נושאים קשורים

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"

“בונוסים לבכירים יותנו בקליטת עובדים עם מוגבלות”

כך אמרה רשות החברות הממשלתיות במהלך דיון בוועדת הרווחה בהצעת החוק לשילוב עובדים עם מוגבלות בחברות אלה. ההצעה אושרה לקריאה שנייה ושלישית

הכירו: כמה מותגים בינ”ל מהם תוכלו לרכוש בגדים נגישים

בכל שנה מפסידות יצרניות הביגוד כ-3 טריליון דולר בגלל אי הכללת אנשים עם מוגבלויות כקהל יעד. ריכזנו עבורכם שישה מותגים שדווקא כן פועלים לקידום אופנה נגישה



האם זה הרכב הנגיש בעולם?

המעצב הראשי של ענקית רכבי היוקרה יגואר חבר לארגון שמתמחה בהנגשה – ויחד הם עיצבו את ה-eVita, מכונית חשמלית שנועדה לאכסן כיסאות גלגלים בקלות
ראשיאוטיזםצה"ל מגבש תוכנית לשינוי מדיניות הגיוס והשירות של אוטיסטים

צה”ל מגבש תוכנית לשינוי מדיניות הגיוס והשירות של אוטיסטים

התוכנית, שיזם הפעיל החברתי אודי הלר, בעצמו צעיר על הרצף, צפויה לעבור בקרוב לשלב הפיילוט באגף כוח אדם

צעירים עם אוטיזם שהתגייסו לצה”ל. צילום מסך מחדשות 12

אגף כוח אדם בצה”ל עובד על תוכנית חדשה, שאם תתקבל צפויה לשנות דרמטית את המדיניות בנוגע לגיוס צעירים וצעירות עם אוטיזם לצבא ולשירות שלהם. בדוברות אכ”א מאשרים כי תוכנית כזו אמנם מתגבשת בימים אלה, אך ביקשו להבהיר כי התהליך טרם הושלם.

מלבד הגורמים הצבאיים, בתהליך מעורבים גם גורמים אזרחיים, ובהם נציג הקהילה האוטיסטית אודי הלר, פעיל חברתי על הרצף, שהוא למעשה המנוע מאחורי היוזמה. אל הלר הצטרפו ניר קורן, קצין במילואים בחטיבת התכנון, ופרופ’ קורי שולמן, ראש המרכז לאוטיזם באוניברסיטה העברית. יחד עם הגורמים הצבאיים דחפו השלושה את העגלה קדימה.

בפוסט שהעלה לאחרונה קורן בדף הפייסבוק שלו נכתב כי אחרי שנה של עבודה קשה אומצו רוב ההמלצות של התוכנית על ידי ראש חטיבת התכנון ומינהל כוח אדם באכ”א, תת-אלוף אמיר ודמני. “ודמני מוביל לשינוי המדיניות בצה״ל בנושא”, כתב קורן, “אנחנו בדרך הנכונה לבנות תוכנית צבאית שתשנה את החיים של אלפי אוטיסטים בישראל. אנחנו עושים היסטוריה”.

לפי גורם באכ”א, בתקופה האחרונה מתקיימת עבודה מאומצת באגף, שמטרתה לבחון הרחבת שילוב חיילים על הרצף בצבא. “עבודה זו צפויה להיות מסוכמת בשבועות הקרובים”, אמר אותו גורם, “והיא בוחנת בצורה רחבה את כלל המסלולים שבהם ישרתו חיילים על הרצף, לרבות מתווה שיתוף פעולה עם העמותות השונות העוסקות בתחום. התוכנית תסוכם לאחר השלב הראשון שבו יתקיים פיילוט מצומצם, אשר ילווה בבקרה הדוקה של הגורמים המוסמכים בצה”ל”.

קצת רקע: עד שנת 2008 ניתן פטור משירות צבאי לכל צעיר שאובחן על הרצף. משנה זו, בעקבות שינוי בספר הפרופילים הצה”לי, יכולים אוטיסטים בתפקוד גבוה להימצא כשירים לגיוס רגיל. במקרה כזה נקבע להם פרופיל 45, והם יכולים להשתבץ ביחידה עורפית.

“עושים היסטוריה”. אודי הלר

במשך כמה שנים זה פעל בצורה מוצלחת בהובלת מחלקת בריאות הנפש, אך לדברי הלר, בהיעדר שיתוף פעולה כלל צה”לי, התוכנית למעשה נגנזה והפטור משירות הפך לאופציה הכמעט יחידה.

לוואקום שנוצר, אומר הלר, לא נכנסה תוכנית חלופית שתציע מסלול משמעותי לאנשים עם אוטיזם. בצה”ל, לעומת זאת, מציינים את תוכנית “רואים רחוק”, אחת מכמה תוכניות בשיתוף משרד הרווחה, שמטרתן ללוות את החיילים על הרצף. “מדובר בתוכנית הפועלת בשיתוף פעולה עם מספר אגפים בצה״ל”, אומרים בצבא, “ממיינת, מלווה ומכשירה מתנדבים על הרצף לביצוע תפקידים משמעותיים עם התאמות נדרשות”.

עדיין, הרוב המוחלט של צעירים וצעירות עם אוטיזם אינם מתגייסים וגם לא מתנדבים לצבא. לפי אתר אלו”ט, עוד לפני משלוח הצו הראשון מעביר הביטוח הלאומי לצה”ל מידע רפואי  אודות כל המלש”בים (מועמדים לשירות ביטחוני) הזכאים לגמלת ילד נכה בשיעור של 100%, ובכלל זה על מועמדים עם אוטיזם. אם המידע הועבר על ידי הביטוח הלאומי עוד בטרם מלאו לצעיר 16 וחצי, כלל לא יישלח אליו זימון לצו ראשון והוא יעבור למסלול פטור ללא נוכחות

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

.לגבי התנדבות, האפשרות קיימת רק לאחר קבלת פטור משירות. התהליך הזה אורך זמן רב, ולכן רצוי להגיש את בקשת ההתנדבות מיד עם קבלת הפטור. לאחר הגשת הבקשה ישנם מספר הליכים בלשכת הגיוס שצריך לעבור: מבחנים פסיכוטכניים, ראיון אישי (במידה ולא נעשו בצו ראשון), ועדה רפואית נוספת ואימות נתונים. המועמד להתנדבות גם יזומן לבדיקת פסיכיאטר במרפאת בריאות הנפש המרכזית בתל השומר.

במידה והמועמד נמצא כשיר, עובר עניינו לטיפול תא מתנדבים על מנת למצוא לו תפקיד מתאים. התפקיד צריך להיות מאושר על ידי מחלקת בריאות הנפש במפקדת קצין רפואה ראשי. משך השירות של חיילים מתנדבים אשר לא נמצאו כשירים לשירות ביטחון טרם הגיוס יעמוד על 24 חודשים, לא כולל שיבוצים ייחודיים וקורסים ארוכים. מי שקיבלו אישור לשרת כמתנדבים יכולים להתנדב במסגרת תוכניות שונות כמו “רואים רחוק”, “חיבורים” ו”שילוב מנצח”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות