נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשות״אני רוצה להמשיך בקבע, במשטרה או בשירותי כבאות והצלה״

״אני רוצה להמשיך בקבע, במשטרה או בשירותי כבאות והצלה״

זוהר סילוק, חייל עם תסמונת דאון, קיבל את אות מצטיין הנשיא. מבחינתו זו רק ההתחלה

זוהר סילוק. צילום: דובר צה״ל
זוהר סילוק. צילום: דובר צה״ל

“אני מעודד את כולם להתגייס לצה”ל כי השירות הצבאי נתן לי המון. אני רוצה להמשיך בקבע, ואם לא, אז אני רוצה לשרת במשטרה או בשירותי כבאות והצלה, ומקווה שזה יתגשם״. כך אמר לאתר ״שווים״ סמ”ר זוהר סילוק, בראיון לרגל זכייתו באות מצטיין הנשיא.  


סילוק בן ה-25 מאשקלון, הוא חייל עם תסמונת דאון, שמוכיח שוב ושוב שאין דבר העומד בפני הרצון, והצליח לרגש גם אותי בראיון הזה. הוא הראה לכולם שיחד עם תמיכה משפחתית חזקה ואמונה אפשר להגיע רחוק ולהגשים כל חלום. בארבע השנים האחרונות, סילוק משרת בגדוד 638 בחיל הלוגיסטיקה במחנה ג’וליס. 

מצטיין הנשיא אינו האות הראשון שסילוק קיבל. לפני שנתיים הוא זכה גם בתואר הצטיינות של מחוז המרכז של החיל, במסגרת טקס יום העצמאות בבסיס, וקיבל את אות מצטיין אגד טכנולוגיה ואחזקה, ממפקד הבסיס.   

“המפגש עם הנשיא הייתה חוויה מדהימה”, סיפר סילוק, שזו הפעם השלישית שהוא פוגש את ריבלין, “נכון אני מכיר אותו וכבר יצא לנו לשוחח. בפעם הראשונה, לפני כשנתיים דרך עמותת מאירים, פעם נוספת בטיול המצטיינים תחת המטריה של צה”ל, ועכשיו בטקס. אבל בכל פעם שאני פוגש אותו, אני מתרגש מחדש. דיברנו קצת, החלפנו חוויות וסיפרתי לו על הרצון שלי להמשיך לתרום למדינה״. 

תוכנית ”שווים במדים” הוותיקה, שבמסגרתה התגייס סילוק, פועלת תחת עמותת ״אקים ישראל״ –  הארגון הארצי לאנשים עם מוגבלות שכלית ומשפחותיהם, יחד עם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. התוכנית מאפשרת לצעירים עם מוגבלות שכלית לשרת שירות צבאי משמעותי. הם מצטרפים לצה”ל תחילה כמתנדבים, וחלקם הופכים לחיילים מן המניין – כפי שעשה סילוק.  

״זו גאווה גדולה עבורי ללבוש את מדי צה״ל״, המשיך סילוק בהתרגשות. “אני עצמאי בשטח, כיף לי מאוד בתפקידים השונים שאני מבצע בחיל הלוגיסטיקה, אני אוהב את החברים שלי ביחידה ואני עושה הכל לבד ובצורה הטובה ביותר. להתגייס לצה”ל היה החלום הגדול שלי ממש מילדות”. 

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

״היו לא מעט חששות״

אימו זהבית שהייתה לידו, התקשתה להסתיר את ההתרגשות נוכח המעמד שזוהר הגיע אליו. היא סיפרה כי מגיל קטן היא ואביה של זוהר נלחמו בלי לוותר כדי שיגדל וילמד ככל הילדים. הם דאגו שילמד במסגרת רגילה עם הקלות פה ושם ועם שילוב מתאים כגון חונכת אישית ועזרה. משם המשיך סילוק ללמוד חשמלאות רכב בכיתה י״ג. 

זוהר סילוק ומשפחתו. צילום: דובר צה״ל
זוהר סילוק ומשפחתו. צילום: דובר צה״ל

ההשקעה של ההורים השתלמה. “היום זוהר שלנו לא נותן לדבר לעצור אותו, ולפעמים יש מגבלות שקשה מאוד להתגבר עליהן, אך הוא תמיד מוצא דרך ואנחנו תומכים בו ב-100 אחוז בהכל. הוא אדם מאוד פעיל, משחק כדורסל, שוחה, רוכב על סוסים, נוסע לחו”ל יחד עם עמותת שונות כמו ״כנפיים של קרמבו״ ותנועת ״מאירים״ ובעיקר נהנה מהחיים”, אמרה אימו.  

“אני לא אשקר. היו לא מעט חששות בהתחלה על השתלבותו בחיים ובצה”ל בפרט”, היא סיפרה בגילוי לב. “זוהר היה להוט להתגייס, הוא רצה שיהיה לו מספר אישי כמו שיש לכמעט כל אזרח ישראלי, כך שבתוך 4 חודשים התחלנו בהליך הגיוס. עכשיו השירות אוטוטו מסתיים והוא לא מוכן להכיל זאת שהוא ככל הנראה סיים את דרכו בצה”ל ויהפוך לאזרח״. היא מקווה שהוא יוכל להישאר בקבע, אבל מודעת לכך שזה לא פשוט. ״הוא להוט להמשיך לתרום למדינה ואני בטוחה שבכל מקום שהוא יהיה, הוא ייתן את כל כולו”.  

גם הקורונה לא עצרה את זוהר. בזמן גל הראשון אמרו לו שהוא לא יוכל להגיע לבסיס בשל הנסיבות הרפואיות, אך הוא לא וויתר והגיע לבסיס. “נחישות כזו כמו של בני לא ראיתי. תבינו, הוא לא רואה את עצמו כמוגבל, הוא תמיד נמצא בסביבה רגילה, ולא מודע למצבו. יש דברים שקשה לו להשלים עימם, אבל הוא לא מוותר״.  

זהבית חשבה בתחילה כי מתן אות ההצטיינות הוא טובה שעושים לו בשל המוגבלות, אך עד מהרה היא התבדתה. ״הסתובבתי בבסיס וראיתי את הערכה הגדולה שזוהר מקבל מכולם ובעיקר את האהבה. המפקד הישיר שלו בקשר איתו על בסיס יומיומי וממש אכפת להם ממנו”. גם סילוק עצמו מספר על הקשר המיוחד ״יש לי מפקד מעולה שאני מאוד אוהב אותו, הוא קשוב לי ומבין אותי. תענוג לשרת תחתיו אין כמוהו בעולם”, הוא אמר. 
 
אמו ביקשה להודות לאקים ״יש להם 100 אחוזים בהצלחה ובהשתלבות של זוהר. הילד שלי הוא פתח לעוד בוגרים עם מוגבלות להשתלב בחיי צה”ל ובאזרחות, זו משימה עילאית וחשובה מאוד לחברה הישראלית וכולי תקווה שזה יימשך לעד”, הדגישה.  

“זוהר הוא נכס לכל יחידה״, אמר מג״ד 638, סא״ל לירון מלכה, ״הגדוד שם דגש על פיתוח וקידום ההון האנושי שלו, וזוהר הוא אכן חייל מצטיין שפועל מתוך שליחות אמיתית, דוגמה ומופת לערכיות ואהבת המולדת לנתינה ללא תמורה ועשיה שלא תסולא בפז. אני מאחל לזוהר עוד שנים רבות של עשיה, של נתינה ואין לי ספק שיש לו את כל הכלים להצליח גם בחיים האזרחיים”. 

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות