נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםלמה ישתלם לכם להיות שותפים בתהליך הטיפולי של הילד

למה ישתלם לכם להיות שותפים בתהליך הטיפולי של הילד

פרופ' אתי דרומי מצאה שככל שההורים מעורבים יותר בטיפול, משתפר התפקוד של הילד - ושל כל המשפחה

מאת פרופ’ אתי דרומי

המודעות של הורים לתרומתם ההכרחית והחשובה להתפתחות ילדם עם הצרכים המיוחדים, עולה מאוד בשנים האחרונות. אנשי המקצוע בתחומים השונים (פסיכולוגים, קלינאי תקשורת, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק ומורים לחינוך מיוחד, חוקרי התפתחות הילד, חוקרי חינוך ומעצבי מדיניות), כולם כאחד  מסכימים שיש ערך עצום לשיתוף פעיל של ההורים בתוכניות הטיפול בילד שלהם. לשיתוף פעיל קוראים בשפה המקצועית  “שיתופיות” (או באנגלית Collaboration).

כשההורים מצליחים להפוך לשותפים פעילים בתוכניות הטיפול, הילד מתקדם מהר יותר ומשיג הישגים טובים יותר. בנוסף, וזה לא פחות חשוב, משתפר מאוד התפקוד של המשפחה כולה – ההורים והאחים.

במדינות רבות, גם בישראל, מוכרת היום בחוק הזכות של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים לקבל שירותים בהתאם להחלטות ולבחירות שלהם. זה נכון שקיים עדיין מרחק גדול בין הניסוח בחוק לבין הביצוע בפועל, ובכל זאת ניתן לומר שבישראל 2020, להורים שמעוניינים בכך, ניתנת הזדמנות להשפיע על בחירת המסגרת החינוכית ועל תכנון מערך הטיפולים שיבחרו עבור ילדם.

הבסיס החשוב ביותר לקיום שיתופיות בין הורים לאנשי מקצוע הוא תקשורת הדדית, שכן ללא הידברות לא ניתן להגיע לכינון יחסי גומלין. תנאי הכרחי להידברות בונה ואחראית הוא ידע משותף. על ההורים להיות מצוידים בידע עדכני על נושאים רבים: מהם אפיוני הלקות של הילד? מהן הסיבות לקשיים שלו? איך ניתן לעזור לו להתקדם למרות הקשיים שלו? מהן שיטות הטיפול המקובלות? מהן האמונות והטכניקות של המטפלים השונים? מה צפוי לילד בעתיד? איך הלקות משפיעה על הדינמיקה במשפחה? מה תפקידם של האחים?

על ההורה לחלוק עם איש המקצוע מידע על הילד ושאר בני המשפחה

בנוסף לידע, גם ההורים וגם אנשי המקצוע חייבים להפנים שהלמידה היא חלק הכרחי בכל  תוכנית התערבות. הלמידה מתרחשת במפגש בין הילד לבין איש המקצוע, ועליו לחלוק עם ההורה את התרשמותו ממצבו של הילד וקצב ההתקדמות שלו בהשוואה לילדים אחרים בהם טיפל.

על ההורה, מצידו, לחלוק עם איש המקצוע מידע על הילד ועל שאר בני המשפחה: על ההעדפות של הילד ושלהם, על הקשיים והיכולות כפי שבאים לידי ביטוי בחיי היום יום בבית. כבר ידוע היום עד כמה חשוב שאנשי המקצוע יקשיבו להורים וגם יקבלו הכשרה מתאימה למקצוע, שתכלול קורסים על מבנה משפחות שונות, על הבדלים בין הורים (אימהות או אבות) בדרכי החיים ובהתמודדות עם האבחנה, וכן כיצד ניתן לבנות מערכת אמון בינם לבין ההורים. ללא בנייה של יחסי אמון מלאים בין אנשי המקצוע להורים ובין ההורים לאנשי המקצוע, תוך הקשבה ומתן כבוד הדדי, לא ניתן יהיה להגיע לשיתופיות ולחלוקת תפקידים.  

מכאן נובע שבמאה ה-21 התפקיד של אנשי המקצוע אינו מסתכם בידע בתחומי ההתערבות השונים (המוטורי, החברתי, הקוגניטיבי וכו’) ובניסיון שיש להם בעבודה הטיפולית. תפקידם היום חייב לכלול גם יכולת וכלים להעצמה של ההורים. בעבר ההורים נתפסו כמי שהמטפלים מדריכים ומכוונים לשיעורי בית ותרגילים עם הילד.  כיום, המונח “שיתופיות” תפס את מקום המונח הקודם “הדרכה והובלה”, והוא טומן בחובו את הרעיון שיש להעניק להורה את הידע והכלים להפוך לשותף מלא ופעיל במתן הסיוע לילד ובקבלת כל ההחלטות במהלך הטיפול. שיתופיות בדרגה גבוהה מתבטאת בכך שההורה יחד עם המטפל מתווים את המטרות להתערבות ובוחנים יחד את הישגי הילד בתוכנית.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

המפנה לעידן השיתופיות מסמן בשורה אדירה להורים. נמצא כי ככל שהמעורבות שלהם גבוהה יותר בתוכניות הטיפול בילדם עם הצרכים המיוחדים, מתגברת בהם תחושת המסוגלות העצמית, והם חשים שהם שולטים טוב יותר בכל המשימות הרבות והיומיומיות המוטלות עליהם. הורים מועצמים מצליחים לסנגר על ילדיהם במצבים של מבוכה (למשל, במגרש המשחקים או בסופרמרקט), הם מדווחים על שיפור ביחסים עם בן זוגם, ויש להם סיפוק רב יותר בחיי המשפחה. הורים אלה גם מדווחים על הצלחות רבות יותר בכל הקשור לתקשורת בינם לבין ילדיהם האחרים.

אתי דרומי היא  פרופ’ מהמניין אמריטוס בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל-אביב. היא קלינאית תקשורת בעלת ניסיון רב וחוקרת תקשורת, שפה ודיבור באוכלוסיות מיוחדות

=======================================================

לפרטים והרשמה לתוכנית המקוונת של פרופ’ אתי דרומי “אוטיזם 1 על 1” היכנסו לקישור:

https://accord.ravpage.co.il/autism101-sale

התוכנית כוללת שיחות מוסרטות, בגובה העיניים ובשפה קולחת, על אפיוני לקות על הרצף האוטיסטי ודוגמאות מהקליניקה של פרופ’ דרומי. בנוסף, מסבירה דרומי על גישות טיפול שונות, מלמדת מה ההבדל בין תקשורת, שפה ודיבור, למה חשוב לבדוק את רמת המשחק, וגם מציעה איך לספר לילד עצמו, לאחים ולבני משפחה אחרים שאתם משפחה מיוחדת.

הקורס הדיגיטלי מיועד להורים וגם לאנשי מקצועות הטיפול השונים. תוכלו לצפות בו בכל שעה ובכל מקום בזמנכם הפנוי

========================================================

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות