נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותההבטחה הופרה: יעקב ועוד אלפי ילדים בחינוך המיוחד עדיין מופלים לרעה

ההבטחה הופרה: יעקב ועוד אלפי ילדים בחינוך המיוחד עדיין מופלים לרעה

המדינה שוב לא מקיימת: ילדי גני מסגרות המוכש"ר מקבלים רק חצי מהתקציב שמקבלים ילדי גני החינוך המיוחד הרשמי

יעקב איינהורן
שיתוק מוחין ברמת חומרה גבוהה. יעקב איינהורן

יעקב איינהורן בן ה-3 חי עם שיתוק מוחין (CP) ברמת חומרה גבוהה: הוא לא יכול לזוז בעצמו ומתנייד בכיסא גלגלים. בגלל מצבו הבריאותי, יעקב מתחנך במעון השיקומי מש”י בירושלים, מסגרת חינוך המכונה מוכש״ר – מוכר שאינו רשמי. 

ילדים אחרים בגילו של יעקב שנמצאים במסגרות הרשמיות של משרד החינוך, מקבלים תקצוב וטיפולים על חשבון המדינה. אבל יעקב ועוד כ-6,500 ילדים כמוהו לא מקבלים שקל. מדוע? המדינה פשוט לא העבירה תקציבים ל-700 גני המוכש”ר, בניגוד להבטחות חוזרות ונשנות.  

בוועדת הכספים של הכנסת הובטח כבר מספר פעמים לטפל בנושא, כולל הבטחה מסוף השנה שעברה להעביר כספים, אך מוסדות המוכש”ר תוקצבו רק ב-54 אחוזים ממה שמקבל כל ילד אחר במסגרת המוסדות הרשמיים. גם בדו״ח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת צוין כי על המוסדות הללו לקבל תקציב מלא, כפי שקובע חוק חינוך מיוחד. היעדר התקציב, נכתב בדו״ח, “עשוי לפגוע בשירותים הניתנים לתלמידים”.  

חיים מתרומות

“אני צריך לשלם בכל חודש 1,000 שקלים לטיפולים, מכיוון שמדינת ישראל מפלה אותי ואת כל ילדי החינוך המיוחד במוכש”ר, וזה עובר לסדר היום. איפה חוק השוויון בא כאן לידי ביטוי?״, שואל בכעס יהודה איינהורן, אביו של יעקב, בשיחה עם “שווים”. ״המרכז השיקומי מתקיים מתרומות, כי המדינה לא עוזרת לו למרות שהיא חייבת לתקצבו. לכן גם הוא, כמו כל שאר הגנים, נמצא בקשיים כספיים חמורים. הגענו למצב שאנחנו ההורים מסייעים גם בתרומות למוסדות״. 
 
איינהורן אומר שבמצב נורמלי התרומות צריכות להוות רק תוספת לתקציב סדיר. ״אבל כאן זה צורך קיומי של המוסד כדי לשרוד”, הוא מדגיש, “האנשים במשרד החינוך מבצעים פשע. לקחת ילדים עם נכויות קשות ומורכבות ולא לתת להם מה שמגיע להם – אין דבר כזה בעולם. אנחנו נילחם עד הסוף כדי שהמצב הזה יתוקן. לא נרפה עד שזה יסודר״. 

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

בתי הספר היסודיים של המוכש״ר סבלו גם הם מאפליה דומה, והמדינה העבירה להם כספים רק לאחר התערבות של בג״ץ. גם בנושא הגנים הוגשה עתירה, אך היא נדחתה באפריל השנה. עם זאת, בית המשפט העביר ביקורת על משרד החינוך, על שלא העביר את התקציב, וכינה את ההתנהלות פסולה. 
 
“משרד החינוך התווכח איתנו ואמר שהטענות שלנו לא נכונות, ושאנחנו מקבלים 100 אחוזים תקצוב עבור המוסדות”, אומר דוד שרפר, יו”ר פורום המוכש”ר, “אבל המדינה חוסכת על חשבונם של הילדים הכי מסכנים. מדובר ב-80 מיליון שקלים בשנה סך הכל. זה סכום זעום ביותר שצריך לעבור לגני החינוך המיוחד, לעומת הכספים הרבים שנשפכו ונשפכים כאן במהלך השנים. ילד הוא ילד ולא משנה באיזו מסגרת הוא לומד. בית המשפט מחכה לראות מה הכנסת תעשה, ואם לא יהיה שינוי, נחזור לבג”ץ”.  

מי אחראי לתקציב?
 בדיון שהתקיים השבוע בוועדת החינוך של הכנסת, משרדי האוצר והחינוך העבירו את האחריות מאחד לשני. רחלי אברמזון, ראש האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך, אמרה כי הדבר תלוי באישור תקציב המדינה והוסיפה כי “הוועדה במשרד אמורה להגיש את ההמלצות שלה לגבי אופן היישום בימים הקרובים, וככל שיאושר תקציב המדינה הנושא יוסדר”. 

יו”ר הוועדה, ח”כ רם שפע (כחול לבן), אמר בתגובה כי “אנחנו נבדוק מה אפשר לעשות, ללא קשר לתקציב המדינה, אם הוא יאושר או לא”. ח”כ קטי שטרית (ליכוד) הוסיפה: “מדובר בילדים. אין פה ימין ואין שמאל. יש פה ערכיות ואנושיות. עיניהם של ההורים נשואות אלינו, ואנחנו חייבים למצוא להם פתרון”. 

ח”כ שלמה קרעי (ליכוד) אמר כי תשובת משרד החינוך מקוממת. “אם לא יהיה תקציב, לא נטפל בהם?” שאל בכעס.  ח”כ אוריאל בוסו (ש”ס) אמר: “אני קורא לשר החינוך ולמנכ”ל משרדו גם בתקופה תקציבית קשה זו לעמוד בהסכמים שהתחייבו להם כדי שנתחיל לצמצם פערים, למרות שהדרך עוד ארוכה״. ישראל אייכלר (יהדות התורה) סיכם: “החוק קובע שהתקציבים צריכים להיות שוויוניים בין מוכש”ר לבין חינוך רגיל. מדובר באפליה שדוברה כאן בכל ועדות הכנסת”. 

במשרד האוצר גילגלו את האחריות לנושא אל משרד החינוך, שבתגובה מסר: “המשרד ערוך ליישום ההחלטה. עם קבלת התקציב נוכל לצאת לדרך”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות