1,600 משפחות לילדים חולים שלומדים בבית, מכיוון שאינם יכולים ללמוד במוסדות החינוך, נמצאות בערפל כבד לקראת תחילת שנת הלימודים. זאת, לאחר שמשרד החינוך שלח מכתבי פיטורים ל-600 מורים ומטפלים המשתייכים לתוכנית הלימודים שלהם, המופעלת על ידי קבלן פרטי. עכשיו, אנחנו מדווחים כאן לראשונה, מגבשים במשרד החינוך פתרון לבעיה, והוא להחזיר את הילדים לטיפול ישיר של המשרד.
“הפרטים עדיין לא סגורים, אבל זה בהחלט הכיוון שעליו אנחנו עובדים”, אישר ל”שווים” גורם בכיר במשרד החינוך. לדבריו, הכוונה היא לוותר על ההפרטה ועל המפעיל הפרטי של התוכנית, “שעמד באמצע”, ולקחת אחריות מלאה וישירה על הילדים.
“אנחנו חושבים שזה הפתרון הטוב ביותר קודם כל בשבילם”, הוא הדגיש, “המשרד בעצם הולך להכניס את הילדים חזרה הביתה. היתרון הוא שתהיה להם סוף סוף שייכות ויהיה להם בית אחד. ככה הילד יהיה מקושר טוב יותר מבחינה חברתית ולא יישב לבד בבית”.
לשאלתנו האם משרד החינוך יצליח להיערך בזמן הקצר שנותר לפתיחת שנת הלימודים, בדגש על גיוס כוח אדם ומורים, ענה הגורם כי “השאיפה היא שכמה שיותר מורים מהחינוך המיוחד יעבדו עם הילדים החולים במסגרת שעות נוספות, ויתוגמלו על כך בהתאם”.
בימים האחרונים, מאז נודע דבר הפיטורים של מורי תוכנית “שלבים”, המשפחות נמצאות באי ודאות ולחץ גדול. מדובר במשפחות לילדים במצבים הכי קשים: חולי סרטן, חולים במחלות ניווניות, הפרעות פסיכיאטריות, אוטיזם בתפקודים נמוכים ומחלות נוספות, שלא מאפשרות להם להגיע לבתי הספר.
שרונה נמר, מנהלת מטה המאבק לחינוך שווה זכויות לילדים חולים, מספרת ל”שווים” כי איש לא טורח לעדכן את המשפחות במה שמתרחש. “איך מצפים מאיתנו שלא נדאג אם אנחנו לא מקבלים תשובות”, היא שואלת. “מדובר פה בילדים מיוחדים במצבים הכי קשים שיכולים להיות, ופשוט מתעלמים מאיתנו. אנחנו מרגישים כמו אוויר”.
לדברי נמר, קדימה מדע, הקבלן שהפעיל את התוכנית בשנים האחרונות, לא היה חף מבעיות, והיו כשלים רבים לאורך השנים. “עם זאת”, היא מסייגת, “יש שם אנשים מדהימים שעובדים עם הילדים שלנו. אנחנו תומכים במאבק של המורים המפוטרים. נוצרו כאן קשרים אישיים, והילדים רוצים לראות את המורים ואנשי הצוות שלהם. בגלל חוסר הוודאות יש הורים רבים שלא ישנים בלילות, זו ממש התייחסות מזלזלת כלפינו”.
הבוקר שיתפה עדנה אפלבאום, אם לשקד, ילדה עם תסמונת נדירה בשם ליי (leigh), את הקושי של בתה ושלה בהיעדר צוות חינוכי, עקב הפיטורים. “שקד, שהלכה עם הליכון עד לפני שנה וחצי ולמדה בבית ספר רגיל, הגיעה בגלל וירוס למצב סיעודי”, כתבה האם בדף הפייסבוק שלה. “היא החלה ללמוד בבית מכיוון שאסור לה להיות חשופה למחלות. היא לומדת לתקשר באמצעות מערכת למיקוד מבט. הלמידה שלה דורשת התאמות מרובות, על מנת שהיא תהיה שותפה פעילה על אף המגבלות שלה.
“שקד זקוקה לפיזיותרפיה נשימתית”, ממשיכה האם, “על מנת לשמור על חייה. הצוות הפדגוגי והטיפולי של שקד השקיע רבות בתהליך ארוך וממושך של למידה שלה ושל צרכיה. היא יצרה עם הצוות קשרים משמעותיים של אמון, ולא לחינם אנחנו מכנים את הצוות שלנו ‘סיירת שקד’. אך כעת, שנייה וחצי לפני תחילת שנת הלימודים, צוות הסיירת שלנו קיבל מכתבי פיטורים ואנחנו בדאגה גדולה ובאי וודאות”.
המורים המפוטרים, המיוצגים על ידי ארגון כוח לעובדים, מתכוונים להמשיך ולהיאבק על עבודתם. “למרות חשיבותם הועסקו עד היום מורי ‘שלבים’ כעובדי קבלן, ללא משכורת בחופשות, ללא ידיעה האם תהיה להם עבודה ב-1 בספטמבר ומתי תחל השנה, ללא כל משמעות לוותק”, נמסר מוועד המורים. “המורים קיבלו הודעות על פיטוריהם בלי התרעה מראש או ידיעה מוקדמת. עבור התלמידים שלנו אנחנו הרבה יותר מאנשי הוראה. אנחנו חיבור לחלק הבריא של חייהם, תזכורת לכך שהם לא רק חולים”.
דובר ארגון כוח לעובדים, יניב בר אילן, הבטיח להמשיך בהפגנות נגד משרד החינוך. “המורים תלויים באוויר”, אמר בר אילן. “ההורים מאוד רוצים להמשיך עם אותם מורים, קלינאי תקשורת, סייעות ופיזיותרפיסטים, ואנחנו מחכים לתשובות ברורות. מדברים על כך שאולי משרד החינוך ייקח את זה עליו. השאלה איך הוא יעשה זאת אחרי שנים, והכי חשוב מי יהיו המורים. כרגע הם מתחמקים מתשובות”.
.