נושאים קשורים

הסיבה מס’ 1 לתחלואה ומוגבלות בעולם: בעיות נוירולוגיות

כתב עת מדעי פירסם נתונים מבהילים: בשנת 2021 לכ-3 מיליארד אנשים בעולם הייתה בעיה כלשהי בתפקודי המוח. "קריאה דחופה להגדלת הטיפול המוקדם במצבים האלה"

נוסעים עם מוגבלות? מעתה תיהנו מהנחה מוגדלת בתחבורה ציבורית

ההנחה היא חלק מרפורמת "צדק תחבורתי" של משרד התחבורה. המסלולים המוזלים עשויים לחסוך לנוסעים עם מוגבלות בין 594 ל-3,660 שקלים בשנה

“מי שמכם לשפוט ילד בן 7?”: האב והבן שלא נכנעו לבריונות

דוד ואוריה יפרח הפכו לכוכבי טיקטוק לאחר שהשיבו למגיב שלעג: "המשקל העודף והדיבור הלא ברור הם מהסיבה הפשוטה שאוריה עם אוטיזם"

סטארט-אפ ישראלי פרץ דרך לטיפול באנדומטריוזיס

חברת גייניקה פיתחה תרופה חדשה שהוכחה בניסויים כבעלת פוטנציאל מבטיח לטיפול במחלה, שתוקפת למעלה מ-200 מיליון נשים ברחבי העולם



רמב”ם ישלם 10 מיליון לצעירה שנולדה עם תסמונת נדירה

בית המשפט פסק כי לבית החולים אחריות על הנזקים שנגרמו לה – בהם מום לב ומוגבלות קוגניטיבית – ושהיה צריך לפעול להפסקת ההיריון
ראשיחדשותלמרות הוראות הממשלה: ראש העיר "האדומה" סגר את החינוך המיוחד

למרות הוראות הממשלה: ראש העיר “האדומה” סגר את החינוך המיוחד

אלו"ט עתרה לביהמ"ש: "עיריית נצרת מפרה את החוק, לפתוח את החינוך המיוחד מיד". ראש העיר: הבריאות חשובה יותר

אלו”ט עתרה היום לבית המשפט המחוזי בנצרת כנגד החלטת ראש עיריית נצרת, עלי סלאם, לסגור את מערכת החינוך המיוחד בעיר.

מתחילת הסגר השלישי, בצעד חד צדדי של העירייה, יותר מ-1,000 תלמידי החינוך המיוחד יושבים בבתיהם כבר עשרה ימים בשל החלטת ראש העיר, וזאת למרות שהממשלה החליטה להחריג את פעילות מסגרות החינוך המיוחד בכל הארץ במהלך הסגר. ההורים דורשים לפתוח את מערכות החינוך לאלתר. עם זאת, יש לציין כי נצרת מוגדרת עיר אדומה על פי תוכנית הרמזור, ונכון לעכשיו יש בעיר 1,057 מאומתים לקורונה.


מאיה עלימי, תושבת העיר, היא אמא לשלושה ילדים, מהם שניים עם צרכים מיוחדים. מאי בת ה-14.5, המאובחנת עם אוטיזם ומוגבלות שכלית בינונית, לומדת בבית ספר לחינוך מיוחד, וגאסן, בן 5 וחצי, לומד בגן תקשורת לילדים על הרצף. לאתר “שווים” מספרת עלימי על הקושי הגדול והרגרסיה שחווים הילדים שלה כאשר הם לא במסגרות שאליהן התרגלו. 

“זו פעם ראשונה שיש סגר והחינוך המיוחד סגור אצלנו, זה מחדל”, האשימה את ראש העיר. “ראש העיר שלח לנו הקלטה שהוא רוצה שההורים יתחייבו שאף אחד לא יהיה חולה. איך אנחנו יכולים לשלוט בכך? זו בקשה לא הגיונית. שום בן אדם לא יכול להתחייב על בריאותו. זו בקשה מעליבה שהמטרה שלה לחמוק מאחריות. שיפתח את המערכות, וכל הורה יחליט אם לשלוח את ילדיו או לא”.

עלימי מתארת נסיגה בהתנהגות של ילדיה. “אנחנו והילדים איתנו משתגעים בבית”, היא מספרת. “אין להם מה לעשות, הלמידה מרחוק היא בדיחה, וגם הטיפולים מרחוק זה סתם. הילדים לא משתפים פעולה, הם חווים התפרצויות רבות, וזה מאוד קשה. אנשים שוכחים את מה שאנחנו חווים. אנחנו אוהבים את הילדים שלנו ורוצים שיחזרו למסגרות בשביל בריאותם. קשה להסביר להם את המשמעות של הסגר, למה הם בבית וכו’. פתאום הבן שלי כועס בלי שום סיבה, ואני מבינה אותו. הם לא מקבלים את הטיפולים שהם צריכים, והם ברגרסיה בגלל זה. אנחנו מרגישים כמו פצצה מתקתקת, ככה זה כל ההורים במצב הזה בעיר. היינו כבר לפני עיר אדומה, ואנחנו לא היחידים בארץ, אז מה ההבדל בין הסגר הזה לסגר השני שהיינו פתוחים והכל עבד כרגיל? ראש העיר מדבר על כך שהוא דואג לילדים, ומה אנחנו רוצים? לזרוק אותם למערכות? לא, אנחנו רוצים רק את הטוב עבורם”.         

“חשוב לתת חינוך, יותר חשוב לתת בריאות”. ראש עיריית נצרת עלי סלאם (צילום מוויקיפדיה)

בעתירה שהגישו אלו”ט והורים נוספים, באמצעות עורכי הדין אמיר ברק והדס ארנון שרעבי, נכתב כי החלטת עיריית נצרת והעומד בראשה עלי סלאם התקבלה על דעת עצמם ושלא בסמכות, וכי “שלילת שירותי חינוך מיוחד מתלמידים עם מוגבלויות מהווה הפרה חמורה של הוראות חוק חינוך מיוחד והוראות השעה שהותקנו לצורך ההתמודדות עם נגיף הקורונה, ומהווה פגיעה קשה במאות התלמידים ובני משפחותיהם”.

עוד נכתב בעתירה כי “ראש העיר נצרת סבור כנראה שאינו כפוף לדין המחייב על פיו מתנהלת מדינה שלמה, ושרוח המשפט והחוק נושבת ונעצרת בפתחה של העיר נצרת. בחוסר סמכות בניגוד לכל, ותוך גרימת פגיעה חמורה לעותרים ולתלמידי החינוך המיוחד בעיר, הורה על סגירה של כל מוסדות החינוך המיוחד”.

בעיר נצרת פועלים שלושה גני תקשורת עם 24 תלמידים, כיתות קטנות לחינוך מיוחד בבתי הספר עם 15 תלמידים בכל כיתה, ובית ספר לחינוך מיוחד בו לומדים 95 תלמידים רק על הספקטרום האוטיסטי. כמו כן, יש עוד תלמידים עם מוגבלות מחוץ לנצרת שנמנעת מהם הזכות לקבל את שירותי החינוך המיוחד בעיר.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************



במכתב תשובה ששלח לאלו”ט לפני כמה ימים כתב ראש עיריית נצרת: “ראש העירייה לא מסכים לפתוח את בתי הספר והגנים, וכולם יישארו סגורים, וזאת בגלל התחלואה הגבוהה בעיר. מי שרואה לנכון והינו בעל סמכות לפתוח, אבקש לשלוח מכתב התחייבות ואחריות על כל אשר מתרחש. המצב הבריאותי של תושבי העיר והתלמידים, בייחוד בחינוך המיוחד, נמצא במעלה התחשבותי ואחריותי. מאוד חשוב לתת חינוך, חשוב יותר לשמור על הבריאות”.

עו”ד מיכאל זץ, מנהל אגף קידום זכויות וקשרי ממשל באלו”ט, אמר ל”שווים”: “לא יעלה על הדעת שראש העיר יפר את הזכות לחינוך של תלמידי החינוך המיוחד. יש כאן פגיעה בחוק חינוך חובה. אנחנו לא במדינה שכל ראש עיר יכול לעשות מה שהוא רוצה. אם נמשיך כך, נגיע לכאוס. אנחנו מעבירים מסר חד וחלק לראשי הערים, שהם לא יכולים לעשות מה שהם רוצים, בטח לגבי החינוך המיוחד. אנו מקווים שבית הדין יוציא פסיקה חד משמעית, ושלאחר מכן ייפתחו לאלתר מסגרות החינוך המיוחד בנצרת. תגובתו של ראש העיר, עלי סלאם, מגוחכת. ראש העיר פועל ללא סמכות, והגיע הזמן שמישהו ישים לו תמרור אזהרה ואין כניסה. אני לא רואה אותו סוגר את הפארמים והמרכולים, אז הוא קובע ששירותי החינוך המיוחד לא חיוניים. מי סמכו? ביקשנו דיון דחוף ובקשה על תנאי, ואנו מחכים לתשובה היום או מחר”.

ממשרד החינוך ומעיריית נצרת טרם נמסרה תגובה.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות