נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותסיים קורס מורי דרך כשהוא על כסא גלגלים ומונשם

סיים קורס מורי דרך כשהוא על כסא גלגלים ומונשם

בגיל 8 רז רוטמן נפצע אנושות בתאונת דרכים. 18 שנים אחרי הוא הגשים חלום והפך למדריך טיולים מצטיין

רז רוטמן, 26, מדריך טיולים מיקנעם המושבה, קיבל בשבוע שעבר הסמכה מטעם משרד התיירות להיות מורה דרך. בניגוד לחבריו ללימודים, רוטמן יוביל את הקבוצות שלו, כשהוא נוסע בכיסא גלגלים ממונע ומחובר למכונת הנשמה.

רוטמן נפצע קשה בתאונת דרכים כשהיה בן 8, ושהה במשך שנתיים בבית החולים השיקומי אלי”ן בירושלים. לאחר השיקום חזר ליקנעם, המשיך בלימודים וסיים תיכון בהצטיינות יתרה. רוטמן עשה שירות לאומי בעמותת לוטם – טבע נגיש לכולם, והשתלב בצוות ההדרכה בחוות עמק השלום, ובמסלול הנגיש בנחל השופט. לאחר שילובו המוצלח בצוות ההדרכה, עבר לשנה של שיקום תעסוקתי במכון שפיצר בחיפה.

בסיום שנת השיקום רוטמן החל ללמוד להיות מורה דרך, בבית הספר לתיירות בשלוחה הצפונית של אוניברסיטת חיפה, בזכות אהבתו הגדולה לאנשים ולארץ ישראל. “הייתה לי כיתה מקבלת, מכילה ותמיד היו עוזרים לי שהייתי צריך”, סיפר רוטמן לאתר ״שווים״.

למרות התמיכה של חבריו, הבעיה של רוטמן הייתה מסלולי הטיולים שיצא אליהם בשביל ללמוד בשטח. הם פשוט לא נגישים. ״מדובר בעשרות אם לא מאות אתרים”, סיפר רוטמן. בימי סיור, הוא היה קם בשעות המוקדמות של הבוקר, לפעמים אפילו 3-4, והיה נוסע עם הוריו לאזור הסיור. ״אחד משני המלווים שאני נעזר בהם היה מצטרף אלי ליום סיור או ליום לימודים״. רוטמן הוסיף שגם בימים של למידה עיונית, נאלץ לקום מוקדם מאחר שלוקח לו זמן ממושך להתארגן בבוקר.

רז רוטמן
רז רוטמן יחד עם המדריך שלומי כהן

“נחשפתי לסיפורו של רז אחרי שפגשתי את אימו בקיבוץ הזורע״, סיפר סעדיה מלאכי, 83, מורה דרך שליווה את רוטמן במהלך לימודיו, ״היא סיפרה לי על רז ועל התעניינותו במקצוע מורה הדרך. נפגשנו, ופשוט התרשמתי ממנו עמוקות. הוא אמנם משותק בכל גופו, אך הראש שלא משותק עובד מעולה וטוב. נעים להיות בחברתו והוא מצחיק, אפשר לדבר איתו על הכל. אחרי הפגישה הראשונה, אמרתי לו – רז, אני איתך עד סוף הקורס, אעזור במה שאוכל״.

מלאכי סיפר שרז הוכיח לו שאין דבר העומד בפני הרצון. ״מבחינתי הוא בן אדם רגיל ותמיד אמרתי לו את זה. הוא לא ביקש הנחות אף פעם, תמיד גם בבחינות״, סיפר.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

“סעדיה היה מצטרף אלי לכל הסיורים וכותב את החומר, שאחר כך היינו חוזרים עליו״, סיפר רוטמן, שלמד גם על ההיסטוריה של האתרים שסייר בהם, עד לתקופה הפרה-היסטורית, ״סעדיה היה מגיע לסיורים שלא יכולתי להגיע אליהם בגלל הנגישות, וכותב את החומר גם שם”.

בתום שנתיים מפרכות ולא פשוטות, אבל מלאות בתחושת שליחות, סיים רוטמן ביום שישי את לימודיו בהצטיינות וחזר לעבודה בעמותה שבה התנדב בשנת השירות. ״אני מרגיש שפרצתי איזושהי תקרת זכוכית, עבורהאנשים עם המוגבלות באשר הם”, אמר רוטמן בהתרגשות והוסיף, “זה כבוד עצום בשביל, שהצלחתי לעבור את כל המכשולים שהיו בדרך. הוכחתי לכולם ולעצמי שאין דבר העומד בפני הרצון! שגם בן אדם עם כיסא גלגלים ומכונת הנשמה יכול ללמוד את מקצוע מורה הדרך. אני רוצה להודות גם למשרד התיירות שהאמינו בי, זה ממש לא מובן מאליו״.

אחרי שהגשים חלום אחד, רוטמן כבר בשיא הגשמת החלום הבא: הקמת אתר נגיש לכל סוגי המוגבלות, ובמספר שפות, שיכלול מידע על הנגישות של כל אתרי הטיול בארץ, ״אני חושב שזה יעלה מאד את המודעות ויעזור מאד״, סיכם.

יש לציין כי הביטוח הלאומי מימן את כל עלויות הקורס של רוטמן, וכן את הסיוע האישי שלו. אם אתם אנשים עם מוגבלות המעוניינים ללמוד מקצוע, ייתכן שגם לכם מגיע מימון מהביטוח הלאומי. שווה בדיקה.

בן 21 מקריית גת, רווק (מחפש אהבה). עובד כנציג שירות טלפוני עבור חברה בתחום השירותים. שידר ברדיו "קול גת" במשך ארבע שנים. עיוור מלידה ומתמודד עם שיתוק מוחין ביד וברגל שמאל.

כתבות אחרונות