נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםהקשר בין ויטמין D, טסטוסטרון ויותר אוטיזם אצל בנים

הקשר בין ויטמין D, טסטוסטרון ויותר אוטיזם אצל בנים

מחקר: מחסור בוויטמין אצל האם בהיריון עשוי לגרום לעלייה בהורמון הגברי בעובר ובתכונות האופייניות לאוטיזם

מאת שרון ליפקין

מחסור בוויטמין D מתקשר בדרך כלל לאוסטיאופורוזיס ולשברים אצל נשים בגיל המעבר. אבל לאחרונה התגלה במחקר אוסטרלי חדש כי הוא גם עשוי להסביר מדוע לידת בנים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי (ASD) נפוצה פי שלושה יותר מאשר לידת בנות על הרצף.

בנוסף לתפקידו בספיגת סידן, ויטמין D חיוני לתהליכים התפתחותיים רבים. רק לאחרונה התברר, בהקשר של מחלת הקורונה, כי מחסור בוויטמין מעלה את הסיכוי למחלות זיהומיות, בעיקר בדרכי הנשימה.

פרופ’ דארי איליס וד”ר אסעד עלי מהמכון הבריטי המלכותי לחקר המוח בקווינסלנד, אוסטרליה, גילו במחקר שלהם כי מחסור בוויטמין D אצל האם במהלך ההיריון עשוי לגרום לעליית ההורמון הגברי, טסטוסטרון, אצל העובר, תוך כדי התפתחות המוח. המחקר נערך על חולדות ממין זכר.

“הגורם הביולוגי הגורם להפרעת הספקטרום האוטיסטי עדיין אינו ידוע”, אומר פרופ’ איליס, “אבל הראינו כי אחד מגורמי הסיכון הרבים – רמה נמוכה של ויטמין D אצל האימהות – גורם לעלייה בטסטוסטרון במוח של העובר ממין זכר לא פחות מהדם של האם וממי השפיר.

“המחקר שלנו הראה גם”, מוסיף פרופ’ איליס, “כי אצל עוברים גבריים חסרי ויטמין D הושתק אנזים המפרק טסטוסטרון, מה שיכול לתרום לנוכחות רמות טסטוסטרון גבוהות”.

חיוני להתפתחות המוח. ויטימין D

מחקר קודם שערך פרופ’ איליס הוכיח כבר כי ויטמין D מהווה חלק חשוב בהתפתחות המוח. לפי אותו מחקר, אספקת ויטמין D לעכברים במהלך ההיריון מנעה לחלוטין הופעה של תכונות דמויות הספקטרום האוטיסטי אצל העוברים. ד”ר עלי, הקולגה שלו לניסוי, מציין כי חשיפה מוגזמת של המוח להורמוני מין נחשבה לגורם יסודי של הספקטרום האוטיסטי, אבל הגורמים לכך עדיין לוטים בערפל. ויטמין D הינו בעל מעורבות במסלולים רבים השולטים בהורמוני מין רבים.

במחקר החדש, כאמור, קיבלו האימהות של החולדות כמות מופחתת של ויטמין D, וזה גרם לכך שהמוח של העובר ממין זכר נחשף לרמות גבוהות של טסטוסטרון. פרופ’ איליס טוען כי המחקר הזה הוא המחקר הראשון אשר מראה כי השינויים בהורמון הטסטוסטרון, הן בדם של האם והן במוח של העובר, עשויים להיות אחד הגורמים העיקריים לסיבה מדוע הופעת הספקטרום האוטיסטי הינה שכיחה יותר אצל זכרים.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

“במהלך הניסוי גילינו בינתיים רק גורם אחד להופעת הספקטרום האוטיסטי – מחסור בוויטמין D במהלך ההתפתחות”, הוא מסכם. “בשלב הבא אנו מתכננים לחפש עוד גורמי סיכון אפשריים העלולים לגרום להופעת הספקטרום האוטיסטי. למשל, מתח ולחץ אצל האם במהלך ההיריון, וגם היפוקסיה – חוסר בחמצן. נצטרך לבדוק האם יש להם את אותה רמת השפעה כמו ויטמין D”.

המאמר המלא

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות