נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםמה אפשר ללמוד מדג הזברה על מוחם של אנשים עם אוטיזם

מה אפשר ללמוד מדג הזברה על מוחם של אנשים עם אוטיזם

חוקרים באוסטרליה השתמשו בדגי זברה כדי לנסות לגלות מה מקור הרגישות השמיעתית אצל אנשים על הרצף

דג זברה

לפעמים, כך מסתבר, אפילו דג זעיר יכול ללמד דברים חשובים על מה שמתרחש במוחם של אנשים עם אוטיזם.

אנשי המכון לחקר המוח בקווינסלנד, אוסטרליה, חקרו את דגי הזברה, הנושאים את אותן מוטציות גנטיות כמו בני אדם עם תסמונת X שביר ואוטיזם, וגילו את המסלולים העצביים המייצרים את רגישות היתר של אוכלוסיות אלה לקולות ולרעשים. המחקר פורסם בכתב העת “BMC Biology”.

“רעשים חזקים גורמים לעיתים קרובות לעומס תחושתי ולחרדה בקרב אנשים עם אוטיזם ותסמונת X שביר, המאופיינים ברגישות מיוחדת לקול “, אמרה ד”ר לנה קונסטנטין, חוקרת במכון האוסטרלי. “אנו חושבים שהמוח אצלם מעביר יותר מידע שמיעתי, מכיוון שהוא מסונן ומותאם באופן אחר מאשר אצל אנשים ללא לקויות אלה”.

יש לציין כי מחצית מהגברים וחמישית מהנשים עם תסמונת X שביר עומדים גם בקריטריונים האבחוניים לספקטרום האוטיסטי.

“תסמונת X שביר נגרמת על ידי שיבוש של גן אחד”, הסביר חוקר אחר שהשתתף במחקר, “כך שהבנו שנוכל לשבש את הגן היחיד בדג הזברה ולראות את ההשפעות עליו. באמצעות מיקרוסקופ אנחנו מסוגלים לחקור את המוח של זחלי דג הזברה ולראות את הפעילות של כל תא מוח בנפרד”.

כדי לבדוק את הרגישות השמיעתית של דגי הזברה, צוות החוקרים הקליט את הפעילות המוחית של הזחלים שלהם, תוך שהוא מציג להם סרטים או חושף אותם לפרצי קול. “הסרטים מדמים תנועה או טורפים, והתגובה לגירויים החזותיים האלה הייתה זהה אצל דגים עם מוטציית X שביר ולאלה ללא המוטציה”, סיפרה ד”ר קונסטנטין. “אבל כאשר נתנו לדג פרץ של רעש לבן (אות בעל צפיפות אחידה בכל התדרים – מ.ש), היה הבדל דרמטי בפעילות המוחית אצל דגים במודל ה-X השביר”.

לאחר שראה כיצד הרעש משפיע באופן קיצוני על מוח הדגים, ניסה צוות המחקר מגוון של 12 נפחים שונים של צליל, ומצא כי דגי X שביר יכולים לשמוע נפחים שקטים בהרבה מדגים ללא X שביר.

“לדגים עם מוטציית X שביר היו קשרים רבים יותר בין אזורים שונים במוח, ותגובותיהם לצלילים היו רבות יותר במוח האחורי והתלמוס (אזור במוח המשמש כתחנת ממסר של אינפורמציה המגיעה מהחושים – מ.ש)”, הוסיפה ד”ר קונסטנטין. “הדרך שבה המסלולים העצביים שלנו מגיבים לגירויים מהחושים מלמדת אותנו באילו חלקים במוח נעשה שימוש וכיצד מעובד מידע חושי”.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

לדברי החוקרים, בעזרת דג הזברה הם הצליחו לראות הרבה יותר פרטים, ולראשונה הם גם נחשפו ליותר פעילות במוח האחורי. “את הפעילות הזו אנחנו מעוניינים לחקור עוד בהמשך”, הם מסרו. “אנו מקווים כי על ידי גילוי מידע בסיסי על אופן פעולתו של המוח על צלילים, נזכה לתובנות נוספות לגבי האתגרים החושיים העומדים בפני אנשים המתמודדים עם תסמונת X שביר ואוטיזם”.

הקליקו למחקר המלא

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות