נושאים קשורים

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
הסתדרות 480-100

חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו
ראשיאוטיזם״יש בילדים האלה כל כך הרבה יותר ממה שאנחנו רואים״

״יש בילדים האלה כל כך הרבה יותר ממה שאנחנו רואים״

על לוח השנה החדש של ההסתדרות הרפואית תככב מאיה מור, ילדה על הרצף האוטיסטי, שהפכה דוגמנית ליום אחד

כוכבת לוח השנה של ההסתדרות הרפואית. מאיר מור

מאיה מור בת ה-13, ילדה על הרצף האוטיסטי בתפקוד נמוך ולא ורבאלי, הפכה לכוכבת לוח השנה החדש של ההסתדרות הרפואית, שעמד השנה בסימן ילדים עם מוגבלות והוריהם הרופאים.


הצילומים התקיימו בשבוע שעבר בתל-אביב, בהשתתפות צלם האופנה, עידו לביא, הסטייליסטית והדוגמנית הבינלאומית מיקי ממון, והמאפרת הבכירה רונית בכר. מאיה הייתה הדוגמנית הראשונה על הסט. ״התגובות מהאנשים ריגשו אותי מאוד״, תיאר ד״ר עמית מור, אביה של מאיה, את החוויה בשיחה עם אתר ״שווים״. ״מאיה שמחה מאוד ונהנתה מכל רגע. היו לצוות לא מעט חששות כי הם לא עבדו לפני כן עם ילדים עם מוגבלות, אבל בתוך שניות הכל התפוגג. מאיה הרגישה בנוח וכך גם הצוות. היא ילדה חכמה ורגישה מאוד, והבינה שהצוות הגיע עם לב פתוח – והרעיפה עליהם אהבה בחזרה. הם טיפלו לה בשיער, איפרו אותה ובן רגע היא הפכה מילדה לנערה. היה כיף מאוד להיות שם איתה על הסט״.

מאיה נולדה ככלל הילדים ורק החל מגיל שנתיים וחצי החל הדיבור להיעלם בפתאומיות, וחלה התדרדרות מבחינה תפקודית והתפתחותית. ״עד היום לא יודעים איך זה קרה. ניסינו הרבה מאוד דברים וטיפולים, אבל שום דבר לא עזר עד שהגענו לשיטת יעל כהן. שם, באמצעות הקלדה, מאיה שלנו התחילה לתקשר איתנו ולנהל שיח בנושאים רבים. גילינו עד כמה הילדה שלנו רגישה, חכמה ומודעת להכל״. 

״גילינו כמה מאיה שלנו רגישה, חכמה ומודעת להכל״. מאיה מור עם אביה, ד״ר עמית מור

פעולות שנראות לרבים טריוויאליות, נחשבות לעולם ומלואו עבור הורים לילדים על הרצף האוטיסטי. כל איפור, החלפת בגדים או צילום הופכים לפעולה מורכבת. ד״ר מור סיפר ששוחח עם מאיה לפני הצילומים וניסה להכין אותה מראש למה שעומד לקרות, כדי להקל עליה את ההתאקלמות בשטח.

במסגרת עבודתו, ד״ר מור הוא מומחה בבעיות ברכיים, גב והליכה. הוא פיתח את שיטת ״אפוסתרפיה״ המפורסמת ביחד עם ד״ר אבי אלבז. הוא טוען כי בישראל קיימת התייחסות רצינית לתחום האוטיזם, ביחס להרבה מדינות אחרות בעולם. רופאים מסורים ומומחים מושקעים כל כולם בחקר האוטיזם. יחד עם זאת, הוא אומר, חשוב לחזק את חשיבות התחום בקרב כלל הרופאים, ולכן פרויקטים מהסוג הזה הם חשובים במיוחד.

“זה שאני רופא ונמצא בתוך עולם הרפואה, עזר לי בהבנה ובהיכרות עם רופאים כאלה ואחרים. אבל העוגן והמנוע של הבית זאת אשתי שרון. היא קוראת הכל, יודעת הכל ויוזמת הכל. אני קורא הרבה מאמרים וחומרים כי אני מבין את התחום. יחד עם זאת אני מבין כמה ידע חסר וכמה ידע חסר וכמה אנחנו לא מבינים הכל ברפואה, אתה מגשש באפלה ברוב הבעיות בהבנה ובטיפול”.

הרעיפה אהבה על כל הצוות. מאיה מור במהלך ההכנות לצילומים

ד״ר מור מספר שהכתיבה של מאיה שינתה את חיי המשפחה. בתקופת הסגר בה לא התקיימו לימודים גם לתלמידי החינוך המיוחד, למדה מאיה בשיעורים טיפוליים בזום. ״לא האמנו שהיא תהיה מסוגלת להחזיק 45 דקות בשיעור״, הוא אומר. ״הילדים האלה צמאים לקשר ותקשורת – ויש בהם כל כך הרבה יותר ממה שאנחנו רואים״.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

לדבריו, מאיה רצתה להשתתף בצילומים כדי להעלות את המודעות לנושא האוטיזם בישראל. ״מאיה היא ילדה יפה בלי עין הרע, ותמיד אמרנו שהיא תהיה דוגמנית של אלו״ט ביום מן הימים. נעשה הכל כדי לשמח אותה. חשוב שיבינו שאוטיסטים יודעים בדיוק מה הם רוצים. ההשתתפות שלהם חשובה כדי לתת ביטוי לחלק מהחברה הישראלית. אסור להתבייש בהם ולהסתיר אותם, אלא בדיוק להפך. בכל הרצאה שלי בישראל ובעולם, תמיד אזכיר שיש לי ילדה על הרצף האוטיסטי ואני קורא לכל ההורים לילדים עם אוטיזם לעשות כמוני. זה חלק ממי שאנחנו״.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות