נושאים קשורים

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
הסתדרות 480-100

חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו
ראשיאנשים עם מוגבלויותהתקציב לשילוב עובדים עם מוגבלות יקוצץ ב-60%

התקציב לשילוב עובדים עם מוגבלות יקוצץ ב-60%

כך הוחלט בדיונים במשרד העבודה והאוצר. גורם בכיר: "אם הקיצוץ ימומש - זה גזר דין מוות של התוכנית". גורם במשרד העבודה: "זה עדיין בדיונים, אין עוד החלטה סופית"

ח"כ יואב בן צור (ש"ס). צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר העבודה יואב בן צור (ש”ס). צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

תוכנית “תעסוקה שווה”, המסייעת לאנשים עם מוגבלויות למצוא עבודה בשוק הפתוח, תקוזז משמעותית מתקציב של כ-30 מיליון שקלים בשנה ל-10 מיליון שקלים בלבד – כך הוחלט במשרד העבודה בשיתוף משרד האוצר. גורם בכיר המעורב בתוכנית אומר ל”שווים” כי “במקרה שהקיצוץ ימומש, מדובר בגזר דין מוות של התוכנית כולה, והיא תיאלץ להיסגר. עם 10 מיליון שקלים אי אפשר לעשות דבר”.

ההחלטה על הקיצוץ הגדול הגיעה לאחר דיוני התקציב של משרד העבודה, שם התברר כי אנשי המשרד, וגם אנשי האוצר, פועלים על מנת לחתוך את תקציב התוכנית ביותר מ-60%. “במשך 3.5 השנים האחרונות שתוכנית ‘תעסוקה שווה’ פועלת עזרנו למעל 2,700 אנשים עם מוגבלות להיקלט במגוון תפקידים”, אומר אותו גורם. “בשנת 2022 הגיעה התוכנית לשיעור השמה של 48%, כשהממוצע הארצי עומד על 41%”.

“לאפשר את הצלחתם”

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון להיום ישנם בישראל כ-750 אלף אנשים עם מוגבלות בגילאי העבודה (18 עד 67), כ-400 אלף מתוכם עם מוגבלויות “נרכשות”. כלומר, אנשים שהמגבלה שלהם הגיחה לפתע באמצע החיים, שינתה את מסלול חייהם והשפיעה רבות גם על סביבתם הקרובה.

על פי ההערכות של מבקר המדינה, בכל שנה מדינת ישראל מפסידה כחמישה מיליארד שקלים בכך שהיא לא דואגת להעסקה של אנשים עם מוגבלות. “תוכנית ‘תעסוקה שווה’ היא תוכנית הדגל הממשלתית, מייסודו של מינהל אוכלוסיות במשרד העבודה, לקידום תעסוקת אנשים עם מוגבלות בישראל”, אומר אלכס פרידמן, יו”ר ומייסד ארגון “נכה, לא חצי בן אדם”, שהצטרף למאבק נגד קיצוץ התוכנית המדוברת. “התוכנית פועלת בפריסה ארצית ונועדה לסייע בקידום תעסוקה לאנשים עם מוגבלויות במדינת ישראל ולעודד מעסיקים להעסיק באופן הוגן ושוויוני אנשים עם מוגבלות, לנצל את הערך הגלום בהם ולערוך התאמות במקומות העבודה כדי לאפשר את הצלחתם”.

אלכס פרידמן במהלך דיון בכנסת. צילום: “נכה לא חצי בן אדם”

המשמעות: סגירת התוכנית

לדברי פרידמן, “המשמעות העיקרית של הקיצוץ התקציבי היא סגירת התוכנית. מדובר בפגיעה ישירה בשירות למעסיקים בהעסקת אנשים עם מוגבלות, ובפגיעה באנשים עם מוגבלות ביותר משמונה מוסדות אקדמיים ו-30 רשויות מקומיות ברחבי הארץ. השירות ניתן לכלל הקשת החברתית בישראל – חרדים, חילונים, חברה ערבית, פריפריה ומרכז כאחד. אנחנו דורשים לעצור את הקיצוץ ואת הפגיעה במקבלי השירות והמעסיקים”.

כזכור, לפני חודשיים מליאת הכנסת אישרה את הקמת משרד העבודה מחדש ואת מינויו של השר יואב בן צור (ש”ס) לתפקיד שר העבודה, במקביל לתפקידו כמ”מ שר הבריאות. בן צור הפסיק לכהן כשר במשרד הרווחה.

ממשרד העבודה לא נמסרה תגובה רשמית בנושא. גורם במשרד העבודה אמר ל”שווים” כי ההחלטה עדיין לא סופית ועדיין מתנהלים דיונים בנושא. ממשרד האוצר נמסר: “במסגרת דיוני התקציב משרדי העבודה והאוצר סיכמו ביניהם על שורה של תוספות תקציביות בנושאים שונים. נושאים אלה אינם מיועדים לתוכניות ספציפיות. התוכניות ייקבעו בהתאם לשיקול דעתו הבלעדי של משרד העבודה”.

אנחנו באתר “שווים” עושים מאמצים גדולים להביא לאנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם את כל החדשות והמידע החיוניים להם. כדי להמשיך בעבודה הזו אנחנו זקוקים לעזרתכם. אתם מוזמנים לעגל את האגורות בכרטיס האשראי שלכם לטובת עמותת שווים – וגם אתם חלק מהפרויקט החשוב שלנו. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. כדי לעגל לשווים הקליקו >>> עיגול לטובת שווים – למען אנשים עם מוגבלויות – האגורות שלך יכולות לשנות חיים! (igul.org.il)

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות