נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויות"אני רצה לכנסת כדי שבני החירש לא יעבור מה שהוריי ואני עברנו"

“אני רצה לכנסת כדי שבני החירש לא יעבור מה שהוריי ואני עברנו”

לפי כל הסקרים, שירלי פינטו, מספר 9 בימינה, תיכנס לכנסת: "הממשלה עושה טובה לאנשים עם מוגבלות, נשנה את זה"

אם יש מישהי שיודעת מה זה לחיות עם ולצד מוגבלות, זו שירלי פינטו. פינטו, בת 31, נולדה בקריות לאב חירש ולאמא חירשת עיוורת. במהלך הילדות היא ראתה אותם נאבקים על עבודה, על פרנסה, על חיים בשוויון בחברה ששוב ושוב הפנתה להם את הגב. היא עצמה נולדה חירשת, ואת מרבית זמנה בילתה אצל הוריה השומעים של אמה, וכך רכשה את שפת הסימנים לצד השפה העברית. לפני שנה וחצי נולד בנה הבכור, גם הוא חירש, והיא הבטיחה לעצמה שתעשה הכל ותשבור כל תקרת זכוכית כדי שהוא יזכה לחיות כמו כל אזרח במדינת ישראל.

בשלוש מערכות הבחירות האחרונות פינטו, חברת מפלגת ימינה, ניסתה להיכנס לכנסת, ללא הצלחה. עכשיו, לקראת הבחירות הרביעיות בתוך שנתיים, מנבאים כל הסקרים והתחזיות שהמקום התשיעי ברשימה יספיק לה כדי להפוך לחברת כנסת מן המניין. בכך תהפוך מבחינתה לנציגת ציבור החירשים ולקויי השמיעה, ולחברת הכנסת השלישית עם מוגבלות, נוסף לקארין אלהרר (ניוון שרירים) מיש עתיד ולסמי אבו שחאדה (לקוי ראייה) מהרשימה המשותפת.

“צריך להבין, ההורים שלי קיבלו סירוב בכל מקום אפשרי”, היא מספרת בראיון ל”שווים”, “הם היו מנודים ממדורת השבט הישראלית. המדינה לא ראתה אותם שווים, לא בתעסוקה, לא בחינוך ולא בשום מקום. ראיתי אותם נאבקים יום יום. הם ויתרו על החלומות שלהם כדי להביא כסף הביתה. אבי למד בארה”ב קולנוע, היה לו חלום להשתלב בתעשייה, והוא קיבל כל כך הרבה לא בחייו. לצערי, הוא ויתר עליו. אמי, אמנית ודוגמנית, דווקא התחילה לפרוח, אך בגלל החירשות והעיוורון אילצו אותה בשלב מאוחר יותר לוותר על החלום”.

מה שעבר על הוריה ועליה, אומרת פינטו, היא לא מוכנה שיעבור גם על בנה. “דור העתיד שלי לא יחווה את הקשיים שההורים שלי ואני עברנו במדינה. אנחנו מעצמת הייטק, כלכלה חזקה, אנשים חמים וטובים, ויש ערבות הדדית במדינה. אין שום סיבה שאנחנו נישאר מאחור. אני מסתכלת על הבן שלי ויודעת שאם אני לא אעשה משהו כדי לשנות את המציאות, אני יודעת אילו חיים יהיו לו. באיזה חסמים הוא ייתקל, איזה ויתורים הוא יצטרך לעשות. אני לא רוצה שזה יקרה לו. לא לו ולא לאף ילד חירש בישראל”.

“ההסתכלות שאנחנו מסכנים צריכה לעבור מהעולם”. שירלי פינטו

“הממשלה עושה טובה לאנשים עם מוגבלות”

לקראת הבחירות מוציאה פינטו לדרך תוכנית בשם “הפריפריה האנושית”. “המרכז שלנו מורכב מחברה של אנשים ללא מוגבלות, ויש בשוליים את האנשים השקופים שאף אחד לא סופר אותם”, היא אומרת. “ואם כבר מסתכלים עליהם, עלינו, זה רק אחרי מאבקים קשים, שביתות רעב והפגנות. אזרח במדינת ישראל לא צריך לעבור את כל זה, המדינה והממשלה חייבות לשנות את היחס לאנשים עם מוגבלות שלא מקבלים מהן יחס ראוי. זה בושה וחרפה שזה המצב, וזאת הפריפריה האנושית”.  

פינטו מספרת שאנשים שפונים אליה מרגישים סוף סוף שמתייחסים אליהם ולבעיות שלהם. “המטרה שלי היא להביא לשילוב של אנשים עם מוגבלות בחברה. מחקר חדש שפורסם בדצמבר 2019 מטעם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קבע כי אם מחצית מאוכלוסיית האנשים עם מוגבלויות יועסקו, המשק הישראלי ירוויח כ-4 מיליארד שקל כל שנה. כולם ירוויחו מכך. נכון, יש חוק במדינה שמחייב חברות גדולות וגופים ציבוריים עם מעל ל-100 עובדים להעסיק ככה וככה אחוזים אנשים עם מוגבלות, אבל בפועל העסקים עוקפים את החוק. עצם זה שיש חוק גורם למעסיקים למצוא דרך לעגל פינות. אי אפשר להכריח עסקים להעסיק אדם עם מוגבלות אם יש להם חוסר מודעות או חששות כלשהם. לכן, חברה גדולה שחייבת להעסיק עובדים עם מוגבלות הולכת לעובדים קיימים ושואלת אם יש למישהו קצבה או הכרה מביטוח לאומי, וכך מדווחת עליהם כאנשים עם מוגבלות וסוגרת עניין. צריך חוקים מסייעים להעסקת אנשים עם מוגבלות אני מסכימה. אבל להסתמך על זה זה לא נכון. צריך לתת תמריצים, לעבוד בשטח ולהעלות את המודעות שיש בהעסקת אנשים עם מוגבלות רווח ענק”.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************


ממשלת ישראל, אומרת פינטו בכעס, עושה טובה לאנשים עם מוגבלות. “היא רואה בעזרה שהיא נותנת לאנשים עם מוגבלות חסד וצדקה, זה לא צריך להיות ככה. ההסתכלות הזאת שאנחנו מסכנים צריכה לעבור מהעולם. כמו שעוזרים לכל מיני מיעוטים ונותנים כלים והתאמות נכונות כדי לצמוח, כך צריך להיות גם כאן. לא מחמלה, העידן הזה נגמר. אני אפסיק את התפיסה הזאת. אנחנו תורמים למדינה כמו כולם, והגיע הזמן שיתייחסו אלינו בכבוד. ברגע שאכנס לכנסת אני אפעל כדי שאנשים יסתכלו על האדם ולא על המוגבלות שיש לו. יש לנו חלומות ורצונות, וצריך להפסיק את מעגל המסכנות הבלתי נגמר”.

אם המצב בשגרה לא היה פשוט, באה הקורונה והפכה את חייהם של אנשים עם מוגבלות לקשים עוד יותר. כמעט תמיד הם היו הראשונים לקבל מכתב פיטורים או לצאת לחל”ת. חלק גדול עדיין נשענים על דמי אבטלה וטרם חזרו למקום עבודתם, וספק אם יחזרו. “אין ספק שפוטרו גם אנשים ללא מוגבלות, אך אנשים עם מוגבלות פוטרו פי ארבעה, וזה המון. עד שהאוכלוסייה הזו מוצאת עבודה זה תהליך ארוך, ועכשיו להחזיר אותה למעגל התעסוקה יהיה סיפור מההפטרה. זה ייקח הרבה מאוד זמן”.

“נמאס שמחליטים החלטות בלעדינו”

לאורך שנים רבות, אחד הנושאים הכאובים ביותר מבחינת אנשים עם מוגבלות הוא קצבת הנכות. הדרישה של ארגוני הנכים להעלות את הקצבה לרמת שכר מינימום לא התקבלה, וגם הסיכום להעלותה ל-3,700 שקל בחודש מוטל כרגע בספק, בגלל סבבי הבחירות הבלתי נגמרים. לפינטו יש בטן מלאה על כך. “זו אחת הבעיות הגדולות. החוק של ביטוח לאומי לא מעודכן. זה חוק ישן מאוד שמסתכל על אדם עם מוגבלות לא כבן אדם אלא נטו על עבודה. למשל, אני שירלי, אישה חירשת, אי כושר העבודה שלי הוא 100%, אבל אני מסוגלת לעבוד. מסתכלים עלינו בצורה שגויה ויוצרים ועדות רפואיות ושאלות מיושנות מאוד. חלוקת התקציב של ביטוח לאומי לקויה. צריך לעשות סדר, עדכון גרסה לשנת 2021, לשנות את כל המנגנון, להסיר את האבק ולהתאים אותה לימינו אנו. נמאס שמחליטים החלטות בלעדינו. אנשים עם מוגבלות צריכים להיות בעמדות מפתח וניהול. נגמרה התקופה שבה מקבלים החלטות מעל הראש שלנו. אנשים עם מוגבלות לא באו לרגש. לא נולדנו כדי לגרום לאנשים להזיל דמעה, אלא לקבל יחס הוגן ושווה וליצור תיקון אמיתי. כשאני אכנס לכנסת הקרובה אני אגרום לשינוי הזה לקרות”.

פינטו חושפת כי פנו אליה מספר מפלגות כדי שתיכנס תחת הרשימה שלהן, אפילו מפלגה של אנשים עם מוגבלות, אך לבסוף היא בחרה את ימינה של נפתלי בנט ואיילת שקד. “אני גדלתי בבית ימני. התפיסה שלי מבחינה מדינית, ביטחונית וכלכלית היא ימין. חיפשתי בית פוליטי שנותן לי מענה לכל הדברים. ב-2016 העליתי למודעות את שפת הסימנים – אני מסמן, אני שווה – ועירבתי בכך את כל חברי הכנסת מכל הקשת הפוליטית, וביקשתי מהם לקחת חלק. להפתעתי, נפתלי בנט ענה לי תוך דקות. אז הוא היה שר החינוך, והתחלנו לקדם שוויון לתלמידים עם מוגבלות, ומאז יצאנו לדרך. ראיתי את הרצון הגדול שלו לשנות, את הרגישות ואת הפאשן לפתור בעיות. עברנו שלוש מערכות בחירות והרביעית בפתחנו. ימינה רוצה לפעול למען אנשים עם מוגבלות ואני בטוחה שזה יבוא לידי ביטוי בכנסת הקרובה. אני בטוחה.

לגבי הקמת מפלגה של אנשים עם מוגבלות, פינטו מביעה ספק באשר להיתכנות שלה להיכנס לכנסת. “קיבלתי פניות מעשרות אלפי אנשים, ובאמת שקלתי את זה. לצערי, אני מפחדת שלא נצליח לעבור את אחוז החסימה, כי בסוף מסתכלים על השיח ‘כן ביבי או לא ביבי’, זה השיח בישראל לצערי. מעסיקים אותנו פה במדינה הרבה דברים, אבל לך תדע, אולי בעתיד”.

“התיקון צריך להתחיל מגיל אפס”

נושא נוסף שפינטו עסקה בו רבות מאז פרוץ הקורונה הוא מסיכות המגן, שלא מאפשרות לאנשים חירשים לקרוא שפתיים, ומכבידות מאוד על התפקוד היומיומי שלהם. גם עכשיו, כאשר מבצע החיסונים מתנהל במרץ, נראה שהמסכות יישארו איתנו עוד זמן רב. פינטו מאשימה את משרד הבריאות שלא אישר את המסכות השקופות לשימוש הציבור הרחב. “זה מעייף פשוט. הקורונה איתנו ומסרבת ללכת, משרד הבריאות לא אישר את המסכות השקופות למרות שאושרו על ידי ה-FDA. דיברנו עם שר הבריאות יולי אדלשטיין וחשבנו שהתחלנו תהליך של עבודה, ובבת אחת זה נפסק. זה פשוט בעדיפות הנמוכה ביותר. יש מאות אלפי חירשים ולקויי שמיעה בישראל, שברגע אחד השתנו להם החיים. הכל עניין של תיעדוף ורצון. למשרד הבריאות פחות אכפת, ואין ספק שברגע שאכנס לכנסת אפעל לתקן זאת במהירות האפשרית, יחד עם כל כך הרבה דברים נוספים”.

נאבקה למען המסכות השקופות, ללא הצלחה. פינטו בביקור בגן ילדים

בשנים האחרונות אנו רואים גידול בשילוב של אנשים עם מוגבלות בצה”ל, על שלל המוגבלויות הקיימות, כאשר בקרוב ייפתח גם פיילוט לשילוב בצה”ל של נערים על הספקטרום האוטיסטי. פינטו מברכת על כך, אך טוענת כי זה לא מספיק. “חזרתי בדיוק מפגישה עם ארגון ‘גדולים במדים’, שעושה עבודה נפלאה. השילוב בהחלט צובר תאוצה, אבל צה”ל צריך לפתוח את הדלתות הרבה יותר לתפקידי קצונה, הנהלה ופיקוד שאנשים עם מוגבלות יכולים להגיע אליהם, ולא רק לתפקידים משרדיים או לוגיסטיים למיניהם. לגבי הספקטרום האוטיסטי, אני מאמינה שכל אחד טוב במשהו ויש לו את היכולת לעזור לצה”ל ולמצות את מיטב היכולות שלו. לא רק בתפקוד גבוה, גם בתפקודים בינוניים ונמוכים”.

לצד ההתקדמות במודעות לנושא, עדיין לא מעט ישראלים נרתעים מקרבתם של ילדים ואנשים עם מוגבלות. “זה נושא כואב מאוד. כשאתה לא מכיר משהו, הוא ייראה לך זר. השונות טיפה מרתיעה והתיקון צריך להתחיל מגיל אפס. צריך לשלב ילדים עם מוגבלות מגיל הגן יחד עם ילדים רגילים, והרתיעה תרד משמעותית. ההתחלה היא קשה והצעד הראשון מרתיע ויש מכשולים, אבל נמשיך באותו הקו ונפרוץ את המחסום הזה. גם בחברה החרדית והערבית, שם מאוד קשה לאנשים עם מוגבלות. לכן אני חושבת שצריך לתת כלים לכולם. בבחירות האלה כל אדם צריך להצביע עבור האדם שמייצג אותו. אז תנו לי את הכוח”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות