נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיחדשות4,000 ש"ח לחודש לילדים ללא גן שיקומי

4,000 ש”ח לחודש לילדים ללא גן שיקומי

ניצחון ל-14 משפחות לילדים אוטיסטים שעתרו נגד המדינה: יקבלו טיפולים בשווי הטיפולים שמקובלים במעון שיקומי

עידן מוטולה

 ניצחון חשוב ל-14 משפחות לילדים אוטיסטים: בימים האחרונים הודיעה המדינה כי הורים לפעוטות עם אוטיזם שלא נמצא להם גן שיקומי, יקבלו החזר של 4,000 שקל לחודש בעבור טיפולים לילדיהם. מדובר בטיפולים מקבילים לטיפולים הנהוגים במסגרת השיקומית.

ניתן להניח שגם הורים שלא עתרו לביהמ”ש יוכלו לדרוש מהמדינה החזר על הטיפולים. צילום: דיפוזיטפוטוס

ההודעה הזו מהווה את סיומו של אחד השלבים החשובים בעתירה שהגישו המשפחות נגד משרדי הבריאות והרווחה לבית המשפט המחוזי מרכז. העתירה הוגשה לאחר שהמדינה לא מצאה בעבור ילדיהן מקום במעונות יום שיקומיים. המשפחות ביקשו מבית המשפט לחייב את המדינה למצוא מקומות במעונות בעבור הילדים, ועד מציאת מקום לתת לילדים טיפולים פרא-רפואיים בהיקף דומה לזה שניתן במעונות. יש לציין כי דרישות אלה הוצגו בפני המדינה בטרם הוגשה העתירה, אולם נדחו על ידה.

במסגרת העתירה הוצגה חוות דעת המבהירה כי בגיל הרך קיים חלון הזדמנויות טיפולי ייחודי, שהחמצתו הינה בעלת השלכה חמורה על התפתחות הילדים בהמשך החיים.

למעשה, הוסכם בין הצדדים בהליך כי החל ממועד האבחון של הפעוט כאוטיסט ועד כניסתו למסגרת שיקומית (בשאיפה בתחילת שנת הלימודים הקרובה), תחזיר המדינה להורים סך של כ-4,000 שקל לחודש, בעבור טיפולים שניתנו ויינתנו לפעוטות על ידי מטפלים מתחומים שונים. ההחזר יינתן כנגד קבלות שיציגו ההורים. 

חשוב להדגיש כי הסיכום נוגע רק להורים שהגישו את העתירה. עם זאת, יש יסוד להניח כי אם יחזור על עצמו מקרה בו המדינה לא תמצא מקום לכל הפעוטות הנזקקים, בשנת הלימודים הבאה, או בשנה אחרת, יוכלו הוריהם לדרוש פתרון בדומה לזה שהוסכם על ידי המדינה בהליך הנוכחי.

נוסף על כך, בשלב מוקדם יותר של ההליך התחייבה המדינה להעמיד בעבור כל פעוט במצבם של העותרים תמיכה של סייעת בהיקף של 180 שעות בגנים הנמצאים בפיקוח משרד העבודה והרווחה, דוגמת גנים של ויצ”ו ונעמ”ת. גם בכך נרשמה התקדמות של ממש, שכן לפני הגשת העתירה ניתן היה לקבל 80 שעות בלבד. בדרך כלל גם לא ניתן היה לעשות שימוש בשעות אלו, מאחר שסיוע בהיקף זה אינו מאפשר לילד לשהות בגן מעבר למחצית היום.

עו”ד אמיר ברק

“המדינה ממש הפקירה בשנים האחרונות פעוטות רבים שלא נמצא להם מקום במעון יום שיקומי וגרמה לפגיעה בהם”, אומר עו”ד אמיר ברק, שייצג את המשפחות בעתירה, לאתר “שווים”. “אמנם היקף השעות המוצע בעקבות העתירה אינו שווה לזה שניתן לקבל במעונות היום השיקומיים, אך התפנית בתפיסה של המדינה מבורכת יש לקוות שהגישה הזו תיושם בעתיד בעניינו של כל פעוט.

“בכל מקרה”, הוסיף עו”ד ברק, “מדובר ב’עזרה ראשונה’ בלבד, ואם המדינה לא תשכיל לפתוח מסגרות בהיקף שייתן מענה לכלל הפעוטות הנזקקים, הפגיעה החמורה לא תיפסק. מדינת ישראל קבעה כבר לפני 15 שנים, בחוק, שהפעוטות זכאים ללמוד במעונות יום שיקומיים, ואי העמדת תקציבים מתאימים שנים כה רבות לאחר מכן הינה אוזלת יד לשמה”.

אחת האמהות שהשתתפו בעתירה אמרה לאתר “שווים”: “בגדול, ההרגשה היא טובה כי השגנו משהו שלא חשבתי שנצליח להשיג. אני משוכנעת שיינתן פה גם מענה למשפחות נוספות בעתיד. ועדיין, זה לא מענה הולם, כי הפעוטות האלה זקוקים למעונות יום שיקומיים, ולרבים עדיין לא נמצא מקום שם. וזה גם עצוב שעל כל דבר, אפילו הכי צודק, צריך להיאבק פה כל כך קשה. אני רוצה להודות באופן מיוחד לעו”ד אמיר ברק שעשה את עבודתו נאמנה”.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות