נושאים קשורים

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
הסתדרות 480-100

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
ראשיחדשותכל מה שצריך לדעת על הרפורמה בחינוך המיוחד

כל מה שצריך לדעת על הרפורמה בחינוך המיוחד

מרגישים מבולבלים? ארגון "בזכות" הוציא מדריך מפורט שיעזור לכם לעשות קצת סדר לקראת שנת הלימודים הבאה

אחרי שנים של דיונים, התלבטויות וגם פיילוט אחד במחוז הצפון, בשנת הלימודים הקרובה תיכנס לתוקף הרפורמה בחינוך המיוחד בכל רחבי הארץ. מה בדיוק כוללת הרפורמה, שכבר עכשיו מעוררת לא מעט ביקורת? “בזכות”, המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלות, הוציא בסוף השבוע מסמך מפורט שאמור לסייע להורים המבולבלים להבין קצת יותר מה צפוי לילדיהם.

אז מה ישתנה?

באחד בינואר 2020 נכנס לתוקף התיקון לחוק החינוך המיוחד בכל הארץ. המשמעות היא שהחל מחודש ינואר במקום ועדת השמה ושילוב פועלת ועדת זכאות ואפיון, אשר שונה (במקצת) בהרכבה ובסמכויותיה.

ועדת זכאות ואפיון קובעת:

  • האם התלמיד זכאי לשירותי חינוך מיוחדים.
  • מהי רמת התפקוד של תלמיד שנמצא זכאי (דירוג 1 תפקוד הכי גבוה עד 4 הכי נמוך).
  • מהו היקף סל השירותים של תלמיד שייבחר לשילוב.

ההורים קובעים:

  • את סוג המסגרת בה הילד ילמד – כיתה “רגילה”, כיתה קטנה של תלמידים עם צרכים מיוחדים בתוך מערכת החינוך הכללית (כיתת חינוך מיוחד), מסגרת חינוכית נפרדת וייעודית לתלמידים עם צרכים מיוחדים (בית ספר לחינוך מיוחד).
  • את התוכנית החינוכית של ילדם – כחלק מהצוות הרב מקצועי בבית הספר.

אופן קבלת הזכאות לשירותי חינוך מיוחדים והיקפם מתחלק בין שתי קבוצות של תלמידים:

קבוצה א’ – תלמידים עם מוגבלויות חושיות, מוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם, מוגבלות פיזית, מחלות ותסמונות נדירות, קשיים נפשיים ברמות תפקוד 2-4, משכל גבולי ברמות תפקוד 2-4, עיכוב התפתחותי או שפתי ברמות תפקוד 3-4, קשיים רגשיים והתנהגות מאתגרת ברמות תפקוד 3-4, לקות למידה ברמות תפקוד 3-4.

קבוצה ב’ – תלמידים עם קשיים נפשיים ברמת תפקוד 1, משכל גבולי ברמת תפקוד 1, עיכוב התפתחותי או שפתי ברמות תפקוד 1-2, קשיים רגשיים והתנהגות מאתגרת ברמות תפקוד 1-2, לקות למידה ברמות תפקוד 1-2.

זכאותם של תלמידים מקבוצה א’ נקבעת בוועדת זכאות ואפיון, ותלמיד שנקבעה זכאותו זכאי במסגרת השילוב לתקציב אישי ושעות סייעת, בהתאם לרמת התפקוד שנקבעה לו.

זכאותם של תלמידים מקבוצה ב’ יכולה להיקבע על ידי ועדת זכאות ואפיון או על ידי הצוות הרב מקצועי בבית הספר, ותלמיד שנקבעה זכאותו זכאי לקבל שירותי חינוך מיוחדים מתקציב בית ספרי, וזאת בכיתה הרגילה במערכת החינוך הכללית.

הדיון בוועדות הזכאות והאפיון

ועדות זכאות ואפיון יתקיימו בחודשים נובמבר עד מאי. הורים שילדיהם זקוקים לשירותי חינוך מיוחדים יכולים להגיש בקשה לדיון בזכאות ילדיהם בוועדה עד סוף חודש מרץ (גם צוות בית הספר רשאי להגיש בקשה עד מועד זה). אם ילדכם נמצא בתהליך אבחוני שטרם הסתיים, עליכם להגיש אישור שמעיד על כך, ותקבלו אישור להגשת הבקשה עד ה-10 באוגוסט.

בקשות שיוגשו לאחר חודש מרץ לא ידונו, למעט אם יתקיימו נסיבות מיוחדות כגון שחרור מאשפוז, נשירה מפנימייה, תאונה או טראומה נפשית, עולים חדשים או תושבים חוזרים, מצבי חירום חריגים לפי חוות דעת של פקיד סעד ותפקוד מורכב וחריג במיוחד.

תוזמנו להשתתף בישיבה של ועדת זכאות ואפיון לא פחות מ-16 ימים לפני מועד הישיבה.

14 יום לפני הדיון אתם זכאים לקבל את כל המסמכים הנמצאים בידי הוועדה, ובכלל זה מסמך המתעד את ההתערבויות שנעשו במסגרת החינוכית שבה לומד הילד, שאלון ההפניה של בית הספר וסיכום התוכנית האישית שהוכנה לתלמיד, וכן את רמת התפקוד שנקבעה בשאלון רמת התפקוד (שאלון ראמ”ה – רשות ארצית למדידה והערכה).

בנוסף, תקבלו עותק ממסמכים שהגשתם לוועדה (מסמכים המעידים על המוגבלות ושאלוני הורים ותלמיד). אם זו פנייתכם הראשונה לוועדה, תידרשו להעביר גם בדיקות ראייה ושמיעה (אלא אם כן ילדכם עם מוגבלות בשמיעה או בראייה, ואז תידרשו להביא בדיקות כל ועדה). בנוסף, תידרשו לחתום על טופס ויתור סודיות בפני חברי הוועדה בלבד.

בדיון בוועדה יהיו נוכחים חברי הוועדה: נציג משרד החינוך המשמש כיו”ר הוועדה, נציג הרשות המקומית, מפקח של החינוך הרגיל ומפקח של החינוך המיוחד, פסיכולוג חינוכי ונציג הורים. אי אפשר לקיים את הוועדה ללא נוכחות היו”ר, נציג הרשות, הפסיכולוג והמפקח של החינוך המיוחד. בנוסף לחברי הוועדה ישתתפו בדיון נציג מהצוות הרב מקצועי בבית הספר ואנשי מקצוע נוספים לפי הצורך וככל הניתן, בהסכמתכם, ההורים. כמו כן, הינכם יכולים להחליט על השתתפות ילדכם בדיון. מומלץ להתייעץ עם התלמיד/ה ולבדוק מה רצונו/ה.

במהלך הדיון בוועדה אתם זכאים להציג את כל המידע הרלוונטי באופן ישיר או על ידי אדם אחר מטעמכם בפני חברי הוועדה בלבד או בפני כל הנוכחים, לבחירתכם.

במהלך הדיון ידבר גם נציג הצוות החינוכי ויסקור את השתתפות התלמיד בבית הספר, תוך שימת דגש על החוזקות ועל התחומים בהם דרושה לו תמיכה. הפסיכולוג יציג את המסמכים והמידע העולה מהם, ונציג המתי”א יציג מידע אודות המוגבלות.

כמו כן, החל משנת הלימודים התשפ”א יתקיים דיון לגבי הצורך של ילדכם בהסעה ובליווי בהסעה.

לאחר הדיון יתקיים דיון ללא נוכחותכם (אך בנוכחות נציג הורים) לגבי מתן הזכאות לילדכם, לרבות זכאות להסעה ולליווי, ותתקבל החלטה על ידי חברי הוועדה בלבד.

ועדת הזכאות והאפיון קבעה זכאות לילדכם לקבלת שירותי חינוך מיוחדים. מה עכשיו?

אם ילדכם בקבוצה ב’ (ראו הסבר למעלה), הוא זכאי לשירותי חינוך מיוחדים מתוך סל המוסד החינוכי.

שימו לב! סל המוסד החינוכי הוא תקציב הניתן לכל מוסד חינוכי לפי חישוב של אחוז מתוך כלל תלמידי בית הספר. מי שאמון על חלוקת המשאבים בבית הספר הוא מנהל בית הספר.

אם ילדכם בקבוצה א’ (ראו הסבר למעלה) אתם זכאים לבחור יחד עם ילדכם את סוג המסגרת החינוכית. לשם כך:

  1. אתם זכאים לקבל מידע מוועדת האפיון והשילוב אודות היקף השירותים שילדכם יקבל בכל סוג מסגרת חינוכית.
  2. אתם זכאים לקבל את פרוטוקול הוועדה בתום הדיון ועד שבועיים ממועד הדיון או ממועד החלטת הוועדה, לפי המוקדם מביניהם. גם אם הוחלט לא למסור לכם מידע, תקבלו את פרוטוקול הוועדה של הדיון בו נכחתם.
  3. תוך שבועיים מקבלת ההחלטה אתם צריכים לבחור את סוג המסגרת החינוכית עבור ילדכם: כיתה “רגילה”, כיתת חינוך מיוחד או בית ספר לחינוך מיוחד. עליכם להעביר את הטופס שתקבלו באמצעות מנהל המסגרת החינוכית או באמצעות מזכירות הוועדה ברשות המקומית (בקשו את הדוא”ל במועד הוועדה). אתם יכולים לשנות את דעתכם עד ה-15 ביוני, אך עליכם להודיע על כך בכתב ליו”ר הוועדה.
  4. לא בחרתם – הוועדה רשאית לבחור עבור ילדכם את סוג המסגרת החינוכית בה ילמד, תוך שעליה להעניק זכות קדימה לשילוב במערכת החינוך הכללית.
  5. סבורה הוועדה שבחירתכם עלולה לפגוע בילד או בילדים אחרים פגיעה של ממש, תזומנו לשימוע תוך 14 יום מיום שהודעתם על בחירתכם. החלטת הוועדה בעניין זה טעונה אישור מנהל האגף לחינוך מיוחד או סגנו. אתם רשאים לערער עליה בפני ועדת השגה תוך 21 יום מיום קבלת ההחלטה בכתב.
  6. אתם זכאים לפנות לדיון חוזר בוועדת זכאות פעם אחת, אף אם טרם חלפה שנה מהדיון הקודם, ובאישור מנהל מחוז – פעמיים בשנה.

בחרתם שילוב

ועדת שיבוץ של הרשות המקומית תשבץ את ילדכם בבית ספר באזור מגוריכם.

הצוות הרב מקצועי בבית הספר, הכולל אתכם ההורים, את מנהל בית הספר, מורה הילד, פסיכולוגית או יועצת בית הספר, יקבע אילו שירותים הילד יקבל במסגרת השעות שהוקצבו לו, וזאת לפי צרכיו. כמו כן, תכתבו ביחד את התוכנית האישית של ילדכם ותקבלו עותק ממנה.

שימו לב!

  1. ההורים הם חלק מהצוות הרב מקצועי לעניין קביעת השירותים של ילדם וקביעת התוכנית החינוכית שלו.
  2. תוכנית הלימודים האישית של שנת הלימודים הקודמת ממשיכה עד לקביעת תוכנית חדשה.
  3. תוכנית לימודים לגבי תלמידים חדשים תיקבע עד חודשיים מתחילת שנת הלימודים או חודשיים ממועד קביעת הזכאות והאפיון של התלמיד (לפי המוקדם).
  4. יום לימודים ארוך, ארוחות ושנת לימודים ארוכה ניתנים רק במסגרות נפרדות של חינוך מיוחד, אלא אם תלמיד משולב לומד במסגרת בה מתקיים יום לימודים ארוך או במסגרת בה מתקיימת קייטנת החופש הגדול.

מה כולל סל השירותים בשילוב?

  1. סל השירותים בשילוב לתלמידים בקבוצה א’ יכלול תקציב אישי בשווי 2.7 שעות הוראה פלוס שעות סייעת בהתאם לרמת התפקוד שנקבעה לתלמיד בוועדה (על פי הטבלה המופיעה בחוק ומצורפת למטה).
  2. בנוסף לכך, מתי”א יעניק 0.5 שעות הוראה עבור כל תלמיד – להדרכה ולהנחיית צוות בית הספר.
  3. הסעות וליווי למי שנמצא זכאי.

שימו לב!

בקביעת סל השירותים בפועל ניתן להמיר שעות סיוע בשעות הוראה ולהפך. שעת הוראה שווה 4.3 שעות סיוע, ובתיכון היא שווה 5.4 שעות סיוע. לדוגמה, 2.7 שעות הוראה בבית ספר יסודי או בחטיבה ניתנות להמרה ל-11.6 שעות סיוע נוספות. בתיכון ניתן להמיר 2.7 שעות הוראה ב-14.5 שעות סיוע נוספות.

סל אישי יכול להינתן גם בקבוצה, על פי החלטה של הצוות הרב מקצועי בבית הספר, אך עליו לשתף את ההורים בהחלטה זו. במקרה זה ינוצל רק חלקו היחסי של תקציב ילדכם.

בחרתם כיתת חינוך מיוחד או מסגרת חינוך מיוחד

ילדכם יקבל את אותו סל השירותים שמקבל היום תלמיד במסגרת של חינוך מיוחד, לרבות המעטפת הכוללת יום לימודים ארוך, שנת לימודים ארוכה, כיתה קטנה, הזנה ומתקנים ייעודיים (בהתאם לסוג המוגבלות).

ועדת הזכאות החליטה שילדך לא זכאי לשירותי חינוך מיוחדים

אתם רשאים להגיש השגה לוועדת השגה מחוזית תוך 21 יום מיום קבלת ההחלטה.

שימו לב!

השגה על החלטה של הצוות הרב מקצועי שלא לאשר זכאות לקבלת שירותי חינוך מיוחדים לתלמידים בקבוצה ב’ מופנית לוועדת זכאות ואפיון.

ניתן להגיש השגה לוועדת השגה גם במקרים הבאים: פגיעה פרוצדורלית בזכויות התלמיד או ההורה, שלילת זכות הבחירה של ההורה, שלילת הזכות להסעה ולליווי, קביעת רמת תפקוד וכל סוגייה אחרת.

שעות סיוע לפי סוג הלקות ורמת תפקוד

לייעוץ או לפרטים נוספים פנו ל”בזכות”:

טלפון: 02-6521308

מייל: [email protected]

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות