האקדמיה

רקע

הנוכחות של עובדים עם מוגבלות בשוק התקשורת הישראלי (עיתונות, יח”צ, פרסום, שיווק דיגיטלי) דלה ביותר, בוודאי ביחס לשיעור האנשים עם מוגבלות באוכלוסייה הכללית (כ-15%). אוכלוסייה זו מיוצגת בדרך כלל בתקשורת בקונטקסט של מוגבלותה, וכמעט לא ניתן למצוא ממלאי תפקידים (כתבים, עורכים, מגישים, אנשי יח”צ ופרסום וכו’) בענף. המטרה המרכזית של האקדמיה לאנשי תקשורת עם מוגבלות היא לשנות את המציאות הזו. לשם כך מכשירה התוכנית עשרות רבות של אנשים עם מוגבלות (פיזית, תקשורתית, נפשית) בענפי העיתונות, הטלוויזיה, היח”צ, הדוברות, השיווק והסושיאל, ופותחת להם את הדלת לתעסוקה משמעותית בשוק התקשורת.

למה זה חשוב

לנוכחות עובדים עם מוגבלות בתקשורת יש ערך כלכלי (יותר תעסוקה, יותר פרנסה), וגם ערכים חברתיים חשובים: מניסיון העבר ידוע כי ייצוג של קבוצות מיעוט על המסך ובתקשורת בכלל מסייע בשינוי עמדות כלפיהן; אנשים עם מוגבלות בעמדות השפעה בתעשייה יוכלו לקדם אג’נדה של שוויון, נגישות ושילוב; אנשי תקשורת עם מוגבלות יהוו מודל לחיקוי עבור חבריהם לקהילה, מעין “קטר שמושך אחריו את קרונות הרכבת”; ולא פחות חשוב – יש פה מסר לכלי התקשורת, ודרכם לכלל הציבור, של “מסוגלות” – “לאנשים עם מוגבלות יש כישורים ויכולות, ומשתלם לכם להעסיק אותם”.

הקורס הראשון

באוקטובר 2021 יצא לדרך הקורס הראשון, בהובלת מפעל הפיס, עמותת “שווים” וקבוצת “ידיעות אחרונות-ynet”. במסגרת הקורס עברו 20 תלמידים עם מוגבלות הכשרה בסיסית בעיתונות ויח”צ שנמשכה כשלושה חודשים (עד סוף 2021). תוכנית הלימודים נבנתה על ידי עורכי עיתונות בכירים ב-” ynet” וב”שווים”. את הקורס ליווה מתרגל מקצועי קבוע, ומאז שהסתיים מצאו כבר עבודה 6 חניכים (בכלי תקשורת או מחלקות דוברות).

בוגרי קורס העיתונות הראשון עם יו”ר מפעל הפיס אביגדור יצחקי. צילום: יריב כץ, “ידיעות אחרונות”

ועכשיו גדלים

לאור הצלחת הקורס הראשון, הוחלט במפעל הפיס וב”שווים” להתרחב במהלך 2022-2023 ל-4 קורסים במספר תחומים בעולם התקשורת (עיתונות, יח”צ ודוברות, סושיאל, טלוויזיה). את הקורסים מובילים זכיינית הטלוויזיה רשת 13, קבוצת “ידיעות אחרונות-ynet” וחברת גיתם. בנוסף, צפויים להצטרף למהלך קרנות הביטוח הלאומי, הפורום הכלכלי חברתי מבית נשיאות המגזר העסקי ובנק הפועלים.

עיקרי התוכנית

האקדמיה כבר יצאה לדרך עם קורס ראשון של רשת 13 בטלוויזיה ושיווק דיגיטלי. באמצע אוקטובר עומד להיפתח קורס עיתונות של “ידיעות אחרונות-ynet”, ובהמשך ייערכו קורס נוסף של רשת 13 וקורס יח”צ ודוברות של גיתם. כל קורס יימשך כשלושה חודשים וישתתפו בו 20 תלמידים. הדגש בתוכנית הוא פחות על לימודים תיאורטיים, ויותר על למידה והתנסות מעשית. מאחורי תוכנית הלימודים עומדים אנשי מקצוע מובילים בשוק התקשורת.

אוכלוסיית היעד

בדומה לקורס הראשון, אוכלוסיית היעד לקורסים היא אנשים מגיל 18 עם לפחות 40% נכות (מוכרת על ידי הביטוח הלאומי או משרד הביטחון) מכל מגוון המוגבלויות – פיזיות, תקשורתיות ונפשיות. כדי להתקבל המועמדים יצטרכו לעמוד בתנאי סף ולעבור בדיקת התאמה.

היעד

המטרה של האקדמיה היא להביא כמה שיותר בוגרים של הקורסים להשמה במקומות עבודה בענפי התקשורת. על תהליך ההשמה מופקד הפורום הכלכלי חברתי, מבית נשיאות המגזר העסקי, שאמור לייצר את החיבור בין המעסיקים הגדולים במשק שמחפשים עובדים בתחום (כלי תקשורת, מחלקות דוברות, שיווק דיגיטלי ועוד) לבין מסיימי הקורסים.

מתרחבים לענפים אחרים

לאור הצלחת הפרויקט החליטו השותפים להרחיב את ההכשרות המקצועיות לתחומים נוספים שאינם תקשורת, ויצאו בקריאה דרך המדיה לחברות מהמגזר העסקי להצטרף אליהם. עד עתה הצטרפו ופתחו קורסי הכשרה לאנשים עם מוגבלות החברות מייקרוסופט, סיסקו, רשת המלונות פתאל (בישול), פרטנר, סלקום וחברת השילוח הבינלאומית קליקאיט, ועוד עשרות מתכוונות לחבור לפרויקט בהמשך. לאחר ההכשרות מציעות החברות לבוגרים עבודה, ובינתיים נקלטו כבר עשרות עובדים עם מוגבלות בחברות השונות. השותפים בפרויקט פועלים כל העת לגייס חברות נוספות, לסייע להן לאתר מועמדים מתאימים עם מוגבלות, ובמקביל מייצרים חשיפה תקשורתית למהלכים במטרה למשוך עוד חברות לפתוח קורסי הכשרה דומים.