נושאים קשורים

מורה שהורשע בתקיפת חוסים פוטר מעבודתו

שאדי טרביה, שהורשע בתחילת 2023 בעבירות אלימות כלפי מטופלים קטינים, הועסק במקביל בבית ספר בסחנין. בית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה קבע כי יש לסיים את העסקתו

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"



“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםהורים מפ"ת מתנגדים למפעיל החדש במעון: "שום ניסיון באוטיזם"

הורים מפ”ת מתנגדים למפעיל החדש במעון: “שום ניסיון באוטיזם”

יוצאים נגד קרן גשר והמנכ"ל שלה, שלפי מבקר המדינה "עשה בכספיה כרצונו". גשר: "נשתף פעולה עם ההורים"

קבוצת הורים לצעירים אוטיסטים המטופלים במעון יום בפתח תקווה טוענת שהמפעיל החדש שזכה במכרז להפעלתו – קרן גשר לשיקום תעסוקתי – אינו כשיר למשימה שאליה נבחר. הסיבה, מסבירים ההורים, היא שאין לגשר כל ניסיון בטיפול באוטיסטים בדרגות התפקוד הנמוכות והבינוניות. בנוסף, הם טוענים כי לא ייתכן שהמרכז יופקד בידיו של מנכ”ל קרן גשר, אריק ברמי, שספג ביקורת קשה בדוח מבקר המדינה מ-2019, בגין התנהלות כספית לא תקינה עד כדי “חשש לפגיעה בטוהר המידות”, כהגדרת הדוח.

עד עכשיו נוהל המעון, המטפל בצעירים על הרצף בגילאי 23-28, על ידי שק”ל, עמותה ותיקה וידועה בתחום. לקראת סיום הקדנציה של שק”ל יצא מכרז חדש מטעם עיריית פתח תקווה להפעלת המעון, והוא הסתיים בזכייה של גשר. גם עמותת אלו”ט, המתמחה באוטיזם, ניגשה למכרז, אך נפסלה בשל טעות טכנית באופן הגשת המסמכים – מה שסלל את הדרך לזכייה של גשר.

“מאוד רצינו שאלו”ט תיקח אחריות על המעון”, אומרת דורית, אמא לבן שמטופל במקום, “אבל משהו הסתבך שם במכרז וזכה גורם אחר. אנחנו לא מכירים את גשר, וגם לא מעוניינים להכיר. אין לקרן הזו שום ניסיון בטיפול בצעירים על הרצף בתפקוד נמוך ובינוני, וזה פשוט דבר לא הגיוני”.

בראש קרן גשר עומד המנכ”ל אריק ברמי, לשעבר מנכ”ל תנועת הליכוד. דוח מבקר המדינה משנה שעברה מתח עליו ביקורת חריפה, בעקבות אי סדרים כספיים והתנהלות אישית לא תקינה. “בדוח מצטיירת תמונה חמורה ומדאיגה, שלפיה ברמי עושה בכספי העמותה כרצונו, בניגוד לכללי מינהל תקין ותוך חשש חמור לפגיעה בטוהר המידות”, כתב המבקר. “המנכ”ל ביקש וקיבל מהקרן הטבות שכר והלוואות שאינו זכאי להן; פיצל עסקאות כדי להתחמק מחובת מכרז עם הקבלן ששיפץ את מטה הקרן החדש, ולבסוף אף שילם לקבלן תשלום ביתר בסך 127 אלף שקל. לאחר מכן הציג המנכ”ל למשרד המבקר מסמך שיערוך של הפרויקט שאינו תואם את העבודות שבוצעו בפועל, דבר שעולה לכדי חשש למצג מטעה”.

בנוגע להטבות האישיות של ברמי, כותב המבקר כך: “נוסף על החזר הוצאות אש”ל גלובליות בסך 1,500 שקל בחודש, דרש ברמי החזר הוצאות נוסף עבור ארוחות בעלות של 13 אלף שקל בשנה – מה שמהווה כפל תשלום שאינו מקובל. בנוסף, חמישה חודשים בלבד אחרי שהחל לעבוד בקרן, בניגוד לכללים שדורשים ותק של שנה לפחות, ביקש ברמי ממנהלת הכספים לאשר לו הלוואה מבנק מסחרי בסכום של 50 אלף שקל. הבקשה לא הובאה, כפי שנדרש, לדיון בוועדת ההלוואות של הקרן”.

בגשר טוענים שהוא הצליח להבריא את הקרן. אריק ברמי

לסיכום כתב המבקר כי “צבר הליקויים מלמד על היעדר איזונים ובלמים בקרן; מנגנוני פיקוח רופפים איפשרו הלכה למעשה את פעילותו הפסולה של המנכ”ל ויצרו קרקע פורייה להתנהלותו זו. הליקויים בעניין פעולותיו של המנכ”ל מצביעים על חשש חמור לפגיעה בטוהר המידות מצידו. ממצאים חמורים אלו מחייבים את ועד הנאמנים לשקול את סיום כהונת המנכ”ל ולהתייעץ בעניין זה עם מנכ”ל משרד הרווחה. מבקר המדינה מורה למנכ”ל להשיב את הכספים לאלתר!”

הפנייה לראש העיר

למרות הדוח החריף, הקרן לא קיבלה את המלצת המבקר, וברמי ממשיך לעמוד בראשה גם היום. “לא ייתכן שאדם כזה יפקח על הילדים שלנו”, אומרת דורית. “מדובר בקרן שעננה של חשד לשחיתות מרחפת מעליה. המבקר מצא שנעשו הוצאות כספיות שלא כדין, ויש לנו חשש אמיתי שהתקציב שמועבר עבור ילדינו ילך למימון ארוחות וכיבודים, במקום שיממן טיפול איכותי ומקצועי בבוגרים”.

ההורים החליטו לפנות בעניין לראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג. “בפגישתנו האחרונה עימך הנחית להשהות כניסתה של גשר כמפעילת המרכז עד לסיום בירור טענותיה של אלו”ט בקשר עם פסילתה שלא כדין במכרז, ובירור טענות ההורים בקשר עם חוסר הניסיון והכשירות של גשר לנהל מרכז טיפולי לאוטיסטים מתבגרים”, כתבו לראש העיר. “לתדהמתנו, בניגוד גמור להנחייתך, נמסרה הודעה לעובדי עמותת שק”ל על העברת המרכז הטיפולי לניהול של גשר, וזאת ללא עדכון ההורים. נבקשך לדאוג לתיקון המחדל”.

לטענת ההורים, הם התריעו מראש שהמכרז שגוי, אך בעירייה התעלמו מהם. “עוד בטרם פרסום המכרז התרענו על כך שהמרכז המדובר הוא מרכז טיפולי לאוכלוסיית קצה – אוטיסטים – לפי הגדרת האגף לשירותים חברתיים, ושאין המדובר במרכז תעסוקה לבעלי לקויות שונות. עוד התרענו על כך שיש לציין מפורשות במכרז שנדרש ניסיון מוכח של העמותה המציעה בניהול מרכז טיפולי לאוטיסטים מתבגרים. המכרז שפורסם היה שגוי והתייחס למרכז תעסוקה (ולא טיפולי), וכך גם הוצג לוועדת המכרזים שאישרה את זכייתה של גשר, מבלי שהוכחו הכשירות והניסיון של העמותה בטיפול באוכלוסיית האוטיסטים”.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

בשורה התחתונה, ביקשו ההורים מגרינברג לערוך בדיקה חוזרת למכרז. “המכרז שפורסם לא היה תקין. אנו מבקשים ממך לבצע בדיקה דחופה של מחדל זה. נדגיש, גשר עוזרת בשיקום תעסוקתי, כך לפי אתר האינטרנט שלה. מעולם לא טיפלה בתפקודים נמוכים ולא ניהלה מרכז טיפולי לאוטיסטים מתבגרים. עמותת אלו”ט, שהגישה הצעה במכרז, ואין חולק על ניסיונה העשיר והמוכח בטיפול באוטיסטים, הגישה לעירייה ערעור שנסמך על חוות דעת היועצת המשפטית שלהם, ולא זכתה עד כה למענה. אנו מבקשים למצות את הבדיקה באיזו דרך ניתן להכשיר את זכייתה של אלו”ט במכרז”.

עוד ביקשו ההורים לבדוק את נושא המנכ”ל ברמי. “כידוע לך, קרן גשר מנוהלת באופן לא תקין. נמצא שהמנכ”ל הוציא כספים שלא כדין. לא יעלה על הדעת שהעירייה תבחר במכרז רגיש הנוגע לילדינו זוכה כזה שנמצאו לגביו ממצאים חמורים של ניהול לא תקין. בנוסף, בניגוד לדברים שנאמרו בפגישה האחרונה עימך, המנכ”ל עדיין מכהן ולא הוחלף. נבקש בדיקתך גם בנושא זה”.

חשש מפגיעה בילדים

דורית חוששת מאוד מהשלכות הבחירה בגשר על מצב הילדים. “אין לקרן שום יכולת לתת מענה לילדים אוטיסטים בתפקוד בינוני ונמוך”, היא אומרת. “אנו לא מוכנים שיתגלחו על הזקן שלנו וירכשו ניסיון בטיפול באוטיסטים על חשבון פגיעה קשה בתפקוד ילדינו והוצאתם מאיזון”.

חיה, אמא לצעיר אחר במעון, משמיעה דברים ברוח דומה. “בתור אמא לילד אוטיסט בתפקוד נמוך, אני מתנגדת בכל תוקף שעמותה חסרת כל ניסיון תיקח את המושכות”, היא אומרת. “חוסר ניסיונה בתחום עלול לגרום ממש לאסון בתפקודם הקוגניטיבי של הילדים, איזונם ומצבם הנפשי, ואף תיגרם להם רגרסיה חריפה. על כן חשוב ביותר למנוע מהם בכל דרך לנהל את המרכז הטיפולי שלנו”.

מקרן גשר נמסר בתגובה: “גשר, כארגון מוביל, יישם בהצלחה את כל מסקנות דוח מבקר המדינה. יש לציין כי המנכ״ל אריק ברמי הביא להבראת הארגון, ולצמיחה בכל תחומי הפעילות במקצועיות ובנחישות. גשר זכתה במכרז בזכות התוכנית הטובה ביותר שהוגשה, ולה ניסיון בהפעלת 12 מרכזים בעלי אופי דומה ובהצלחה רבה. חששות ההורים טבעיים ומובנים, ולכן בכוונתנו לפעול בשיתוף פעולה מלא עם ההורים וברגישות המתחייבת. יתרה מזאת, כדי שלא לפגוע ברצף הטיפולי אנו מתחייבים להשאיר את כל הצוות הקיים בעבודתו.

“בתום שלושת החודשים הראשונים לפעילות נבחן אותה בשקיפות ומקצועיות יחד עם ההורים. אנו בטוחים שהשירות יהיה לשביעות רצונם, כפי שהיא קיימת במרכזים השונים ברחבי הארץ אותם אנו מפעילים בהצלחה”.

מעיריית פתח תקווה נמסר: “מדובר במכרז אשר נבחר בו זוכה כדין ועל פי תנאי המכרז. כמו כן, תנאי המכרז נוסחו על פי הנחיית ומדיניות מינהל המוגבלויות במשרד הרווחה. לגבי גשר, מחוות הדעת אשר התקבלו מצטיירת תמונה של גורם אשר שנים רבות עוסק בנושא של מרכזי תעסוקה, עבר שינוי גדול בשנתיים האחרונות, ונכון לעשות כל מה שנדרש על מנת למקצע ולפעול לפי צורכי המושמים.

“לא ניתן להמשיך במצב הביניים כיום, שכן זה אינו טוב למושמים ובוודאי שלא לצוות. העירייה שמה בראש מעייניה את מתן הטיפול הטוב ביותר והמתאים ביותר לאוכלוסיית המושמים ולהוריהם, ותפקח באופן צמוד על עמידת הזוכה בתנאי המכרז והחוזה”.

מאלו”ט נמסר: “לאלו”ט יש את הניסיון, הידע המקצועי והיכולת להפעיל את מרכז התעסוקה המדובר. באם אלו”ט תתבקש, היא תוכל לעשות זאת”.

יליד 1986. ממנצ'סטר באנגליה. על הרצף האוטיסטי. הבן השביעי מתוך 14 אחים לרב חרדי. נשוי לאישה גם עם מוגבלויות. משמש כעיתונאי במעריב ובאתר שווים. מתנדב בוועד של עמותת Keep Olim , ובמגן לקהילות.

כתבות אחרונות