נושאים קשורים

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"



חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותכך אוטמת המדינה את אוזניה לציבור החירשים

כך אוטמת המדינה את אוזניה לציבור החירשים

במהלך משבר הקורונה נושא הנגישות לכבדי שמיעה וחירשים התגלה כבעייתי במיוחד. צריך לקרות כאן שינוי

מאת יובל וגנר

לאחרונה צוין בעולם שבוע המודעות לשפת הסימנים. לא כולם יודעים, אבל שפת הסימנים שונה משפה לשפה ובעיקר מתרבות לתרבות. כך למשל, סינים יסמנו את המילה “לאכול” על ידי סימון מקלות סיניים, וערבים יסמנו זאת בצורת ניגוב בסיבוב של צלחת אוכל.

בישראל יש כ-8,000 חירשים ועוד מאות אלפי כבדי שמיעה, הנעזרים בשפת הסימנים באופן יומיומי ושוטף, וזו צורת התקשורת המועדפת עליהם. עם זאת, מדינת ישראל, באמצעות משרד הרווחה, מסייעת במימון תרגום לשפת הסימנים למי שנזקק לכך בהיקף של 45 שעות בשנה בלבד. ברור לכל כי מדובר בתמיכה מדגמית ובלתי הגיונית.

למתקשרים בשפה זו אין בעיית תקשורת בינם לבין עצמם. הבעיה העיקרית היא בתקשורת עם אנשים שאינם דוברי שפת הסימנים. לדוגמה, פקיד הבנק או הדואר, המוכר בחנות או בסופר, המוקדן בקופת החולים, המורה בבית הספר ועוד ועוד.

גם שידורי הטלוויזיה, שנגישותם השתפרה בשנים האחרונות, בעיקר באמצעות כתוביות, רחוקים מלתת כיסוי סביר ושוויוני לקבוצת האנשים שנסמכים על שפת הסימנים. מדובר במוגבלות תקשורתית מהותית, שכרגע מדינת ישראל לא מספקת מענה שאפילו קרוב להיות מספק.

שפת הסימנים

בתקופה האחרונה, במהלך משבר הקורונה, נושא הנגישות לכבדי שמיעה וחירשים התגלה כתחום בעייתי במיוחד. יש לכך כמה סיבות. הראשונה, עקב הסגר אנשים עם מוגבלות, כמו כולם, נדרשים לצרוך שירותים מרחוק, קרי מהבית. האמצעים המאפשרים זאת – טלפון ושיחות וידיאו – אינם מאפשרים שימוש בשפת הסימנים.

השנייה נוגעת לקבלת שירותי בריאות. מאחר שכולם נדרשים לעטות מסיכות המסתירות את הפנים, כבדי שמיעה וחירשים, שלעתים מצליחים לקרוא שפתיים כחלופה לשפת הסימנים, לא יכולים לעשות זאת. משרד הבריאות חייב לייצר פתרון כיצד להביא מתרגם לשפת הסימנים כאשר יש צורך בכך בעת קבלת שירות רפואי במצב חירום, כמו עכשיו. כמובן שנושא המסיכות הלא שקופות בעייתי מאוד מול כל סוג של שירות פרונטלי, לא רק בתחום הבריאות.

הסיבה השלישית היא תחום החינוך. שפת הסימנים נותרת בחוץ גם בשיעורים פרונטליים בכיתות וגם בשיעורים מרחוק דרך מערכות למידה מרחוק, כגון זום.

הסיבה הרביעית מעצבנת במיוחד. מסיבות העיתונאים המיוחדות שמיועדות לתקופת משבר הקורונה לא נגישות לאזרחים עם מוגבלות. כמעט מדי ערב משודרת בטלוויזיה מסיבת עיתונאים המועברת על ידי הפרוייקטור הלאומי, שר הבריאות, מנכ”ל המשרד וכמובן ראש הממשלה. מטרת אירועים אלה היא להעביר מידע והנחיות לכלל הציבור, אבל לצערנו ציבור האנשים עם מוגבלות מופלה לרעה.

מדינת ישראל אוהבת להשוות את עצמה למדינות אחרות. אז בואו נשווה. ישנם מנהיגים רבים בעולם שמקפידים שלצידם יהיה מתרגם לשפת הסימנים בגודל אמיתי, ולא בבועה קטנה בזווית המסך. בסך הכל מדובר בנוהל פשוט שעלותו זניחה, ובזכותו אוכלוסייה רחבה זוכה להתעדכן במידע חיוני ביותר עבורה בשעת חירום.

****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת,
פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

עמותת נגישות ישראל, המובילה את נושא הנגישות בארץ, פנתה למשרדי הממשלה הרלוונטיים ולוועדות השונות בכנסת במטרה לקדם פתרון נגיש ומלא. מדינת ישראל, הידועה כסטארט-אפ ניישן עם יכולות טכנולוגיות מהמתקדמות בעולם, חייבת להציב לעצמה מטרה ולמצוא פתרון מלא בכל תחומי החיים ובזמן אמיתי לכתוביות ולשפת הסימנים. רק פתרון טכנולוגי יאפשר מענה 365 יום בשנה, 24 שעות ביממה, להנגשה אישית וציבורית, כולל באינטרנט, בטלוויזיה וברדיו.

כבר היום ישנן מדינות בהן כבדי שמיעה וחירשים זוכים לשירות המרת מידע קולי למידע כתוב או לשפת הסימנים בכל עת. זה נעשה על ידי אפליקציה המקשרת בין האדם עם המוגבלות למתרגם לשפת הסימנים או למתמלל, שמסייעים בכל פנייה.

יזמויות טכנולוגיות רבות נמצאות בשלבי מחקר ופיתוח של אוטומציה מוחלטת של המרת דיבור לכתוביות ולשפת הסימנים. כרגע הן ממוקדות בעיקר בשפה האנגלית ובשפות נפוצות אחרות, ולצערנו עברית נמצאת בתחתית סדר העדיפויות. גם כאן היה מומלץ שמדינת ישראל, במסגרת פעילותה להנגשת שירותי ממשל, תחתור לפתרון טכנולוגי איכותי גם בעברית וגם בערבית.

הכותב הוא מייסד ויו”ר עמותת נגישות ישראל

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות