נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםרגע לפני הרפורמה: כמה זמן ממתינים הילדים לטיפולים

רגע לפני הרפורמה: כמה זמן ממתינים הילדים לטיפולים

משרד הבריאות מפרסם את נתוני משך התורים, שיהוו בסיס השוואה לביצועי הקופות ברפורמה בהתפתחות הילד

לקראת תחילת הרפורמה בהתפתחות הילד, שתצא לדרך ב-1 בספטמבר, משרד הבריאות מפרסם את זמני ההמתנה המעודכנים לטיפולים ההתפתחותיים השונים. הנתונים מחולקים לפי ארבע קופות החולים – כללית, מכבי, מאוחדת ולאומית – ומבוססים על שלושת החודשים אפריל עד יוני 2020. צריך לזכור שבתקופה זו השפיעה “שגרת הקורונה” על זמינות השירותים.

הטבלאות של משרד הבריאות כוללות את הטיפולים הבאים: רופא מומחה, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוגית ועובדת סוציאלית. הנתונים הם ארציים, אולם משרד הבריאות מתחייב כי במהלך הרפורמה הוא יפרסם אותם גם ברמה האזורית/מחוזית.

מדוע מתפרסמות הטבלאות עכשיו? במסגרת הרפורמה התחייב משרד הבריאות לקיצור התורים בהדרגה, עד למצב בו כמעט כל הילדים יקבלו את הטיפול שלו הם זקוקים בתוך שלושה חודשים. המצב כרגע רחוק מאוד משם. בבדיקה שערכנו לאחרונה ב”שווים” במחוז דרום, גילינו כי בחלק מהיישובים באזור התורים לטיפולים מסוימים יכולים להגיע לשנה ואף יותר.

כדי לוודא שקופות החולים עומדות ביעדי הרפורמה, משרד הבריאות הודיע כי קופה שלא תצליח לקצר את התורים לפי הזמנים שנקבעו, לא תקבל תוספת תקציבית שמגיעה לה. בסך הכל משרד האוצר הקציב למשרד הבריאות תוספת של 80 מיליון שקל ליישום הרפורמה.

אלה היעדים שקבע משרד הבריאות לקיצור התורים עד לדצמבר 2021: בתוך שלושה חודשים תהיה הפחתה של 50% במספר הממתינים לטיפול למעלה מחצי שנה; בתוך חצי שנה אף מטופל לא ימתין לטיפול למעלה מחצי שנה; כעבור שנה מתחילת הרפורמה תהיה הפחתה של 50% במספר הממתינים לטיפול מעל לשלושה חודשים; ובתוך שנה ושלושה חודשים 95% מהמטופלים יקבלו מענה (טיפול או אבחון) בתוך שלושה חודשים.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

מטרת הרפורמה, לפי משרד הבריאות, היא לקצר את התורים בתחום התפתחות הילד – נושא שהוזנח מאוד בעשור האחרון – “ולתת מענה יעיל יותר בקופות החולים”. בסופה, מקווים במשרד, כל הילדים יהיו תחת קופות החולים ומרכזי התפתחות הילד, כך שלא יהיה צורך ללכת למטפלים פרטיים ולשלם להם הפרשים (אחרי קבלת החזרים מהקופות).

שוק הטיפולים הפרטיים קיבל דחיפה חזקה אחרי שבמשרד הבריאות הבינו שקופות החולים לא מצליחות לתת מענה סביר לילדים, שנאלצים להמתין זמנים ארוכים ביותר למטפלים בתקופה כל כך קריטית להתפתחותם. עקב כך הוחלט כי ילד שנאלץ להמתין לטיפול בקופה יותר משלושה חודשים, יוכל ללכת למטפל פרטי ולקבל החזר על מרבית עלות הטיפול.

עכשיו, במסגרת הרפורמה החדשה, המשרד מבקש להחזיר את הגלגל לאחור, והפעולה הראשונה שהוא נוקט היא לבטל את ההחזרים על טיפולים פרטיים. המשמעות היא שהחל מ-1 בספטמבר ילדים חדשים (כלומר שלא החלו במסלול החזר) לא יזכו יותר להחזרים, והאחריות לספק טיפולים בזמן עוברת בלעדית לידיהן של קופות החולים.

בקרב הורים לילדים עם מוגבלות ולקויות שונות יש חשש גדול שהקופות לא יעמדו במאסות הגדולות של הילדים הנזקקים לטיפולים, ושאלה יצבאו על דלתות הקופות מבלי לקבל מענה. כישלון מערכת הבריאות לתת פתרונות לילדים אלה בשנים האחרונות עוד צרוב היטב אצל ההורים.

גם ארגוני המטפלים יוצאים בחריפות נגד הרפורמה ומביעים ספק רב לגבי היכולת של המערכת הציבורית לתת לילדים מענה, וגם לספק למטפלים את התנאים הדרושים לעבודה, ובראש ובראשונה תנאי שכר נאותים.

כמה זמן המתינו לטיפולים בהתפתחות הילד בחודשים אפריל-יוני 2020 (הנתונים לפי חודשים)

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות