רז רוטמן, 26, מדריך טיולים מיקנעם המושבה, קיבל בשבוע שעבר הסמכה מטעם משרד התיירות להיות מורה דרך. בניגוד לחבריו ללימודים, רוטמן יוביל את הקבוצות שלו, כשהוא נוסע בכיסא גלגלים ממונע ומחובר למכונת הנשמה.
רוטמן נפצע קשה בתאונת דרכים כשהיה בן 8, ושהה במשך שנתיים בבית החולים השיקומי אלי”ן בירושלים. לאחר השיקום חזר ליקנעם, המשיך בלימודים וסיים תיכון בהצטיינות יתרה. רוטמן עשה שירות לאומי בעמותת לוטם – טבע נגיש לכולם, והשתלב בצוות ההדרכה בחוות עמק השלום, ובמסלול הנגיש בנחל השופט. לאחר שילובו המוצלח בצוות ההדרכה, עבר לשנה של שיקום תעסוקתי במכון שפיצר בחיפה.
בסיום שנת השיקום רוטמן החל ללמוד להיות מורה דרך, בבית הספר לתיירות בשלוחה הצפונית של אוניברסיטת חיפה, בזכות אהבתו הגדולה לאנשים ולארץ ישראל. “הייתה לי כיתה מקבלת, מכילה ותמיד היו עוזרים לי שהייתי צריך”, סיפר רוטמן לאתר ״שווים״.
למרות התמיכה של חבריו, הבעיה של רוטמן הייתה מסלולי הטיולים שיצא אליהם בשביל ללמוד בשטח. הם פשוט לא נגישים. ״מדובר בעשרות אם לא מאות אתרים”, סיפר רוטמן. בימי סיור, הוא היה קם בשעות המוקדמות של הבוקר, לפעמים אפילו 3-4, והיה נוסע עם הוריו לאזור הסיור. ״אחד משני המלווים שאני נעזר בהם היה מצטרף אלי ליום סיור או ליום לימודים״. רוטמן הוסיף שגם בימים של למידה עיונית, נאלץ לקום מוקדם מאחר שלוקח לו זמן ממושך להתארגן בבוקר.
“נחשפתי לסיפורו של רז אחרי שפגשתי את אימו בקיבוץ הזורע״, סיפר סעדיה מלאכי, 83, מורה דרך שליווה את רוטמן במהלך לימודיו, ״היא סיפרה לי על רז ועל התעניינותו במקצוע מורה הדרך. נפגשנו, ופשוט התרשמתי ממנו עמוקות. הוא אמנם משותק בכל גופו, אך הראש שלא משותק עובד מעולה וטוב. נעים להיות בחברתו והוא מצחיק, אפשר לדבר איתו על הכל. אחרי הפגישה הראשונה, אמרתי לו – רז, אני איתך עד סוף הקורס, אעזור במה שאוכל״.
מלאכי סיפר שרז הוכיח לו שאין דבר העומד בפני הרצון. ״מבחינתי הוא בן אדם רגיל ותמיד אמרתי לו את זה. הוא לא ביקש הנחות אף פעם, תמיד גם בבחינות״, סיפר.
*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים
(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************
“סעדיה היה מצטרף אלי לכל הסיורים וכותב את החומר, שאחר כך היינו חוזרים עליו״, סיפר רוטמן, שלמד גם על ההיסטוריה של האתרים שסייר בהם, עד לתקופה הפרה-היסטורית, ״סעדיה היה מגיע לסיורים שלא יכולתי להגיע אליהם בגלל הנגישות, וכותב את החומר גם שם”.
בתום שנתיים מפרכות ולא פשוטות, אבל מלאות בתחושת שליחות, סיים רוטמן ביום שישי את לימודיו בהצטיינות וחזר לעבודה בעמותה שבה התנדב בשנת השירות. ״אני מרגיש שפרצתי איזושהי תקרת זכוכית, עבורהאנשים עם המוגבלות באשר הם”, אמר רוטמן בהתרגשות והוסיף, “זה כבוד עצום בשביל, שהצלחתי לעבור את כל המכשולים שהיו בדרך. הוכחתי לכולם ולעצמי שאין דבר העומד בפני הרצון! שגם בן אדם עם כיסא גלגלים ומכונת הנשמה יכול ללמוד את מקצוע מורה הדרך. אני רוצה להודות גם למשרד התיירות שהאמינו בי, זה ממש לא מובן מאליו״.
אחרי שהגשים חלום אחד, רוטמן כבר בשיא הגשמת החלום הבא: הקמת אתר נגיש לכל סוגי המוגבלות, ובמספר שפות, שיכלול מידע על הנגישות של כל אתרי הטיול בארץ, ״אני חושב שזה יעלה מאד את המודעות ויעזור מאד״, סיכם.
יש לציין כי הביטוח הלאומי מימן את כל עלויות הקורס של רוטמן, וכן את הסיוע האישי שלו. אם אתם אנשים עם מוגבלות המעוניינים ללמוד מקצוע, ייתכן שגם לכם מגיע מימון מהביטוח הלאומי. שווה בדיקה.