משבר הקורונה מחייב את כולנו לעשות התאמות ושינויים בחיים. אחד מהם נוגע לפעילות שאנו מבצעים מרחוק בתחומי העבודה, הלימודים, הקשרים החברתיים ועוד. עד כמה שהדבר קשה לכולם, הוא קשה עוד יותר עבור אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, הנדרשות להתאמות ייחודיות נוספות כדי להצליח לתקשר דרך הזום ותוכנות אחרות לעבודה מרחוק.
בימים האחרונים פירסם מינהל מוגבלויות במשרד הרווחה מסמך ובו קווים מנחים כיצד לסייע לאנשים עם צרכים מיוחדים להתמודד עם האתגר החדש. את המסמך הפיק צוות המשרד יחד עם שולמית כהן, מפקחת ארצית על החינוך המיוחד לתלמידים עיוורים ולקויי שמיעה במשרד החינוך.
באופן כללי, ממליצים מנסחי המסמך להציג למשתתפים בפתיחת המפגש את התוכנית הצפויה להם: מי האנשים שישתתפו, מה יהיה רצף הנושאים, ובאילו אמצעים יועברו התכנים (דיון, מצגת, סרטון וכדומה).
אחר כך מומלץ להציג את כללי המפגש. למשל, השתקת מיקרופונים גורפת, או לחלופין מתן הסבר לזמני פתיחת המיקרופונים, בקשה להשארת מצלמות פתוחות, עידוד השתתפות באמצעות צ’אט וכו’. כדאי להסביר את חשיבות הכללים, וכיצד יסייעו לכל המשתתפים ליהנות מהמפגש המקוון.

בנוסף, מומלץ לפרט את חלוקת התפקידים בין מארגני המפגש – מי יוביל את המפגש בווידיאו ומי ינהל את הצ’אט, וגם מי האדם שאמון על מתן סיוע טכני למשתתפים לאורך המפגש.
*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים
(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************
אם צפויות פעילויות אינטראקטיביות מקוונות, כדאי לשלוח למשתתפים מראש קישורים להורדה, דוגמת שאלוני קהוט וסרטוני וידיאו.
בהמשך המסמך מציגים מחבריו המלצות להנגשת פעילות מרחוק לפי סוגי מוגבלות: מוטורית, קוגניטיבית, אוטיזם, מוגבלות בראייה ובשמיעה. והנה ההמלצות לפניכם:




