נושאים קשורים

פיתוח ישראלי: מברשת שיניים לאנשים עם מוגבלות

"אוטודנט" פיתחו מברשת אוטונומית, שעוזרת לאנשים עם מגבלות מוטוריות בפעולת הצחצוח. בחברה מתגאים: "צריך רק ללחוץ על כפתור, והמברשת עושה את כל העבודה"

דיסנילנד נגד הונאות נכים: “מי שיזייף תעודה יורחק לצמיתות”

ענקית פארקי השעשועים טוענת לעלייה במספר המתחזים לאנשים עם מוגבלות – כדי לקצר תורים. הודיעה: "מי שימסור הזהרת כזב, יורחק מכל הפארקים שלנו ללא אפשרות חזרה"

משרד החינוך אישר לחזור לפעילות החופש בחינוך המיוחד, אבל לא קבע מתי

המשרד הבוקר: "לאור השינויים במדיניות פקע"ר, הפעילויות החינוכיות בחופשת הפסח יוחזרו בכל רחבי הארץ. החזרה לפעילות תהיה הדרגתית". במרכז השלטון המקומי מתחו ביקורת: "אי אפשר לחזור בלחיצת כפתור"

“הציורים הם רגשותיי, האוטיזם שלי. המציאות שלי”

התערוכה החדשה של האמן האוטיסט דן שטיין, היא ביטוי יוצא דופן של רגש טהור. "אם תראו אותי מצייר, תחשבו שזה מה שאני צריך לעשות לשארית ימי חיי"



גם מחר לא יתקיימו מסגרות בחינוך המיוחד

בעקבות הנחיות פיקוד העורף, אלפי ילדים עם מוגבלויות יאלצו להישאר בבית. אילו מוסדות בכל זאת יהיו פעילים? כל הפרטים
ראשיאוטיזםלזה לממשלה אין כסף: תוכנית רעים סוגרת קבוצות בפריפריה

לזה לממשלה אין כסף: תוכנית רעים סוגרת קבוצות בפריפריה

בתוכנית עשרות קבוצות של חניכים עם מוגבלות בכל הארץ. היו"ר יוסי בן שלום: "צר לי שמי שהכי נפגע זה החלשים"

על רקע משבר הקורונה: תוכנית רעים, המפעילה עשרות קבוצות לאנשים עם מוגבלות ברחבי הארץ, החלה בתהליך של סגירת קבוצות בפריפריה, וזאת בעקבות אי העברת תקציבים על ידי משרדי הממשלה.

בשלב ראשון נסגרה קבוצה שפעלה בעפולה. כן נמסרה הודעה לקבוצות בדימונה ובקריית שמונה שאם לא יימצא תקציב נוסף לפעילותן, גם הן ייסגרו. “אנחנו עושים את זה בלית ברירה”, אומר ל”שווים” יו”ר התוכנית (בהתנדבות) יוסי בן שלום, איש עסקים מוביל, ובעצמו אבא לילדה עם מוגבלות. “בפריפריה הקבוצות יותר קטנות, יותר קשה לחניכים להגיע, וגם אין השתתפות עצמית של ההורים, אז העומס הכספי על התוכנית גדול יותר”.

לדברי בן שלום, העיריות בפריפריה גם כך דלות בתקציבים, ולכן לא יכולות לסייע. “מה שמצער אותי במיוחד הוא שקבוצה שנסגרת עכשיו, כמו בעפולה, הסיכוי שנפתח אותה שוב הוא מאוד קטן. צר לי גם נורא שמי שבסוף הכי נפגע הם הכי חלשים”.

מה שקורה עכשיו עם תוכנית רעים דומה במידה רבה למה שקורה עם תנועת הצופים. הפרויקטים הללו תלויים במידה רבה בתקציבים ממשלתיים, וכאשר אלה אינם מועברים או מוקפאים, הפרויקטים נקלעים לבעיה קשה.

חניכים של תוכנית רעים בפעילות (מתוך אתר התוכנית)

“מקורות התקציב שלנו היו משרד הרווחה, משרד החינוך, תרומות וקצת המשרד לפיתוח הנגב והגליל”, מפרט בן שלום. “מה שקרה זה שלממשלה החדשה אין תקציב, ובינתיים גם העבירו אותנו ממשרד החינוך למשרד המים, שכולל את ההשכלה הגבוהה והחינוך הלא פורמלי, שזה אנחנו”.

לדבריו, “כל החלק הזה, שהוא בערך 600 אלף שקל בשנה, התאדה מהרגע להרגע. הנגב והגליל נעלם, וגם משרד הרווחה הכריז על הקפאת תקציבים. זה אומר שאני לא יכול להביא עוד חניכים חדשים”.

בינתיים, כדי להשאיר את התוכנית בחיים, בן שלום עצמו, יחד עם היזם אדם נוימן, הכניסו יד לכיס ותרמו בעצמם. “זה גישר על כמה חודשי קורונה, אבל זה לא מגשר על מה שנשאר השנה, וגם לא על שנה הבאה”.

חשוב לו לציין כי המדריכים בתוכנית עובדים לאורך כל תקופת הקורונה, ולא הוצאו לחל”ת. “הפעילות ברעים נמשכה כרגיל, אפילו התגברה. למשל, פעילות ארצית שאנחנו מתקשים מאוד לעשות בזמנים רגילים, עשינו פתאום בקורונה דרך הזום. החניכים הפתיעו אותנו עם מיומנות גבוהה בהפעלת מחשב. הורים באו אליי ואמרו, ‘הילד הרגיל שלי היה בודד, ולילד המיוחד הייתה פעילות זום כל יום. הבאנו מרצים, המדריכים סייעו לחניכים, היה מאוד מוצלח”.

תרם בעצמו. יו”ר תוכנית רעים יוסי בן שלום

לשאלתנו מה יהיה עכשיו, עונה בן שלום שכרגע זה תלוי בעיקר במשרד המים ובשר הממונה זאב אלקין.

תוכנית “רעים” מפעילה קבוצות חברתיות עבור ילדים, בני נוער ובוגרים (לפי גילאים), המצויים בבידוד חברתי על רקע של לקויות למידה מורכבות וקשיי תקשורת, אוטיזם בתפקוד גבוה ואספרגר. משתתפי התוכנית נפגשים אחת לשבוע במסגרת הקבוצה אליה הם משתייכים לפעילות חווייתית בהנחיית מדריך.

בבסיס התוכנית עומדת קבוצת ההשתייכות. הקבוצה מאפשרת לחבריה הזדמנות להתנסויות חברתיות חיוביות וליצירת קשרים חדשים ב”קבוצת השווים”, תוך תיווך, הקניה ותרגול של מיומנויות על ידי המדריכים. משתתפי התוכנית, שפעמים רבות מתמודדים עם קשיים בחיי הקהילה, מוצאים בקבוצות מקום ליצירה ולטיפוח קשרים חברתיים משמעותיים.

מדריכי הקבוצות הם פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ומטפלים בהבעה וביצירה. לכולם ניסיון בהנחיית קבוצות, וכל אחד מהם מלווה קבוצה קבועה לאורך כל השנה. התוכנית מופעלת על ידי החברה למתנ”סים.

ממשרד המים וההשכלה הגבוהה והמשלימה נמסר בתגובה: “האתגרים התקציביים של תוכנית רעים, כמו אתגרים נוספים של תוכניות זרוע ביצוע של החברה למתנ״סים, אינם נובעים מהמעבר בין משרד החינוך למשרד ההשכלה הגבוהה והמשלימה, אלא מעובדה מצערת שתקציב תוכניות זרוע ביצוע בחברה למתנ״סים אינו מעוגן בבסיס התקציב והיה תלוי בכספים קואליציוניים.

“לאור היעדר תקציבים קואליציוניים בתקציב 2020, פנה המשרד להשכלה גבוהה ומשלימה למשרד האוצר במסגרת דיוני תקציב 2020, וביקש להשלים את הפער התקציבי עבור החברה למתנ״סים בגלל היעדר תקציבים קואליציוניים”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות