נושאים קשורים

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"

“בונוסים לבכירים יותנו בקליטת עובדים עם מוגבלות”

כך אמרה רשות החברות הממשלתיות במהלך דיון בוועדת הרווחה בהצעת החוק לשילוב עובדים עם מוגבלות בחברות אלה. ההצעה אושרה לקריאה שנייה ושלישית

הכירו: כמה מותגים בינ”ל מהם תוכלו לרכוש בגדים נגישים

בכל שנה מפסידות יצרניות הביגוד כ-3 טריליון דולר בגלל אי הכללת אנשים עם מוגבלויות כקהל יעד. ריכזנו עבורכם שישה מותגים שדווקא כן פועלים לקידום אופנה נגישה
הסתדרות 480-100

האם זה הרכב הנגיש בעולם?

המעצב הראשי של ענקית רכבי היוקרה יגואר חבר לארגון שמתמחה בהנגשה – ויחד הם עיצבו את ה-eVita, מכונית חשמלית שנועדה לאכסן כיסאות גלגלים בקלות
ראשיאוטיזםארה"ב: הורים לנער אוטיסט תובעים את השוטרים שהביאו למותו

ארה”ב: הורים לנער אוטיסט תובעים את השוטרים שהביאו למותו

התביעה מצטרפת לעוד תביעות שהוגשו באמריקה בגין שימוש מופרז בכוח מצד שוטרים כלפי אנשים עם מוגבלות

אריק עם ההורים דונה לו ודארן

מאת שרון ליפקין

הורים של בן 16 עם אוטיזם מלואיזיאנה, ארצות הברית, הגישו תביעה נגד רשויות החוק במדינה, לאחר ששוטרים שניסו להשתלט עליו במהלך התקף זעם ריתקו אותו לקרקע והתיישבו עליו במשך תשע דקות – ובכך גרמו למותו.

“בחלומות הכי גרועים שלנו לא חשבנו כי בננו עם הצרכים המיוחדים ימות לנו מול העיניים בגיל כזה צעיר, ועוד על ידי אלה שאמורים להגן עליו מבחינה חוקית”, אמרה דונה לו, אמו של הנער, אריק פארסה, במהלך מסיבת עיתונאים מיוחדת. “לרוע המזל, הסיוט הפך למציאות, ואנחנו צריכים לחיות עם ההבנה כי הוא נפטר בטרם עת”.

התביעה המשפטית, מסבירים במשפחה, הוגשה בעקבות השימוש המופרז בכוח מצד השוטרים, ונועדה לשים דגש מיוחד על היחס של כוחות האכיפה כלפי ילדים עם צרכים מיוחדים.

דונה לו ואביו של אריק, דארן פארסה, הם האחרונים (בינתיים) ברשימה הולכת ומתארכת של הורים לילדים עם מוגבלות שהגישו בתקופה האחרונה תביעה נגד אנשי חוק, בגין שימוש מוגזם בכוח. לדברי אותם הורים, שוטרים מגיבים לעיתים בצורה לא הולמת ומשתמשים בכוח מופרז נגד ילדיהם, כאשר אלה חווים מצבים של התמוטטות עצבים או קריסה נפשית.

מצלמות האבטחה תיעדו את הכל

האירוע המדובר התרחש בינואר 2020 במרכז מסחרי בפרוור של ניו אורלינס. אריק והוריו בדיוק סיימו את הבילוי במתקן משחקי הלייזר במקום, כאשר אריק החל לפתע לחוות התמוטטות עצבים. הוא דחף את אביו והתנפל עליו. “הוא חווה התמוטטות נפשית”, אמרה אימו.

ההתמוטטות כללה בכי, השתוללות ותוקפנות, האופייניים למצבי קיצון אצל אנשים עם אוטיזם. מנהל המקום של משחקי הלייזר, אשר הכיר את המשפחה, בירר עם אימו של אריק האם תהיה מעוניינת שיזמין משטרה, והיא השיבה בחיוב. מרכז הקניות גייס למשימה אנשי אבטחה, אשר כללו גם אנשים המשתייכים למשרד השריף המקומי. המנהל הדגיש בפניהם כי אריק אוטיסט וסיפר כי הוא מתעמת עם אביו מחוץ לחנות.

מצלמות הממוקמות מחוץ לעסק “לכדו” את התקרית ומראות את אריק ואביו נאבקים זה בזה למשך כמה דקות, עד שאיש הביטחון הראשון הגיע למקום. איש הביטחון יצר קשר עם אנשי ביטחון נוספים, על מנת שיסייעו לו לרסן את אריק.

בצילומי הווידאו נראה אריק, שהיה בחור גדל גוף, דוחף את אביו וכן את איש הביטחון. איש הביטחון הדף את אריק כלפי הרצפה ואחז בו כאשר פניו מהודקים לרצפה. איש הביטחון, אשר תואר על ידי התובע כאיש גדל מידות, אזק את אריק בידיו וברגליו, דחס את פניו כלפי הקרקע והתיישב על גבו למשך שבע הדקות הבאות. אמו של אריק נשארה על הקרקע קרובה אליו, תוך שהיא מנסה להרגיע אותו.

“ברגע שהכל נרגע, איש הביטחון היה אמור לשחרר את המשקל מעל גבו של אריק”, אמר עורך הדין של המשפחה במהלך מסיבת העיתונאים. “הם היו צריכים לגלגל את אריק לתנוחת שכיבה על הצד, על מנת לוודא כי הוא מצליח להמשיך לנשום, אבל המאבטח לא עשה כך”.

במהלך הדקות הבאות שישה אנשי ביטחון נוספים הגיעו למקום. אחד מהם, תוך ניסיון להקל על הקולגה שלו, עלה על גבו של אריק, ועל פי כתב התביעה אף ביצע בו אחיזת חנק. “חשוב לציין כי כל אחד מאנשי הביטחון היה מודע לעובדה שאריק הוא נער עם צרכים מיוחדים”, אמר עורך הדין, “אבל למרבה הצער אף אחד לא התערב כדי להפוך את אריק לתנוחת שכיבה על הצד, על מנת להשיג תנוחת התאוששות ובכך להציל את חייו”.

תשע דקות ו-6 שניות גורליות

תשע דקות ו-6 שניות בדיוק נמשך האירוע. לדברי עורך הדין, “אנשי הביטחון לא שיחררו אותו מהריתוק על הבטן עד שהגוף שלו הפך רפוי והוא החל להשתין על עצמו. רק אז הם גילגלו אותו לתנוחת ההתאוששות, אבל זה כבר היה מאוחר מדי”. אריק הובהל על ידי אמבולנס לבית חולים מקומי, שם לקה בדום לב ומת.

“המשרד לחקר מקרי מוות” סיווג את האירוע כמוות מתאונה, אבל הוסיף כי הגורם המקדים למוות היה “השכבה על הבטן” – התנוחה שבה אריק היה מרותק על ידי אנשי החוק. משרד השריף של מחוז ג’פרסון (JPSO) טען כי כתב התביעה מכיל שקרים והאשמות זדוניות כנגד המאבטחים.

“המקרה הזה מתרכז בצעיר עם אוטיזם בדרגה חמורה, אשר אובחנו אצלו בעיות נפשיות רבות וכן הפרעות נפשיות, אשר גרמו לו להתפרצויות אלימות”, מסר משרד השריף, שציין גם כי אריק תקף ונשך את אביו. “כאשר המאבטחים הגיעו הם ניסו להשתלט על אריק, למנוע את המשך התפרצות הזעם וכן למנוע ממנו לתקוף שוב את הוריו. השוטרים איפשרו לאימו גישה קבועה אליו, על מנת שתוכל לתת עזרה ראשונה תגובתית ותרגיע את התנהגותו האלימה של בנה”.

ממשרד השריף נמסר עוד כי הם “חשים צער עמוק עקב אובדן החיים המצער והמיותר. אבל הכוונה כאן לא הייתה לאפשר להטיל דופי או להשמיץ את השריף של מחוז ג’פרסון על ידי אלו המחפשים להשיג רווח מהסיטואציה האומללה הזאת. משרד השריף יגיב בבוא הזמן לנושאים אלה, כפי שנדרש על ידי בית המשפט”.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

התביעה שהוגשה בבית המשפט המחוזי בלואיזיאנה מזכירה מספר שמות של אנשי חוק, מאבטחים, וגם את שמות בעלי המרכז המסחרי בו התרחשה הטרגדיה. כל אלה מואשמים בפגיעה בזכויות של אריק והוריו, וגם בפגיעה בזכויות של כלל האזרחים האמריקאים עם מוגבלויות. “זה נראה כמו נזק שלא ניתן לכמת במונחים כספיים”, אמרה אימו של אריק, “אנחנו משתפים את הסיפור הכואב שלנו כדי למנוע ממשפחה נוספת לחוות את האובדן הנורא הזה. אנו מגישים את התביעה הזאת בתקווה כי מותו של אריק לא יהיה לחינם, ושמקרה כזה לא יחזור על עצמו”.

“אריק היה המטרה של חיינו”

“אריק הסב לנו אושר במשך 16 שנות חייו הקצרות”, אמרה האם, “אבני הדרך שאמורות להתרחש כדבר מובן מאליו אצל ילד טיפוסי, היו אלה אשר גרמו לי ולאבא של אריק להרגיש גאים באופן תמידי”.

בזמן מותו אריק היה תלמיד תיכון, אשר רכש כישורים חברתיים וכישורי חיים כאדם עצמאי. בשנת 2017 הוא אף זכה בפרס מטעם חברת “קוקס תקשורת” מניו אורלינס על עבודתו הקשה לצלוח את המכשולים שניצבו מולו בחיי היום יום. “אריק היה המטרה של חיינו”, אמרה האם, “הוא היה תלוי בנו, הוריו, על מנת שנעזור לו לצלוח את הקשיים, הדרכים והמהמורות של העולם הזה. עצם שלילת האפשרות להיות מסוגלים באופן מוחשי לראות אותו או לשמוע את הקול שלו, זה דבר שהורס את חיינו”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות