נושאים קשורים

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"

“בונוסים לבכירים יותנו בקליטת עובדים עם מוגבלות”

כך אמרה רשות החברות הממשלתיות במהלך דיון בוועדת הרווחה בהצעת החוק לשילוב עובדים עם מוגבלות בחברות אלה. ההצעה אושרה לקריאה שנייה ושלישית

הכירו: כמה מותגים בינ”ל מהם תוכלו לרכוש בגדים נגישים

בכל שנה מפסידות יצרניות הביגוד כ-3 טריליון דולר בגלל אי הכללת אנשים עם מוגבלויות כקהל יעד. ריכזנו עבורכם שישה מותגים שדווקא כן פועלים לקידום אופנה נגישה



האם זה הרכב הנגיש בעולם?

המעצב הראשי של ענקית רכבי היוקרה יגואר חבר לארגון שמתמחה בהנגשה – ויחד הם עיצבו את ה-eVita, מכונית חשמלית שנועדה לאכסן כיסאות גלגלים בקלות
ראשיאנשים עם מוגבלויות"למה נעלו אותו?" דייר עם מוגבלות נפל מהחלון במעון ונפצע בראש

“למה נעלו אותו?” דייר עם מוגבלות נפל מהחלון במעון ונפצע בראש

אחיו: "הדלת הייתה נעולה, האחות הלכה, והוא לא הצליח לצאת. נועלים אותם כל הזמן". מעון נווה האירוס: "אין נעילות"

יוסי בבית החולים, אתמול

”משהו טוב קורה כאן בנווה האירוס” –  ככה מציג את עצמו המוסד מנס ציונה, שבו מתגוררים דיירים עם מוגבלות שכלית, באתר האינטרנט שלו. אלא שעבור יוסי (שם בדוי), דייר ותיק במקום, ועבור משפחתו המשפט הזה רחוק מאוד מהמציאות.

לפני כמה שבועות, כך מספר בני (שם בדוי), אח של יוסי, שהה אחיו עם עוד דיירים בחדר במעון, שם אכלו ביחד ארוחת בוקר. דלת החדר הייתה לדבריו נעולה, כפי שלטענתו קורה פעמים רבות במעון. באיזשהו שלב יוסי ניסה לצאת מהחדר, אבל לא הצליח. הוא טיפס על שולחן, הגיע לחלון שממוקם מעל הדלת, ואז נפל למטה. כל הזמן הזה, טוען האח, לא היה איש צוות במקום שפיקח על הנעשה.

הנפילה מהגובה הייתה קשה. כתוצאה ממנה סבל יוסי מדימום מוחי, פונה לטיפול נמרץ, ולמעשה עד עכשיו הוא שוהה בבית החולים. בינתיים, פנה בני למשטרת רחובות והגיש תלונה נגד נווה האירוס על התעללות.

”זה היה אחרי ארוחת הבוקר שלהם”, משחזר בני את האירועים. “בסביבות שמונה בבוקר קיבלתי טלפון מבהיל מהמוסד שאחי נפל. הם לא סיפרו לי דבר והסתירו ממני איך הוא נפל ומה קרה בדיוק. האחראית של המחלקה התקשרה אליי, אמרה לי שהוא נפל ושהם מעבירים אותו לבית החולים. המשכתי בטלפונים לאנשים במוסד ובמרפאה להבין מה קרה, לשאוב אינפורמציה. רק בהמשך היום הבנתי”.       

יוסי, בן 56, מטופל במעון כבר 10 שנים, ובמהלכן – לפי טענת אחיו – היה נעול פעמים רבות “בביתן הידוע לשמצה”, ללא כל סיבה. ”היו נועלים אותו הרבה, וכשאני דרשתי תשובות לכך, לא קיבלתי. אני לא מתכוון להחזיר אותו למעון בנס ציונה.

“כשביקשתי לראות את סרטון האבטחה “, ממשיך בני, “נתנו לי לראות רק חצי דקה ממנו. בסרטון רואים שאחי היה עם עוד מספר חוסים בחדר נעול ללא השגחה. הוא רצה לצאת מהחדר, וכשראה שהוא לא יכול לעשות את זה, הוא עלה על שולחן בצמוד לחלון וקפץ מהחלון. כתוצאה מכך הוא נפגע בראשו ואושפז”.

איזו סיבה יש לנעול את אחי? הוא שואל, “התשובות שלהם לא מספקות אותי. הם טוענים שהאחות הלכה להביא משהו לשתות, אז בשביל מה צריך לנעול את החדר שלו ושל שותפיו? מדוע המוסד מסתיר את הסרטון המלא? שיראו לי מה קרה לפני הנפילה. התעקשתי על זה, אבל הם מסרבים לתת לי לראות אותו, כי לטענתם רואים שם חוסה אחר יוצא מהמקלחת עירום כביום היוולדו, והם לא רוצים לפגוע בו. זו טענה מגוחכת, הרי אפשר לטשטש היום מה שרוצים”.

בלי ידיות. דלת שצולמה מתוך חדר במעון נווה האירוס

לטענתו, גם הפינוי לבית החולים לא התבצע בזמן, והוא הגיע לשם כעבור שעה וחצי מהנפילה.
“אף אחד לא הזמין אמבולנס. פשוט הושיבו אותו על כיסא גלגלים ולקחו אותו באוטו שלהם לבית החולים. זו רשלנות לשמה. הרופאים אומרים שבגלל הזעזוע מוח שעבר והדימום המוחי, הם לא יודעים מה יהיה המצב שלו בהמשך. הוא ביצע כמה בדיקות CT, ואנחנו מחכים לראות מה יהיה איתו”.

עו”ד נועם שיפמן, המייצג את בני, הצטרף לדבריו: ”הסרט נמצא במשטרה. לבני הראו קטע קצר ממנו ולא הסכימו להראות יותר מדי. אין ספק שמדובר ברשלנות פושעת”. עו”ד שיפמן סיפר כי פנה למשרד העבודה והרווחה בדרישה לקבל מהם את כל הפרטים, אך עדיין לא נענה.

”אנחנו לא יודעים כמה זמן הם היו נעולים בחדר ומה הסיבה לכך”, מוסיף עורך הדין. “אם היו רוצים שנראה כמה זמן זה נמשך, הם היו מעבירים לבני את הסרטון ולא נותנים לו לראות חצי דקה אלא עשר דקות. אם המטפלת בדיוק יצאה לדקה, כפי שהם טוענים, מה הבעיה לראות עשר דקות מהסרטון ולבדוק כמה זמן הם נשארים לבד, עד הקטע שהוא קופץ מהחלון. העובדה שהראו לו רק חצי דקה מעוררת תמיהה וחשד להסתרה”.

לדברי עו”ד שיפמן, חשוב מאוד שהמשטרה תמצה את החקירה עד סופה. “מדובר בחשד לעבירה פלילית. לפי מה שסיפר האח, החוסה היה במשך שנים ארוכות במוסד, וזה לא אירוע ראשון שבו הוא לא מקבל את הטיפול הראוי. משרד העבודה והרווחה כשל כאן בטיפול בחוסה”.

“ממציאים המצאות”. מעון נווה האירוס בנס ציונה

גם עו”ד נעמה לרנר מארגון ”בזכות” מסייעת לאח. ”אני דורשת שימצאו לו מסגרת אחרת, אין מצב שהוא חוזר לנווה האירוס”, היא מבהירה. “החוסה היה נעול בחדר, בניגוד לכל הוראה או היגיון ובלי שום סיבה. לא היה אף אחד ששמר עליו, והם ייתנו את התשובות על כך. המטפלת נעלה אותו יחד עם חוסים נוספים, הוא ניסה לפתוח את הדלת ללא הצלחה, טיפס על החלון ונפל. הוא לא טופל באותו הרגע, והם איבדו זמן יקר ופגעו בבריאותו.

”אני יודעת שנועלים אנשים במסגרות כאלה כעניין שבשגרה”, היא ממשיכה. ”על הנעילה הזאת מישהו צריך לשלם. לא יכול להיות שימשיכו עם זה. הם נועלים שם על בסיס יומיומי, אני מתריעה על כך 3-4 שנים לפחות, וגם משרד הרווחה מודע לכך. המקום הזה לא ראוי למגורי אדם, ולמרות זאת משרד הרווחה ממשיך לשלוח לשם אנשים”.

לדברי עו”ד לרנר, אף אחד לא יכול להגביל את התנועה של חוסה כל עוד הוא לא מסוכן, וגם זה בתנאים מסוימים. “אי אפשר לנעול אנשים כחלק משגרת חיים”, היא מסכמת, “המטפלת יצאה, נעלה אותם והלכה לדרכה. מישהו צריך לתת את הדין ולשבת בבית כלא, זו עבירה על החוק”.

דוד אליהו, מנהל מעון נווה האירוס, לא הכחיש את מרבית פרטי האירוע, אך הכחיש את הטענות בנוגע לנעילה. ”הדברים לא נכונים”, הוא אמר ל”שווים”, הכל מצולם ומתועד. נעילות חוסים? זה דבר שלא קיים במהלך שלוש השנים האחרונות. אנשים ממציאים המצאות. גם אני יכול לגשת ולהגיש תלונה במשטרה. המקום מצולם, רואים איך היה ומה קרה, והכל נמצא אצל המשטרה. נמאס לי מהשקרים שיוצאים על המעון. המטרה שלנו להיות הכי טובים שניתן ולשפר כל הזמן”.

יש לציין כי ל”שווים” הגיעה תמונה שצולמה מתוך חדר בנווה האירוס. בתמונה (למעלה) ניתן לראות שבדלת מבפנים אין ידיות, והמשמעות היא שכאשר היא נעולה, אי אפשר לפתוח אותה מבפנים.

ממשרד הרווחה לא נמסרה תגובה, עקב שביתת העובדים הסוציאליים.   

ממשטרת ישראל נמסר שהם חוקרים את האירוע, ובקרוב, כאשר מצבו של יוסי ישתפר, תיגבה ממנו עדות על ידי עובדים סוציאליים.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות