נושאים קשורים

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"

“בונוסים לבכירים יותנו בקליטת עובדים עם מוגבלות”

כך אמרה רשות החברות הממשלתיות במהלך דיון בוועדת הרווחה בהצעת החוק לשילוב עובדים עם מוגבלות בחברות אלה. ההצעה אושרה לקריאה שנייה ושלישית

הכירו: כמה מותגים בינ”ל מהם תוכלו לרכוש בגדים נגישים

בכל שנה מפסידות יצרניות הביגוד כ-3 טריליון דולר בגלל אי הכללת אנשים עם מוגבלויות כקהל יעד. ריכזנו עבורכם שישה מותגים שדווקא כן פועלים לקידום אופנה נגישה
הסתדרות 480-100

האם זה הרכב הנגיש בעולם?

המעצב הראשי של ענקית רכבי היוקרה יגואר חבר לארגון שמתמחה בהנגשה – ויחד הם עיצבו את ה-eVita, מכונית חשמלית שנועדה לאכסן כיסאות גלגלים בקלות
ראשיאוטיזםניסנקורן על הירי באיאד: "אברר למה מצלמת האבטחה נותקה"

ניסנקורן על הירי באיאד: “אברר למה מצלמת האבטחה נותקה”

שר המשפטים השיב לשאילתות בנוגע למותו של הצעיר האוטיסט בידי שוטר: "בקרוב ייערך לו שימוע במח"ש"

איאד אל חלאק, צעיר פלסטיני על הרצף האוטיסטי שנורה למוות לאחר שלא הבין את קריאות לוחמי מג”ב, לא יורד מסדר היום הציבורי. אתמול הוא הגיע שוב לכנסת. שיתוף פעולה של סיעת מרצ והח”כים מהרשימה המשותפת הוביל לכמה שאילתות שהופנו לשר המשפטים, ח”כ אבי ניסנקורן (כחול-לבן). עיקר הביקורת נגעה לחוסר תיעוד הירי באיאד לפי מח”ש.

הירי התרחש ב-30 במאי, בשעת בוקר. איאד, בן 32 במותו, היה אוטיסט ברמת תפקוד נמוכה שעשה בגפו את הדרך למרכז “אלווין אל קודס” בעיר העתיקה. לפי טענות המשטרה, השוטרים חשדו שהוא מחזיק נשק וביקשו ממנו לעצור. איאד לא הבין את הנאמר, נמלט ונורה למוות בחדר האשפה.

“אני לא יכול להיכנס לנעלי הפרקליטות ולהחליט במקומם על הענישה”. שר המשפטים, אבי ניסנקורן (צילום: קמפיין כחול-לבן)

לפני כחודש וחצי הודיעה המחלקה לחקירות שוטרים שהשוטר שירה באיאד, חשוד בגרימת מותו של איאד אל חלאק המנוח כי נשקלת העמדתו לדין בעבירה של המתה בקלות דעת, זאת בכפוף לשימוע שייערך לו.

הח”כים אתגרו את שר המשפטים בשאילתות ודרשו תשובות, אך למונולוג מרגש של השר אף אחד לא ציפה. ניסנקורן התייחס לקן המשפחתי וסיפר על בנו על הרצף האוטיסטי במענה לח”כים. “אני מצטרף לאמירה שיש פה אירוע מזעזע. לי יש ילד בן 20 שיש לו אוטיזם, אז ברור שזה גם ברמה האישית. אני שומע על איאד ורואה בעיניים שלי את הבן שלי – אי-אפשר להתנתק מזה”.

“זה אירוע מזעזע”, אמר ניסנקורן במליאת הכנסת. “זה אדם חסר ישע שבסך הכול בא ללכת למקום שהוא הולך אליו כל בוקר – ופתאום נקלע לאיזושהי סערה, ולא הבין מה קרה וברח ונפטר. אני מבין את הזעזוע של האירוע, את התחושות שלו באותו רגע, את הבהלה שלו ואי-ההבנה שלו של הסיטואציה, ואת הכאב הענק של ההורים שלו. ברור שאי-אפשר לא להתחבר לזה ולא להרגיש את זה”.

“ביקשתי שמח”ש יבדקו את זה בצורה הכי מהירה שאפשר”. ציור של איאד אל חלאק בבית לחם (צילום: Seka Hamed)

לדבריו, “ביקשתי שמח”ש יבדקו את זה בצורה הכי מהירה שאפשר. אני לא יכול להיכנס לנעלי הפרקליטות ולהחליט במקומם על מדרג הענישה או ההכרעה בחקירה. חס וחלילה ששר משפטים יעשה כזה דבר – זה לערבב בין פוליטיקה לבין תפקוד עצמאי. אבל כן צריך לראות איך הנושאים האלה מטופלים, איך מטופלים בצורה יסודית, ואיך משקפים את זה גם לציבור”.
 
השר ניסנקורן התייחס לנושא המשפטי ואמר כי “כרגע התיק מצוי בשלב העברת חומר חקירה ותיאום מועד לשימוע. יהיה בתקופה הקרובה שימוע לאותו שוטר. החלטה זו התקבלה לאחר חקירה יסודית ומקיפה של האירוע – ואני אומר לכם שהכרעה, בסופו של דבר, בנושא הזה הגיעה עד לגורמים הגבוהים ביותר בפרקליטות – ולאחר בחינת מכלול נסיבות העניין הודעה נמסרה לבני משפחת המנוח בפגישה שנערכה עימם לפני שההחלטה נודעה לציבור”.

לגבי חוסר התיעוד מהמצלמות הדגיש: “במסגרת פעולות החקירה שביצעו חוקרי המחלקה תושאלו עדים ונתפסו מצלמות האבטחה הנוגעות לכל מרחב התרחשות האירוע, לרבות המצלמות המוצבות ברחוב שבו אירע המרדף אחרי המנוח. לגבי המצלמות במתחם עצמו שבו היה אירוע הירי, שתי המצלמות שהיו באירוע הירי – אז שם באמת המתחם הזה שייך לעיריית ירושלים ומנוהל על ידי חברת ניקיון פרטית, ובאותו יום הם לא היו מחוברים לחשמל. הניתוק מהחשמל התרחש יום לפני האירוע על ידי אחד מעובדי המקום, ולכן אין תיעוד מהירי עצמו. אני לא אומר שאין תיעוד ל-150 המטר, אבל לאירוע הירי עצמו אין תיעוד, ובנושא הזה בעצם אין למח”ש את הראיות האלה”. יחד עם זאת ציין ניסנקורן כי “אני בעד שקיפות בנושא הזה, וכל מה שאפשר לתת ברמת שקיפות. כל מה שלא פוגע בעצם בהליך המשפטי יינתן, גם לציבור וגם למשפחה. וגם, אם יש את המידע למה היה ניתוק יום לפני זה, זה גם דבר שאני אברר”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות