ככה נראית אטימות: ילד בן 10 המתנייד בכיסא גלגלים ממונע בסך הכל ביקש לעלות לאוטובוס של חברת “קווים” יחד עם המלווה שלו. אלא שהנהג, שנדרש להתקדם לעברם (פעמיים) ולפתוח את הרמפה לכיסא, ככל הנראה התעצבן, סגר את הדלתות ונסע מהמקום, מותיר את הילד והמלווה המומים.
האירוע המרגיז התרחש בערב יום הזיכרון שנה שעברה במודיעין עילית. בשבוע שעבר הגישה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים תביעה נגד “קווים” בגין אפליית ילד עם מוגבלות בתנועה. סכום התביעה, שהוגשה על ידי עו”ד פריד מחאג’נה, הועמד על 62.5 אלף שקל.
זו לא הפעם הראשונה שאירוע כזה קורה לו. “הילד נתקל בנהגי אוטובוס של הנתבעת אשר מבחינים בו ממתין בתחנה ואינם עוצרים כדי לאסוף אותו, כמו שאר האנשים ללא מוגבלות”, נכתב בכתב התביעה. עוד נטען כי בעקבות האירוע הוא נותר המום ונקלע לסערת רגשות ותחושות קשות, וגם עם פחד מנסיעה בתחבורה ציבורית.
אביו של הילד – כך עולה מהתביעה – פנה לחברת “קווים” בתלונה על הנהג, וציפה לקבל את התייחסותה. לטענתו, היא לא העבירה כל התייחסות, גם לא של הנהג, ואף לא פירטה אם הנהג תוחקר על האירוע ואם ננקטו נגדו צעדים כלשהם. במקום זאת, טוענת התביעה, הציעו ב”קווים” לתת לילד “פיצוי מגוחך ומעליב” של 20 שקל, על מנת לשים את האירוע הזה מאחור.
האב לא ויתר ופנה לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. הנציבות פתחה בבירור המקרה והחליטה להגיש את התביעה בשמו של הקטין. מחברת “קווים” נמסר לנציבות כי “מדובר בנהג חדש שזומן לבירור והכחיש את המיוחס לו. הנהג הוזהר והחברה מנסה לאסוף פרטים נוספים כדי למצות את תהליך הבירור והמשמעת מולו”.
בנציבות מסרו ל”קווים” כי המלווה של הילד יכולה להעיד ולשפוך אור על המקרה, אך בחברה התעלמו מכך והשיבו כי לא אותרו עדים נוספים. משלא נעשה דבר, והחברה לא מסרה את פרטי הנהג המלאים לנציבות, הוחלט להגיש את התביעה. ייתכן שבהמשך גם הנהג יצורף לכתב התביעה. בנוסף, מבקשים בנציבות כי כל הנהגים בחברה יעברו הדרכה ברוח תקנות שוויון זכויות ואיסור אפליית אנשים עם מוגבלות.
“התחבורה הציבורית קריטית ומשמשת אנשים עם מוגבלות בחיי היום יום להגיע למחוז חפצם, ללכת לעבודה, ללימודים, לפגוש חברים ובני משפחה”, אומר אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. “עם זאת, אנו נתקלים לא אחת בקושי להשתמש בתחבורה הציבורית, מכיוון שגם כאשר האוטובוס נגיש, בחלק מהמקרים הנהג אינו עוצר קרוב לשפת המדרכה או קרוב לאנשים הממתינים בתחנה.
“המקרה שבגינו הוגשה התביעה הוא חמור במיוחד”, ממשיך טורם, “מכיוון שהנהג סגר את הדלת, נסע והותיר את הילד בתחנה. מקרה זה ממחיש כי הבעיה אינה רק הנגשת האוטובוס, אלא גם הדרכת האדם שמפעיל אותו, כמו גם הדרכת כל הנהגים של החברה המפעילה. נמשיך לפעול כדי למגר תופעות מסוג זה”.
מחברת “קווים” נמסר בתגובה: “החברה רואה חשיבות רבה בשירות לכלל לקוחותיה, ובדגש מיוחד על איכות השירות לאנשים עם מוגבלויות, ולשם כך משקיעה משאבים רבים בבקרה ושיפור באמצעים טכנולוגיים.
כתב התביעה טרם התקבל במשרדי החברה. עם קבלתו תשיב החברה במסגרת ההליך המשפטי”.