נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותחשד: שני גברים עשקו נכה בן 92 וגנבו ממנו מאות אלפי שקלים

חשד: שני גברים עשקו נכה בן 92 וגנבו ממנו מאות אלפי שקלים

השניים גרו בביתו, ורישתו אותו במצלמות. בזכות תושיה של פקידי הבנק והסיוע המשפטי נפתחה חקירה

משה (שם בדוי) – קשיש ערירי בן 92 שנעזר בכיסא גלגלים – נוצל על פי חשד על ידי שני גברים שניסו להשתלט על נכסיו. כך התיר היום לפרסום בית הדין לענייני משפחה. על פי החשד השניים, שלהם עבר פלילי, הוציאו מחשבון הבנק שלו מאות אלפי שקלים תוך מצג שווא שהמהלכים נעשים בהסכמתו. השניים עברו להתגורר בדירתו, כשהוא אינו מסוגל להתנגד ואף אינו מודע להשלכות המעשים שלהם. המשטרה חוקרת את האירוע ואת שני הגברים. 

בחודשים האחרונים שני הגברים הגיעו עם משה לסניף הבנק שלו, וביקשו למשוך כספים בסכומים גבוהים מחשבונו. עובדי הבנק חשדו כי משהו אינו כשורה וביקשו מהשניים להזדהות, ואלו הציגו ייפוי כוח מתמשך אשר לטענתם מאפשר להם לנהל את ענייניו של משה. 

כאשר משה נותר ביחידות עם מנהל הבנק, הוא לחש בפחד לאוזניו: “אני מפחד ממנו, אל תצרפו אותו לחשבון”. אנשי הבנק פנו לאפוטרופוס הכללי, כדי לבדוק את ייפוי הכוח וגילו כי הוא הופקד אך מעולם לא הופעל, ועל כן אינו תקף מבחינה חוקית. 

אנשי האפוטרופוס הכללי עירבו את מחלקת הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, שמינתה את עו”ד יפתח עצמון מטעם מערך ייצוג זקנה וכשרות משפטית, לייצג את הקשיש ולהגן עליו. עו”ד עצמון פנה בבהילות לבית המשפט בבקשה לקבלת צווי מניעה, שיגבילו את המשיכות מחשבון הבנק וימנעו את העברת הזכות לשימוש בדירה של משה. בית המשפט אישר את הבקשות ללא נוכחות משה בדיון, עוד באותו היום.  

התגוררו בבית שלו 

עו”ד עצמון הגיע לביתו של משה, מלווה בשני עובדים סוציאליים משירותי הרווחה הקהילתיים. הוא היה שם עם מטפלת, שהתברר ששני הגברים שכרו. המטפלת סירבה לפתוח את הדלת, והם נאלצו להזמין פורץ לדירה. במהלך הביקור הבחינו עצמון והעובדת הסוציאלית כי ניכר שדיירים נוספים מתגוררים בדירה, שהייתה כולה מרושתת במכשור האזנה ובמצלמות. הם שוחחו עם המטפלת וגילו שהשניים גרים בדירה זמן רב. 

משה היה מבולבל מאוד, ולא זכר דבר על ביקוריו בבנק עם הגברים, או על המשיכות שביצע לאחרונה בסכומים ובתדירות גבוהים. שכנה מדירה סמוכה סיפרה לעצמון ולעובדים הסוציאליים על מעשי ניצול וסחטנות נמשכים שנעשים מצד שני האנשים כלפי משה, ובקשה מהם שיסייעו לו.  

ממצאי הביקור הקשים דווחו לבית המשפט, ולבקשת עו”ד עצמון, מונה גם אפוטרופוס על משה – עו”ד אמיר זבולון – שאחראי לניהולו האישי וניהול רכושו. בית המשפט הוציא צו הרחקה בשם משה כנגד השניים, וקבע כי יש לנתק את המצלמות.  

“מדובר באחד המקרים הקשים של עושק וניצול שנתקלנו בהם בשנים האחרונות״, אומרת עו”ד מיטל סגל-רייך, ממונה ארצית תחום זקנה וכשרות משפטית בהנהלת הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, “כל מי שנוהג בסחטנות ובעושק כלפי אדם זקן צריך לדעת, כי החברה והמערכת המשפטית יפעלו כנגדו במלוא חומרת הדין”. 

ליאורה גור, מיחידת האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים, הוסיפה: “מהירות התגובה והנחישות שבה פעל מערך הפיקוח באפוטרופוס הכללי, הביאו לתוצאה שבה נעצרה הפגיעה האישית והכלכלית בקשיש. האפוטרופוס הכללי ימשיך לפעול למניעת הישנות מקרים דומים ויעשה כל שלאל ידו כדי להבטיח שאנשים חסרי ישע יזכו להגנה ראויה״. 

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות