קשה להאמין, אבל במדינת ישראל של 2020 דברים כאלה עדיין קורים: המונית הוזמנה, הנהג ראה את הנוסע מלווה בכלב נחייה – וברח. את החוויה המרגיזה והמבישה הזאת עבר אתמול בשעות הצהריים החמות שאול זוארץ (42) מירושלים, לקוי ראייה מגיל 19, הנעזר בכלב נחייה. הוא בסך הכל רצה לעלות על מונית ולהגיע ליעדו.
כדי להימנע מאי נעימות זוארץ הקדים לעשות וציין בהערות באפליקציית המוניות הפופולרית Gett שהוא מתנייד עם כלב נחייה. המונית הראשונה הגיעה לשכונת ארנונה בירושלים, שם המתין לה בסבלנות, וכאשר הנהג ראה את הכלב לורנס לצידו, נסע משם כלא היה.
זוארץ הזמין מונית מ-Gett בשנית. גם הנהג הנוסף שהגיע לא קרא את ההערה באפליקציה, אך העלה אותו למונית. “הנהג היה עצבני מאוד על כך”, מספר זוארץ ל”שווים”. “הוא צעק וגער לעברי שאם הוא היה יודע, הוא כלל לא היה מגיע ולוקח את הנסיעה הזאת, ולא היה מעלה אותי למונית”.
זה לא נגמר בזה. “בסיום הנסיעה נשארו כמה שערות של הכלב על המושב, אז הנהג התעצבן עליי עוד יותר”, ממשיך זוארץ. “לא יכולתי לעבור על כך בשתיקה והעליתי ציוץ בטוויטר שלי, שעשה רעש גדול ברשת. לאחר מכן סמנכ”ל השירות של Gett התקשר והתנצל על מה שאירע ובישר לי שהעניין טופל. הנהגים הללו לא ימשיכו בחברה, ולדבריהם הם אף הולכים לבצע חידוד נהלים לכל הנהגים”.
זו לא הפעם הראשונה שהוא ועוד אנשים לקויי ראייה נתקלים ביחס כזה. לדבריו, לא רק את כלבי הנחייה לא מעלים למוניות, אלא גם את גורי הכלבים האלה. “צריך לחדד נהלים ולהבהיר שגם גורי נחייה הם כלבי נחייה לכל דבר ועניין”, הוא מדגיש.
בעקבות הציוץ בטוויטר פנה אליו חבר הכנסת לשעבר חיים ילין וחיבר אותו לח”כ יעקב מרגי, יו”ר ועדת הכלכלה בכנסת, כדי שיקיים דיון בנושא בוועדה. “שאול צריך ללכת עם המקרה הזה עד הסוף ולא לוותר לאף אחד”, אמר ילין ל”שווים”. “אני גדלתי עם כלבים, ואני לא זוכר את עצמי בלי כלב. ההתייחסות אל אוכלוסיית העיוורים ולקויי הראייה וגם אל הכלבים חייבת להשתנות. אמרתי לח”כ מרגי שהוא מוכרח לקיים דיון מעמיק על העניין הכאוב הזה. העיוורים ולקויי הראייה הם לא סוג ב’. אם צריך חקיקה או תיקון חקיקה בנושא, יעשו זאת”.
*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים
(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************
לדברי ילין, המקרים האלה קורים למרבה הצער כל הזמן. “לכן, כל אחד שחווה חוויה לא נעימה כזו כמו שאול חייב לשתף את המקרה כדי ליצור תודעה אצל כלל הציבור, והציבור יילחם למענו ולמען האחרים. חברה שמכבדת את הכלבים ואת האנשים שצריכים את העזרה של הכלבים זו חברה מתוקנת, ותהיה הרבה יותר טובה מאשר חברה מנותקת מכל הכיוונים”.
מחברת Gett נמסר בתגובה: “אנו מצרים מעומק הלב על סירוב הנהגים להסיע את שאול עם כלב הנחייה שלו. יצרנו קשר עם שאול, שמענו את הפרטים וטיפלנו במקרה. התנהגות הנהגים באירוע המדובר מנוגדת לחוק ולא עומדת בקנה אחד עם העקרונות של Gett – לכן, ההתקשרות עם אותם הנהגים הופסקה לאלתר. נמשיך להדריך את הנהגים שמשתמשים באפליקציית Gett להעניק שירות הוגן לכל אדם באשר הוא אדם”.