נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםהאמירה המקוממת של האיש שאחראי לילדים של כולנו

האמירה המקוממת של האיש שאחראי לילדים של כולנו

"תיסעו בסיבובים", ענה ראש מינהל מוגבלויות גדעון שלום להורים שביקשו להסיע ילדים עם מוגבלויות בסגר מעבר לטווח קילומטר

גדעון שלום הוא אחד האנשים הבכירים ביותר במערכת הציבורית בנושא אנשים עם מוגבלויות. התואר הרשמי שלו הוא סמנכ”ל בכיר וראש מינהל מוגבלויות במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. מתוקף התפקיד יש לו השפעה רבה על חיי אוכלוסיות אלה. ואולי דווקא בגלל זה הדברים שכתב בימים האחרונים להורים לילדים עם מוגבלויות כל כך צורמים ומקוממים.

לפני כשבוע, עם היוודע דבר הסגר המתקרב, פנו יחד ארגונים רבים המייצגים משפחות של אנשים עם מוגבלויות במכתב לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולשר העבודה והרווחה איציק שמולי. אחד המכותבים על המכתב היה גדעון שלום.

במכתב ביקשו הארגונים, בהם אלו”ט, אהב”ה, קשר, קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים ועוד, לאפשר להורים לנסוע ברכב עם ילדיהם במהלך הסגר מעבר למגבלת ה-1,000 מטר שקבעה הממשלה, כפי שהיה גם בסגר הקודם. הארגונים הסבירו כי לילדים עם צרכים מיוחדים יש קושי חריג להישאר בין ארבעה קירות לאורך זמן, וכי יציאה ברכב לכמה שעות של הפוגה והתאווררות תקל עליהם לצלוח את הימים הלא פשוטים.

“נסיעה ברכב פרטי נחשבת למוגנת”, המשיכו הארגונים להסביר, “ואף אינה מצריכה את היושבים בה בעטיית מסיכה, דבר המחזק את הדעה כי אין שום מניעה בנסיעה כפי שאנו דורשים בפנייתנו זו. אנו נבין אם המתווה ידרוש מאיתנו, ההורים והאפוטרופוסים, שרק מלווה אחד יהיה עם הילד/בוגר עם המוגבלות בנסיעה, וכמובן אם נידרש להציג לאיש אכיפה את תעודת הנכה או אישור רפואי למוגבלותו. אך בוודאי שלא נוכל לקבל הגבלה מוחלטת של יציאה מעל 1,000 מטר ברכב ממונע”.

“אפשר לנסוע בסיבובים”. ראש מינהל מוגבלויות גדעון שלום. צילום מסך מתוך יוטיוב

כשהגיע המענה של שלום לבקשה, ההורים לא האמינו למראה עיניהם. “אני לא מבין מה הבעיה”, ענה ראש מינהל מוגבלויות במשרד הרווחה, “אפשר לנסוע באוטו בטווח של קילומטר בסיבובים….”.

התשובה הקצרה והצינית עוררה את זעמם של הורים רבים. הם רואים בה עדות לחוסר רגישות מצדו של שלום, לזלזול בצרכים הייחודיים של הילדים והבוגרים, ובמידה מסוימת אפילו ללעג כלפיהם. כל זאת, הם אומרים, דווקא מצידו של מי שאמור להבין לעומק את הקשיים הגדולים שאיתם הם מתמודדים בתקופה זו.

אפרת סטרוזברג, אם לילדה עם מוגבלות, סיפרה ל”שווים” על התחושה הקשה שעברה בה כאשר קראה את הדברים. “אמרתי זה לא אמיתי”, היא משחזרת, “קראתי את המשפט הזה כמה פעמים וחשבתי שעובדים עליי. הרגשתי שאני עומדת להתפוצץ. התשובה של גדעון מזעזעת. הוא יושב במשרד כל כך רגיש, והוא לא מבין את הצרכים של האוכלוסייה שהוא מטפל בה? הדיסוננס פה מטורף.

“אנחנו לא מטומטמים, והוא צריך להבין את זה”, מדגישה סטרוזברג. “איך אדם כמוהו מחזיק בתפקיד כל כך בכיר במשרד הרווחה? זה הזוי. מה שהכי מתסכל זה שהאיש הזה יישאר בתפקיד עד לפנסיה, ימשיך לקבל שכר גבוה ויהיה מקורב למי שצריך, וכל זאת בזמן שהוא לא רואה את הילדים שלנו ואותנו ממטר. זה מזעזע. ההתנהלות הזו דוחפת את ההורים לעבור על החוק ולתרץ תירוצים”.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

יש לציין כי זו לא הפעם הראשונה שהורים מביעים מורת רוח מהתנהלותו של שלום. חלקם מתארים אדם קשה, שלא תמיד קשוב לצרכים של משפחות מיוחדות. אחרים אומרים שהוא אינו מתאים לתפקיד, הדורש מידה רבה יותר של רגישות חברתית. במהלך הסגר הראשון האשימו אותו הורים כי החליט בניגוד לחוות הדעת הרפואיות לסגור לחלוטין את שערי המעונות, ההוסטלים והמוסדות לאנשים עם מוגבלות. זאת, בעוד שמשרד המשפטים, למשל, עמד לצד המשפחות ודרש לאפשר ביקורים במוסדות וגם יציאות של הדיירים לחיק המשפחה, שמרביתם לא ראו כמעט שלושה חודשים.

גם יו”ר האופוזיציה, ח”כ יאיר לפיד (יש עתיד), בעצמו אבא לילדה עם מוגבלות, יצא פומבית נגד שלום והמדיניות שלו. “האם הוא יישא באחריות להידרדרות ולנזק העצום שגורמים למשפחות ולילדים”, כתב אז לפיד בדף הפייסבוק שלו, “מי ישמע את זעקתם האילמת של אלפי משפחות וחוסים בעלי צרכים מיוחדים?”

בתגובה לפניית “שווים” אמר גדעון שלום: “זו לא החלטה שלי, תפנו בבקשה לפרופ’ גמזו שייתן לכם תשובה. אני לא רוצה להסביר את הצד שלי, תפנו אליו”, וניתק.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות