נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםזה רשמי: אלה ההנחיות להגעת משלבות לבתי התלמידים

זה רשמי: אלה ההנחיות להגעת משלבות לבתי התלמידים

מה צריך לעשות כדי שהמשלבת תגיע הביתה, מי חייב להיות בבית בנוסף לילד, ומהן ההנחיות לשמירה על הבריאות

יומיים לפתיחת שנת הלימודים, משרד החינוך הוציא הבוקר נוהל מחייב הנוגע להגעת משלבות לבתי הילדים המשולבים, בימים בהם הכיתה שלהם לומדת מרחוק. יש לציין כי הדבר קורה בעקבות מאבק נחוש ועיקש של ארגונים חברתיים והורים לילדים משולבים. את המשא ומתן בנושא מול משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי הובילה עו”ד רויטל לן כהן מ”קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים”.

הנוהל הכללי מתייחס לתלמידים עם מוגבלות בגילאים 3 עד 21, הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים במצבים הבאים:

  • תלמידים הלומדים בשילוב אישי עם סייעת, בימים בהם חבריהם לכיתה לומדים למידה מרחוק.
  • תלמידים בכיתות חינוך מיוחד במוסדות חינוך רגילים ומיוחדים, במצב שבו מוסדות החינוך סגורים.

הצוות החינוכי שאליו מתייחס הנוהל כולל עובדי הוראה, עובדי הוראה ממקצועות הבריאות וטיפול באומנות, וסייעות אישיות לתלמידים משולבים.

בחוזר מצוין כי ההגעה למפגש בבית התלמיד דורשת הסכמה של עובד ההוראה או הסייעת, כלומר סייעת שאיננה מעוניינת בכך לא תחויב להגיע לבית התלמיד.

איך כל זה אמור לעבוד?

לפי הנוהל, הורי התלמיד צריכים לפנות למנהלת הגן או למחנכת הכיתה ולהביע את רצונם להגעת איש הצוות לביתם. המחנכת צריכה לוודא את קיום התנאים הנדרשים ולתאם עם ההורים את מועדי הגעת איש הצוות ותדירותם, בהתאם למערכת של הכיתה והתוכנית האישית של התלמיד.

לתלמיד בשילוב אישי יתואמו מועדי הגעת הסייעת בהתאם לשעות העבודה המאושרות של הסייעת בשיגרה. משרד החינוך מבהיר כי המפגשים יתקיימו רק במסגרת שעות הלימודים הרגילות של הכיתה ולא יחרגו ממכסת שעות העבודה המאושרות של הסייעת.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

לפי הנוהל, המחנכת תערוך עם ההורים תיאום ציפיות לגבי משך זמן המפגש ומטרות הלמידה. בכל מפגש של איש צוות בבית התלמיד חלה חובת נוכחות של בן משפחה מבוגר נוסף מעל גיל 18. הדרישה הזו עומדת בניגוד לעמדת ההורים המשלבים, שביקשו שהסייעות יגיעו לבתים גם אם לא נמצא מבוגר בבית, וזאת כדי שההורים יוכלו לצאת לעבודה כבשגרה. בנושא הזה גברה עמדת משרד החינוך והשלטון המקומי.  

בהמשך המסמך מפורטים מספר עקרונות מנחים ודגשים מרכזיים. “הסייעת תגיע לבית התלמיד לצורך תיווך המפגשים הכיתתיים ולתיווך המשימות הלימודיות”, נכתב שם. “היא תהיה מתואמת עם מחנכת הכיתה ואיש צוות המתי”א, לפי העניין. באחריות המחנכת לתכנן ולעדכן את הסייעת מבעוד מועד אודות סדר יום, תוכן השיעורים, הפעילות והמשימות, בהתאם לתוכנית הכיתתית והאישית”.

מן הצד השני, “הסייעת תתווך לתלמיד את הלמידה בהתאם לתוכנית שהעבירה המחנכת או המורה המקצועית .המחנכת או המורה המקצועית יהוו כתובת לשאלות, לעדכון ולכל צורך שיעלה בהתייחס למפגש בבית התלמיד בהיבט הלימודי”.

לאחר כל מפגש בבית התלמיד צריכה הסייעת לדווח על שעות הפעילות ותכני הפעילות למחנכת.

בהיבט הבטיחותי והבריאותי, מנחה המסמך כי מפגש בבית התלמיד יתקיים בתנאי שהצוותים המקצועיים, התלמידים והוריהם אינם נדרשים לבידוד על פי הנחיות משרד הבריאות, ללא חום מעל 38 ו/או תסמינים הקשורים לקורונה, או כל תסמין רפואי אחר העלול לסכן את איש הצוות.

על ההורה למלא טופס הצהרה בו יצהיר כי אין לילדו או למי מדרי הבית תסמינים הקשורים לקורונה, נערכה מדידת חום טרם ההגעה ולא היה חום מעל 38 מעלות בבוקר הפעילות, והם אינם מחויבים בבידוד. אם חל שינוי במצב הבריאות של איש הצוות או של התלמיד או של אחד מבני המשפחה, יש להפסיק את המפגש באופן מיידי.

במהלך המפגש ישתמש איש הצוות במסיכה, ובמידת הצורך באמצעי מיגון (כמפורט במסמך הנחיות מיגון לצוות חינוכי וטיפולי בעת מתן מענה לתלמידים עם צרכים מיוחדים –מגיפת קורונה). אמצעי המיגון יסופקו לאיש הצוות באופן בו מתבצע הדבר בימים בהם הוא עובד במוסד החינוכי.

עוד מודגש במסמך כי יש לקיים הקפדה יתרה על היגיינה אישית. לפני תחילת הפעילות ובתום הפעילות איש הצוות והתלמיד צריכים להקפיד על שטיפת ידיים עם מים וסבון או חומרי חיטוי, גם אם עטו כפפות במהלך המפגש. בנוסף, יש להקפיד על אוורור החדר בו מתקיים המפגש.

שורת ארגונים חברתיים בהובלת עמותת אלו”ט, בזכות, קשר ואקי”ם, הוציאו הודעה שבה מסרו כי הם מוחים על החלטת משרד החינוך, לפיה הורי התלמידים המשולבים יצטרכו לשהות בבית כל זמן שהמשלבת נמצאת עם ילדיהם. “הנחיה זו מקוממת, מפלה ומאלצת את ההורים לעמוד בפני בחירה בלתי אפשרית”, אומר עו”ד מיכאל זץ, מנהל אגף קידום זכויות באלו”ט, “או להיעדר ממקום עבודתם, או להפקיע מילדיהם את הזכות לחינוך ואת האפשרות להתקדם בחומר הלימודי, כמו כל שאר חבריהם לכיתה”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות