בית הספר הירושלמי שבשבילו שילוב זה שם המשחק

בי"ס "קהילת ממ"ד הרובע" מציע דרך ייחודית לשילוב ילדים מיוחדים. המנהלת: "יש יותר נרשמים ממה שאפשר לקלוט"

שיתוף הכתבה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

"כשאת לא יכולה ללכת לבית ספר כי את בקבוצת סיכון, בית הספר מגיע אלייך". כך סיכמה גבי שיין מרקוביץ את המחווה שבית הספר "קהילת ממ"ד הרובע" בירושלים עשה לבתה בת ה-10 הלל, שחיה עם תסמונת דאון. הלל לא הייתה שלושה חודשים בבית הספר מחשש להידבקות בקורונה. במשך השנה לימדו אותה דרך הזום, אפילו חגגו לה יום הולדת, וביום הראשון של הלימודים קיימו לכל התלמידים שיעור בחוץ עם מסיכות במיוחד כדי שתוכל להשתתף עם כולם.

על חלק מהמוגבלויות הילדים בכלל לא יודעים. הלל ביום הראשון ללימודים

בית הספר המיוחד הזה מהווה דוגמה מצוינת לשילוב, ומראה שיש סיכוי לעתיד טוב יותר בשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים. בבית הספר יש 200 תלמידים, חלקם עם בעיות תקשורת, תסמונת דאון, לקויות למידה ולקויות ראייה. אצל חלק מהילדים הללו המוגבלויות נראות לעין, ואצל אחרים הן שקופות, והילדים האחרים אפילו לא יודעים עליהן. לפי גישת בית הספר, הסיוע ניתן להם בדיסקרטיות על מנת שלא יחושו שונים.


"הילדים לומדים שאנשים עם מוגבלות הם אנשים רגילים", אומרת אביגיל כהן, מנהלת בית הספר. כהן מאמינה שהכל מתחיל בצוות הנכון, שיודע לתת סיוע בלי להבליט את השונות או המוגבלות של הילדים, וחשוב לה גם להודות לעיריית ירושלים, "שעוזרת במימון ובכל דבר שצריך".

"הסייעת יודעת מי מהילדים זקוק לעזרה, והילד יודע שהסייעת שם עבורו והוא יכול לפנות, בלי להרגיש לא בנוח", אומרת יועצת בית הספר כרמלה חזן. לדבריה, ההורים של התלמידים מאוד מעורבים במה שקורה בבית הספר. בין השאר הם מחליטים ביחד עם הצוות על מידת המעורבות של הסייעת ועל תוכנית העבודה השנתית.

השנה, בית הספר החליט לעשות משהו מיוחד והעסיק כסייע בחדר אמנות אדם עם תסמונת דאון. "אמא שלו התקשרה ושאלה אם יש לי עבודה עבורו", מספרת המנהלת כהן. "לא היססתי בכלל ושכרתי אותו. גם המורים האחרים התלהבו. אני חושבת שזה עוד כלי שייתן לתלמידים שיעור על שילוב, אם מי שעוזר להם ותומך בהם זה בחור עם תסמונת דאון".

בעיני כהן, הגישה של בית הספר הוכחה כמוצלחת, ולדבריה בשנה הנוכחית הגיעו יותר בקשות להרשמה מתלמידים שיכלה לקלוט. גם שיין מרקוביץ מרוצה. "כשהלל חזרה מהיום הראשון בבית הספר השנה היא אמרה לי 'התגעגעתי. ראיתי את החברות שלי וזה נותן לי הכל'", מספרת האם בהתרגשות.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום "המקצוענים" של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

חגית משה, סגנית ראש העיר ירושלים ומחזיקת תיק החינוך בעירייה, מאוד גאה בעשייה של בית הספר. "העבודה החינוכית ממ"ד הרובע היא דוגמה ומופת לאימוץ המודל 'ירושלים לחינוך שלם' של העירייה", היא אומרת. "המודל מעניק לכל התלמידים והתלמידות בירושלים הזדמנות אמיתית לבטא יכולות, להגשים חלומות ולשנות עולמות. מדובר במודל ייחודי ומוביל בישראל, המסתכל על כל תלמיד ותלמידה באופן כוללני ושלם: בתחומי הרווחה, החינוך והחינוך הלא-פורמלי. הוא מאפשר תהליכי למידה חדשניים, טכנולוגים ומותאמים אישית לצורכי התלמידים ולמציאות המשתנה, והכל מתוך התפיסה שבחינוך הירושלמי מסתכלים על התמונה השלמה. במסגרת זו מקפידה העירייה לתת מענה לצורכי החינוך של כלל האוכלוסיות והמגזרים ללא הבדל וללא משוא פנים".

שיתוף הכתבה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

בואו להיות חלק מקהילה של אנשים כמוכם

קבלו ישירות למייל שלכם את הסיפורים הכי חמים של "שווים"

קראו עוד בשווים

ג׳וש ארונסון

ג׳וש ארונסון

בן 33 מירושלים, עלה לארץ מאנגליה. גדל במשפחה חרדית עם עוד 13 אחים. משמש רכז לשילוב אנשים עם מוגבלות בתנועת הרפורמית, ובמקביל עובד בחטיבת התקשורת של קרן היסוד. בנוסף לעבודתו ב"שווים", עובד גם כעיתונאי "מעריב". מאובחן על הרצף.

גלילה לראש העמוד

בואו להיות חלק מהקהילה שלנו

קבלו ישירות למייל שלכם את הסיפורים הכי חמים של ״שווים״