נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

נערת דלתא

תכירו את יעל ליפשיץ, בת 17 עם תסמונת דאון שמככבת בקטלוג הקיץ של חברת האופנה ו"הכי רוצה להיות מפורסמת"

אם לפני עשור או שניים מישהו היה מציע לחברת אופנה ישראלית לשלב בקמפיין שלה דוגמנית עם תסמונת דאון, היו כנראה מסתכלים עליו בעין עקומה. אבל השנים חולפות, המאבק לשילוב מתקדם, המודעות עולה, ולחברת האופנה הישראלית דלתא יש עכשיו פרזנטורית עם תסמונת דאון. קוראים לה יעל ליפשיץ.

ליפשיץ, בת 17 מגוש עציון, מככבת בימים אלה בקטלוג קולקציית הקיץ החדש של דלתא, לצד דוגמניות צעירות נוספות. “אני מאוד רוצה להיות מפורסמת”, אמרה בשיחת טלפון שקיימנו איתה השבוע, ואמא שלה, רותם, הוסיפה שזה מה שהיא רצתה מאז ומתמיד. “כבר כשהיא הייתה קטנה”, סיפרה האם, “היא חלמה להיות דוגמנית, חלמה להיות מפורסמת”.

אז איך זה התחיל? יום אחד ראתה רותם פוסט בדף הפייסבוק של “תסמותק”, פורום שעוזר להורים לילדים עם תסמונת דאון, שמחפש דוגמניות ודוגמנים, והחליטה לנסות את מזלה. היא פנתה לשירה רונן, מייסדת “תסמותק” וגם סוכנת דוגמנות של צעירים עם תסמונת דאון, ולמרבה השמחה זו הרימה את הכפפה.

“בגלל היופי של יעל ביקשתי מההורים שלה שהיא תהיה קליינטית שלי”, מספרת רונן. “ברגע שהתמונות הראשונות שלה יצאו, פניתי לחברות, והיה להן עניין בה. במקביל פירסמנו צילומים שלה באינסטגרם”. לא חלף זמן רב, והגיע טלפון משמח מדלתא ישראל. “זה עדיין מרגש אותי”, אומרת הסוכנת, “הם אמרו, ‘שלום, אנחנו מבינים שאתם מייחצנים את יעל ליפשיץ, אנחנו רוצים להזמין אותה. זה היה אושר גדול”.  

אוהבת שפות וגיבורי על, כולל גל גדות. יעל ליפשיץ מתוך קמפיין דלתא. צילום: ערן לוי

לאייל עמית, סמנכ”ל השיווק של דלתא, זו הייתה החלטה קלה, כך מתברר בדיעבד. “כשראיתי את הפוסט של יעל ידעתי ישר שזה מייצג את מה שדלתא ישראל מייצגת, ולמזלי המנכ”לית הסכימה איתי”, הוא מספר. “הקלות שבה יעל השתלבה, הטבעיות שבה זה קרה, מלמדות הרבה. אני עובד עם דוגמניות רבות, ואני חוזה לה עתיד זוהר”.

עמית גם התייחס למיעוט הדוגמנים והדוגמניות עם מוגבלות שעובדים בתעשייה, והבטיח כי “אנחנו, בדלתא, ננסה יותר לשלב אנשים עם מוגבלות מכל סוג. זה גם מה שהחברה שלנו מייצגת – משפחתיות”.

לא רק עמית, גם רונן שופעת מחמאות על הדוגמנית שלה. “אין לי ספק שיעל נבחרה לקמפיין של דלתא לא רק בגלל היופי שלה”, היא אומרת בביטחון. “יש לה נוכחות של כוכבת, היא כריזמטית ומשחקת נפלא מול מצלמה. אין לי ספק שהיא תגיע רחוק”.

כששאלנו אותה איך כל העניין של סוכנות הדוגמנות התחיל, היא סיפרה: “באיזשהו שלב ראיתי שבחו”ל יש לא מעט דוגמניות ושחקניות עם תסמונת דאון בקמפיינים, ואמרתי לעצמי איך יכול להיות שבארץ זה לא קורה? אז החלטתי לעשות את זה בעצמי ופתחתי סוכנות. אני מאוד שמחה שעשיתי את זה”.

“החברות בבית ספר מפרגנות”. ליפשיץ (במרכז) מתוך הקמפיין של דלתא. צילום: ערן לוי

רותם, אמא של ליפשיץ, מדגישה שמבחינתה המסר החשוב ביותר בסיפור של בתה הוא המודעות החברתית. “כשבנות 11 עם תסמונת דאון מתלהבות מיעל, כשאני מקבלת טלפונים מהורים שאומרים כמה הסיפור שלה נותן להם השראה, זה נותן רוח של שינוי ותקווה”, היא אומרת.  

בינתיים, יעל ממשיכה ללמוד בבית ספר לחינוך מיוחד בירושלים. אחר הצהריים היא הולכת לפעילות של עמותת שלווה. “חברות בבית ספר מאוד מפרגנות לה על הפרויקטים של הדוגמנות”, האם מספרת. “אנחנו מחכים כבר לצאת מהסגר ולראות את יעלי בחנויות דלתא”.

ליפשיץ מאוד מתחברת לשפות. היא יודעת עברית, קצת אנגלית, רוסית, ערבית וכמה מלים בצרפתית. היא אוהבת לשיר ולרקוד וגם את נועה קיריל וגל גדות. בכלל, יש לה חיבה לגיבורי על כי “הם מצילים את העולם”. זה מה שהיא גם רוצה לעשות כשתהיה גדולה. הזמר האהוב עליה הוא אליעד נחום. היא מכירה בעל פה את כל הביוגרפיה שלו ואת כל השירים.

ואם כבר הספקתם לשאול את עצמכם, אז כן, יש לה חבר. קוראים לו בניהו גרוס, והם מכירים כבר מכיתה א’. אחרי שיעל התפרסמה אמא שלה קיבלה כמה פניות מהורים לבנים עם תסמונת דאון, אבל נאלצה לדחות אותם. בנימוס.

יליד 1986. ממנצ'סטר באנגליה. על הרצף האוטיסטי. הבן השביעי מתוך 14 אחים לרב חרדי. נשוי לאישה גם עם מוגבלויות. משמש כעיתונאי במעריב ובאתר שווים. מתנדב בוועד של עמותת Keep Olim , ובמגן לקהילות.

כתבות אחרונות