת המוצמדת לרגלן, דבר המסייע לנטר ולעקוב אחר אוכלוסיות ציפורים, נתיבי הנדידה שלהן ועוד. אמנם תחנת הטיבוע באגמון פתוחה לציבור הרחב, אולם יש מי שעד כה לא יכלו ליהנות מצפייה בתהליך עצמו של הטיבוע. בשנה האחרונה הנגישה קק”ל את תחנת הטיבוע, במטרה שגם אנשים עם מוגבלות ראייה ולקות קוגניטיבית יוכלו להשתתף וליהנות מהחוויה.

אגמון החולה. צילום: קק”ל

אנו ממליצים להגיע לטיול בשביל הנגיש בגן הבוטני, ומשם לתחנת הטיבוע המספקת חוויה רב חושית והיכרות עם ציפורים ומסלולי הנדידה שלהן.

בנוסף, אנו ממליצים להגיע למרכז המבקרים באגמון שנחנך רק לפני כשנתיים ומציע למבקריו שלל אטרקציות טכנולוגיות מתקדמות, אשר מאפשרות למבקר לחוות את אגמון החולה ועולם הצפרות בצורה מעניינת, ייחודית ומלמדת. בין האטרקציות במרכז: תחנת VR שכוללת מיטות וכורסאות מונגשות עם משקפי מציאות מדומה, בעזרתם ירגישו המבקרים איך זה להיות חלק מלהקת עגורים ולנדוד לאורך השבר הסורי אפריקני; גלובוס לדים המציג את נתיבי הנדידה העולמיים; קיר הציפורים הגדול ביותר במזרח התיכון שכולל אינפורמציה אודות ציפורים וחידון; ו”מיני אגמון” – מיצג אשר ממחיש את השינויים שעבר אגמון החולה משחר ההיסטוריה דרך ייבוש החולה, אדמות הכבול וכו’ בצורה טופוגרפית, משולב עם טכנולוגיה מתקדמת ומוחשית.

פארק אדמית

פארק אדמית שוכן בקצה המצוק התלול המשקיף על המרחבים הפרושים שלאורך חוף הגליל המערבי. קק”ל פיתחה את הפארק, שתלה ערוגות צמחי תבלין ועצי בוסתן, ובנתה חניונים ופינות לפיקניק. בלב הפארק יש חניון ובו שולחנות נגישים, ברזיה ושירותים נגישים. במקום יש שביל הליכה נגיש בנוף הגליל המערבי ותצפיות לים התיכון. השביל כולל חניות, שירותים, ספסלים, בתי אחיזה בחלק מהשביל ורחבות תצפית לנוף.

פארק אדמית, מצפור אהוד גולדווסר ואלדד רגב. צילום: קק”ל

חורבת תנשמת

חורבת תנשמת נמצאת בפארק יער שהם. היער משתרע על פני כ-2,000 דונם, ממזרח לשֹהם. היער, שהיה מקום מוזנח עם ערמות פסולת ש”עיטרו” אותו, הפך ליער קהילתי פורח. קרן קיימת לישראל, המועצה המקומית ותושבי שׂהם פועלים יחד לטיפוחו של פארק היער כמרכז טיילות ובילוי בחיק הטבע. היער מתפרש על פני גבעות נמוכות ובהן טרסות עתיקות ועצי בוסתן, ויש בו חניונים לפיקניק, שבילי טיול ברגל ובאופניים ואתרים ארכיאולוגיים. בחורף ובאביב הוא נצבע בפריחה מרהיבה של כלניות, רקפות ושאר פרחים ססגוניים.

אתר חורבת תנשמת, הנגיש לכיסאות גלגלים וללקויי ראייה, התגלה בשנת 1986, ותשע שנים מאוחר יותר התגלו בחפירות ארכיאולוגיות באתר שרידי כנסייה מהתקופה הביזנטית (המאה הרביעית לספירה), ולידה שלושה קברים חצובים בסלע ובריכת מים חצובה בעלת גרם מדרגות בפינתה. במקום התגלה ממצא מיוחד, שחלקיו התגלו בכנסייה ובבית הבד. זהו מדליון עגול משיש בקוטר 67 ס”מ שמגולפת בו דמותה של טיכה, אלת המזל שנחשבה לפטרונית של ערים רבות. שביל קצר נגיש מוביל מכאן דרומה לכיתת לימוד פתוחה בטבע, השוכנת על במת סלע נמוכה, שסמוך אליה נמצאים שרידי גת חצובה בסלע ובור פתוח ששימש כבשן סיד.

הנגשה באתר: הביקור באתר כולו ובאזור העתיקות נגיש ומאפשר ביקור לכולם. עבור כבדי ראייה מוצבת במקום מערכת מסבירן קולי נגיש עם פישוט לשוני ומערכת מובנת של step hear, המאפשרת מתן מידע קולי לאנשים לפי בחירתם. מטרת המערכת היא לתת הכוונה לאדם עם לקות ראייה לגבי מקום הימצאותו והסבר על האתר. בנוסף, באתר יש חניה מונגשת ושביל הליכה, כיתת לימוד ותצפית על הכניסה.

אילנות – גן בוטני יערני ומרכז מבקרים

כל מי שאוהב לסייר רגלית בין העצים, מוזמן להגיע לגן יערני בוטני מיוחד במינו בלב השרון, בו צומחים זה לצד זה 350 מיני עצים מרחבי העולם, חלקם בעלי מראה אקזוטי מרתק. האתר זכה  בפרס נגישות ישראל.  באזור יש שילוט המסביר על סוגי העצים. בנוסף, קיימת מערכת מסבירן להתמצאות עבור אנשים עם לקויות ראייה, המאפשרת להם לקבל מידע קולי אודות המקום.

בגן הבוטני קיים מבוך מונגש מעצים המדמה גזע של עץ. במקום מרכז מבקרים המוקדש כולו לעצים, משלב את הטכנולוגיות החדישות ביותר בתחום, ומציע למבקרים בו חוויה מיוחדת במינה. מרכז המבקרים כולל סרט נגיש עם כתוביות אודות היער לאנשים עם לקות שמיעה, חידון טריוויה, תחנות אינטראקטיביות בנושא ייעור בישראל, יערות העולם, סודות העץ וחוויה של סיור אופניים במציאות רבודה, שמונגשת גם לאנשים המתניידים בכיסאות גלגלים. 

באתר ניתן למצוא: 2.5 ק”מ של שבילים נגישים ברמה גבוהה בתוך היער, המאפשרים למבקרים הנאה מריאה ירוקה ומרכזית במרכז המדינה ותנועה נוחה בכיסא גלגלים או בעגלת תינוק, חניית נכים נגישה, שולחנות פיקניק, ספסלים, ברזיות ושירותים נגישים.

אנדרטת חץ שחור

האנדרטה המרשימה, המשקיפה על אזור ג’בליה ועזה, מחזירה אותנו אל מורשת הקרב של הצנחנים ואל ימי פעולות התגמול של שנות החמישים. האנדרטה כוללת עמודי אבן הנושאים תיאורים של פעולות התגמול של הצנחנים ותרשימי קרבות של החיל. אנדרטה נוספת מנציחה את הנופלים. סמוך לאנדרטה הציבה קק”ל חניון עם שולחנות פיקניק. מעט מדרום לאנדרטה נמצא בית שביתת הנשק – בית בן קומה אחת מכוסה גג רעפים. קק”ל שיפצה את המבנה, ששימש את משלחות ועדת שביתת הנשק הישראלית בצאתן לפגישות עם נציגי מצרים. בשנה שעברה האתר עבר שדרוג, במסגרתו הונגש באופן מלא – חניות, דרך הגישה לאנדרטה ובית שביתת הנשק, ספסלים, שולחנות, ברזיות ושירותים נגישים.

בית הכנסת הקדום במעון

איננו יודעים את התאריך המדויק, אבל ברור שלפני כ-1,500 שנה עמדו במקום הזה (ממזרח לקיבוץ נירים שבנגב הצפון-מערבי( יהודי העיירה מעון וחנכו את בית הכנסת. זה לא היה יישוב של עם עצמאי. ביזנטיון הנוצרית משלה אז בארץ. ובכל זאת, יהודי מעון, כמו יהודי הארץ כולה, לא ויתרו על עצמאותם הרוחנית. כלי הביטוי החשוב ביותר לעצמאות הרוחנית היה בית הכנסת, שהותיר אחריו את רצפת הפסיפס המפוארת. בית הכנסת התגלה בשנת 1957, במהלך סלילת כביש הגישה לקיבוץ ניר עוז, ובנוסף התגלו במקום בור מים ומקווה. מחוסר תנאים מתאימים להצגת הפסיפס במקומו הטבעי, הסירו אותו מהאתר ושמרו אותו במחסני רשות העתיקות. קק”ל שיקמה את רצפת בית הכנסת והשיבה אותה למקומה המקורי. הירידה מהחניה אל בית הכנסת הונגשה על ידי שביל עץ “צף” אשר עובר בתוך עצי בוסתן וצברים. בצמוד לבית הכנסת ישנו חניון קטן ומוצל על ידי עצי אשל, עם מספר ספסלי פיקניק נגישים, ברזיה וחניה נגישה.

הפסיפס בבית הכנסת הקדום במעון. צילום: קק”ל

אתר בית אשל – אתר היסטורי

מצפה בית אשל שמצוי בשטח פארק נחל באר שבע, הוא אחד משלושה מצפים שהוקמו בקיץ 1943 על ידי קרן קיימת לישראל בנגב והיוו את תחילת ההתיישבות החלוצית בנגב. לקראת הקמת המצפה בוצעו קידוחים לאיתור מים, אך רק בקידוח השישי נמצאו מים מליחים. באותה נקודה הוחלט להקים את היישוב, והוא אוכלס על ידי ארגון היוגב, שמייסדיו עלו מאוסטריה וגרמניה.

המצפה נבנה עם חצר מוקפת חומה, בדומה לתבנית של היישובים תל חי, כנרת ובן שמן. המתיישבים הראשונים פיתחו שטחים לניסיונות חקלאיים, ואף היו הראשונים שהביאו את ילדיהם למגורי קבע בנגב. בשנת 1947 החלו פעולות איבה כנגד תושבי המצפה, ובמאי 1948 התקיף הצבא המצרי את היישוב בתותחים ובמרגמות. התושבים עמדו בגבורה בהפגזות כבדות שנמשכו כחמישה חודשים, עד כיבוש באר שבע על ידי צה”ל. המצפה נהרס כליל, ובינואר 1949 פונו תושביו למחנה זמני בכפר ויתקין.

לאחר שנים ארוכות בהן עמד המצפה הרוס ושומם, הוא שוחזר ושולט על ידי קרן קיימת לישראל, ולאחרונה הוכרז כאתר מורשת לאומי. ב-2018 נרתמה המועצה לשימור אתרים לסייע בשחזור ובשימור של מערכת הביצורים. בין השאר שוחזרו בתי האבן, מגדל המים והבונקרים, והשילוט כולל טקסטים ותצלומים. כל אלו יוצרים תמונה היסטורית מרגשת של אותם ימים רחוקים ומביאים את תולדותיו הקצרות והסוערות של היישוב הקטן, שתרם תרומה אדירה לראשית ההיאחזות היהודית בנגב.

בית אשל. צילום: קק”ל

כל המבקרים בבית אשל יכולים ליהנות מטיול בין המבנים ההיסטוריים והעתיקות. האתר מישורי ולכן מאפשר התניידות גם בכיסאות גלגלים. מלבד מערכת השבילים, עמדות ההסבר והאתר עצמו, הנגישה קק”ל את החניה, שולחנות הפיקניק, השירותים והברזיה. כמו כן, ברחבי האתר מוצעים ספסלי ישיבה נגישים המאפשרים מנוחה לאלו הזקוקים לכך.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות