נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותשופטת: "לא נעיין בתיק הפסיכולוגי המלא של התובעת"

שופטת: “לא נעיין בתיק הפסיכולוגי המלא של התובעת”

חברת הביטוח ביקשה לעיין במלוא התיק של אישה שתבעה על רקע נפשי, בית המשפט סירב

האם במסגרת הליך משפטי ניתן לחשוף את התיק הפסיכולוגי המלא של אדם הנמצא בטיפול? בדיוק בנושא הזה דן בשבוע שעבר בית משפט השלום בירושלים.

התיק המדובר עוסק בתביעה שהגישה אישה שעברה תאונת דרכים לפני שנים רבות נגד חברת הביטוח שבה הייתה מבוטחת. האישה מבקשת שחברת הביטוח תפצה אותה בגין נכות נפשית שנגרמה לה כתוצאה מהתאונה. במסגרת ההליך ביקשה חברת הביטוח להעביר לעיונה ולעיון המומחית הפסיכיאטרית מטעם בית המשפט את מלוא תיק הפסיכולוגית אשר מטפלת בתובעת במשך מספר שנים.

הפסיכולוגית המטפלת הבהירה כי החומרים אשר עולים בטיפול הפסיכולוגי הם רגישים ופרטיים ביותר. לדבריה, לאורך כל שנות הטיפול נבנה אמון באופן הדרגתי, ובהתאם בחרה התובעת לשתף ולחשוף עוד ועוד רבדים מעולמה הפנימי. “המחשבה על כך שאדם שלישי, אשר לא נבחר לכך, ולא ניתן היה לשער שייחשף לחומרים אלו, יקרא את כל הליך הטיפול, הינה קשה מאוד עד בלתי נתפסת, ועלולה לייצר שבר ונזק של ממש”, כתבה הפסיכולוגית בחוות דעת שהגישה.

בנוסף, טענה הפסיכולוגית לבעיה אתית קשה, הנעוצה בכך שבמהלך שלוש השנים הראשונות לטיפול הוא התקיים במתכונת של טיפול זוגי, כך שגם בהמשך הטיפול האינדיבידואלי התכנים התבססו לא פעם על חומרים הקשורים לטיפול הזוגי. לדבריה, חשיפתם היא הפרת סודיות גם כלפי צד ג’, כלומר כלפי בן זוגה לשעבר של התובעת. לכן, ביקשה הפסיכולוגית לאשר לה להגיש את סיכום התיק הפסיכולוגי בלבד.

לאחר שהתובעת הציגה בבדיקתה אצל המומחית הפסיכיאטרית מטעם בית המשפט את רגישות החומר המצוי בתיק, אישרה המומחית כי אף שהעדיפות היא תמיד לתיק המלא, מבחינתה אפשרי להסתפק בסיכום התיק הפסיכולוגי.

גם צד ג’ עשוי להיפגע. טיפול זוגי

השופטת מיכל שרביט קיבלה את העמדה הזו. “אני מוצאת כי הגם שעניין לנו בהעלאת טענה על ידי התובעת לחסיון פסיכולוג-מטופל ולפגיעה בפרטיות – שם נקודת האיזון נוטה לכיוון חשיפת האמת – הרי שבשים לב לעמדת המומחית מטעם בית המשפט כי לשם קביעת נכות רפואית ניתן להסתפק בסיכום תיק הפסיכולוגית, ונוכח החשש שהעלתה הפסיכולוגית כי חשיפת מלוא התיק עלולה לגרום לתובעת שבר ונזק של ממש, הרי ש’מקבילית הכוחות’ מטה את הכף לעבר דחיית הבקשה להעברת מלוא תיק הפסיכולוגית”, כתבה השופטת.

“העברת סיכום התיק יהא בה גם כדי להבטיח לבל ייפגעו זכויותיו של צד ג’ לפרטיות. עוד אעיר כי בשלב זה של קביעת הנכות הרפואית על ידי המומחית הפסיכיאטרית, נוכח עמדתה כי ניתן להסתפק בסיכום התיק הפסיכולוגי, ובשים לב להיקפו הכולל שנות טיפול רבות, לא מצאתי כי עיון בית המשפט במלוא התיק הפסיכולוגי יהא בו כדי להועיל”.

לסיכום, דחתה השופטת את בקשת חברת הביטוח והורתה לתובעת להעביר למומחית הפסיכיאטרית את סיכום התיק הפסיכולוגי בלבד.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות