נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותבית הספר הירושלמי שבשבילו שילוב זה שם המשחק

בית הספר הירושלמי שבשבילו שילוב זה שם המשחק

בי"ס "קהילת ממ"ד הרובע" מציע דרך ייחודית לשילוב ילדים מיוחדים. המנהלת: "יש יותר נרשמים ממה שאפשר לקלוט"

“כשאת לא יכולה ללכת לבית ספר כי את בקבוצת סיכון, בית הספר מגיע אלייך”. כך סיכמה גבי שיין מרקוביץ את המחווה שבית הספר “קהילת ממ”ד הרובע” בירושלים עשה לבתה בת ה-10 הלל, שחיה עם תסמונת דאון. הלל לא הייתה שלושה חודשים בבית הספר מחשש להידבקות בקורונה. במשך השנה לימדו אותה דרך הזום, אפילו חגגו לה יום הולדת, וביום הראשון של הלימודים קיימו לכל התלמידים שיעור בחוץ עם מסיכות במיוחד כדי שתוכל להשתתף עם כולם.

על חלק מהמוגבלויות הילדים בכלל לא יודעים. הלל ביום הראשון ללימודים

בית הספר המיוחד הזה מהווה דוגמה מצוינת לשילוב, ומראה שיש סיכוי לעתיד טוב יותר בשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים. בבית הספר יש 200 תלמידים, חלקם עם בעיות תקשורת, תסמונת דאון, לקויות למידה ולקויות ראייה. אצל חלק מהילדים הללו המוגבלויות נראות לעין, ואצל אחרים הן שקופות, והילדים האחרים אפילו לא יודעים עליהן. לפי גישת בית הספר, הסיוע ניתן להם בדיסקרטיות על מנת שלא יחושו שונים.


“הילדים לומדים שאנשים עם מוגבלות הם אנשים רגילים”, אומרת אביגיל כהן, מנהלת בית הספר. כהן מאמינה שהכל מתחיל בצוות הנכון, שיודע לתת סיוע בלי להבליט את השונות או המוגבלות של הילדים, וחשוב לה גם להודות לעיריית ירושלים, “שעוזרת במימון ובכל דבר שצריך”.

“הסייעת יודעת מי מהילדים זקוק לעזרה, והילד יודע שהסייעת שם עבורו והוא יכול לפנות, בלי להרגיש לא בנוח”, אומרת יועצת בית הספר כרמלה חזן. לדבריה, ההורים של התלמידים מאוד מעורבים במה שקורה בבית הספר. בין השאר הם מחליטים ביחד עם הצוות על מידת המעורבות של הסייעת ועל תוכנית העבודה השנתית.

השנה, בית הספר החליט לעשות משהו מיוחד והעסיק כסייע בחדר אמנות אדם עם תסמונת דאון. “אמא שלו התקשרה ושאלה אם יש לי עבודה עבורו”, מספרת המנהלת כהן. “לא היססתי בכלל ושכרתי אותו. גם המורים האחרים התלהבו. אני חושבת שזה עוד כלי שייתן לתלמידים שיעור על שילוב, אם מי שעוזר להם ותומך בהם זה בחור עם תסמונת דאון”.

בעיני כהן, הגישה של בית הספר הוכחה כמוצלחת, ולדבריה בשנה הנוכחית הגיעו יותר בקשות להרשמה מתלמידים שיכלה לקלוט. גם שיין מרקוביץ מרוצה. “כשהלל חזרה מהיום הראשון בבית הספר השנה היא אמרה לי ‘התגעגעתי. ראיתי את החברות שלי וזה נותן לי הכל'”, מספרת האם בהתרגשות.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

חגית משה, סגנית ראש העיר ירושלים ומחזיקת תיק החינוך בעירייה, מאוד גאה בעשייה של בית הספר. “העבודה החינוכית ממ”ד הרובע היא דוגמה ומופת לאימוץ המודל ‘ירושלים לחינוך שלם’ של העירייה”, היא אומרת. “המודל מעניק לכל התלמידים והתלמידות בירושלים הזדמנות אמיתית לבטא יכולות, להגשים חלומות ולשנות עולמות. מדובר במודל ייחודי ומוביל בישראל, המסתכל על כל תלמיד ותלמידה באופן כוללני ושלם: בתחומי הרווחה, החינוך והחינוך הלא-פורמלי. הוא מאפשר תהליכי למידה חדשניים, טכנולוגים ומותאמים אישית לצורכי התלמידים ולמציאות המשתנה, והכל מתוך התפיסה שבחינוך הירושלמי מסתכלים על התמונה השלמה. במסגרת זו מקפידה העירייה לתת מענה לצורכי החינוך של כלל האוכלוסיות והמגזרים ללא הבדל וללא משוא פנים”.

יליד 1986. ממנצ'סטר באנגליה. על הרצף האוטיסטי. הבן השביעי מתוך 14 אחים לרב חרדי. נשוי לאישה גם עם מוגבלויות. משמש כעיתונאי במעריב ובאתר שווים. מתנדב בוועד של עמותת Keep Olim , ובמגן לקהילות.

כתבות אחרונות