נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאוטיזםתוכנית הגיוס החדשה לאוטיסטים: שאלות ותשובות

תוכנית הגיוס החדשה לאוטיסטים: שאלות ותשובות

למי מיועדת התוכנית, מה היא כוללת, לאילו תפקידים אפשר להגיע – וגם איזה סיוע ייחודי יקבלו המתגייסים

לאחרונה, בצעד חסר תקדים, אישר צה”ל הפעלת תוכנית לאומית לשילוב אוטיסטים בתפקוד עצמאי בשירות הצבאי. התוכנית כוללת הכנה לגיוס וטירונות מותאמת, קורסים ייעודיים בהתאם לכישורי וצורכי המתגייסים, ולאחריהם שיבוץ במגוון תפקידים איכותיים, עד לשחרור מהצבא עם מקצוע רלוונטי לחיים.

במסגרת התוכנית החדשה ייערך פיילוט ראשון, שבו יוכלו לנסות להשתתף כל צעיר וצעירה עם אוטיזם שצפויים להתגייס ב-2021. אפשרות להשתתף תינתן גם לצעירים שקיבלו כבר פטור משירות.

לכל מי שמתעניין, ב-7 בפברואר בשעה 19:00 יתקיים כנס זום שבו יישאו דברים יזמי התוכנית, וכן יימסרו פרטים רבים לגביה. להרשמה לכנס הקליקו >>> https://bit.ly/3iJ9fCL. קישור לזום יישלח לאחר ההרשמה.

במקביל, העלו יזמי התוכנית דף אינטרנט המספק מידע חיוני וחשוב, כולל שאלות ותשובות למועמדים לגיוס. לאתר >>> aao.org.il/NPAA. בינתיים, אספנו ב”שווים” שאלות ותשובות מרכזיות מתוך האתר, והנה הן לפניכם. השאלות והתשובות נכתבו על ידי יזמי התוכנית.

מי עומד מאחורי התוכנית?

כמו כל תוכנית צבאית בתחום כוח האדם, חטיבת התכנון באכ”א היא שמובילה את המהלך הרב-זרועי, באמצעות ענף תכנון כוח אדם סדיר האמון על עבודת המטה. אהוד הלר, בחור על הספקטרום ואיש מילואים של החטיבה, יזם את המהלך והגיש את המלצותיו לראש החטיבה, תת-אלוף אמיר ודמני, באוגוסט 2019. ההמלצות התבססו על חצי שנה של מחקר מקיף וראשון מסוגו, שכלל ראיונות עם כלל הארגונים האזרחיים, העמותות והגורמים המקצועיים בצה”ל ובאקדמיה, אשר היו ועודם מעורבים בגיוס וליווי אוטיסטים בצה”ל. עבודת המטה אף היא מקיפה מאוד ומעורבים בה כלל הגורמים הצה”ליים. התוצאה היא תוכנית זו, שהינה המגובשת ביותר להכללת אנשים על הספקטרום בצבא.

מדוע צריך בכלל את התוכנית?

כדי לא להיות פחות מכל אדם אחר, וכדי להגיע למיצוי מלא של היכולות בסביבה הכי נכונה, וזאת מבלי להיות מתויג כמתנדב או לוותר על השירות הצבאי. התוכנית תיתן את המענה המקיף והגמיש ביותר משלב הטרום גיוס ועד השחרור. ניתן להמשיל אותה למודל ההיברידי המשלב בין כיתות תקשורת לכיתות משלבות או רגילות, בו התלמיד יכול להיות במסגרת יותר מוקפדת של חונכות בשלב מסוים, ולעבור בהמשך לשילוב בכיתה רגילה, עם או בלי סיוע.

למי מיועדת התוכנית?

גם ללא התוכנית, אוטיסטים יכולים להתגייס בפרופיל 21, 45 או 64. מי שישתלב בתוכנית והיה לו פרופיל 21, יקבלו פרופיל 45 (או שיהיה בתנאי פרופיל 45 בהיבט של תנאי ומשך השירות). התוכנית מיועדת לבעלי מנת משכל ממוצעת או מעל הממוצע ופרופיל השתלבותי המתאפיין בעצמאות בתפקוד היומיומי. לא כולם יכולים להתקבל אליה, ודרוש מעבר של בדיקות רפואיות ובדיקות התאמה בידי מראיינים מטעם התוכנית.

האם התוכנית מיועדת גם לבנות?

בוודאי! אין אפליה בקבלה, בתפקידים או בכל שירות אחר שמספקת התוכנית. מטעמי נוחות בלבד הטקסט כתוב בלשון זכר, אך הפנייה היא גם לבנות.

אילו שינויים יש בתוכנית אל מול המצב היום?

מרבית הצעירים עם אוטיזם בעלי יכולת וכישרון להתגייס לצה”ל קיבלו עד היום פטור עם פרופיל 21 ונדרשו להתנדב לצה”ל, בעיקר דרך עמותות שונות כגון “רואים רחוק”, “חיבורים” או “אבני דרך”. חשוב לציין שהניסיון מוכיח שגיוס אוטיסטים יכול להיות מוצלח. בין השנים 2007-2010 הופעלה בצה”ל “תוכנית האספרגרים”, אשר בשיאה התגייסו 100 חיילים בשנה בפרופיל 45 עם מעקב קב”ן יחידתי. התוכנית הצליחה ולא נצפו כל בעיות מיוחדות.

המצב היום, שבו אוטיסטים מתנדבים, גם דרך עמותות, ולא מתגייסים במסלול הרגיל, מייצר אשליה של נורמטיביות. בהתנדבות האוטיסטים אינם מקבלים קורס או מקצוע צבאי, לא יכולים לשרת במילואים, אינם עוברים טירונות אמיתית ולא יכולים ללון בבסיס. למעשה, מתנדבים כלל אינם נספרים על תקני חובה של המשרתים.

המטרה: שירות משמעותי לאוטיסטים. צילום: דובר צה”ל

יש לציין כי פרופיל 21 יצר פעמים רבות הסתרה מכוונת ואף בושה מהתיוג בקרב רבים מהמתגייסים. לחילופין, ראינו רבים המבקשים להתגייס עצמאית בפרופיל 45 ומעלה, אך גם פה נצפו קשיים ופערים בין האידיאליזציה טרם הגיוס לבין האכזבה בהמשך בתחומי המיון, השיבוץ והשירות.

התוכנית באה לתקן את כל זה. היא מציעה מסלול ייחודי משולב חונכים, שהם חיילים עם ניסיון בקידום אוכלוסיות מיוחדות, המסייעים “בגובה העיניים”, קורס הכנה במתכונת גדנ”ע עם הרצאות וסיורים, טירונות, קורסים איכותיים עבור מקצועות משמעותיים עם מקצוע צבאי ושירות המבטיח הצלחה לכל אורכו.

למה כדאי לי לבוא לתוכנית ולא להתגייס דרך עמותה או באופן עצמאי?

מעדויות וניסיון מצטבר של 15 שנה למדנו כי אוטיסטים רבים מתגייסים מתוך המון רצון להראות שהם “כמו כולם” (ובכלל מה זה “כמו כולם”?), וסבורים שמה שהיה בבית הספר יהיה גם בצבא. אך אין זה המצב בפועל. חלקם, אפילו רובם, מפעילים מנגנונים שמטרתם להסוות את האוטיזם בצורה שעלולה לפגוע בהם. זה אף פעם לא עובד באמת לאורך זמן וגם לא בכל סיטואציה. בבית הספר הכל מבוקר והמערכת קיימת למען התלמיד, ואילו הצבא לא קיים למען החייל, כי אם החייל מגיע לשרת בצבא למען המדינה (זה החוק). מדובר בשינוי תפיסתי שלא תמיד מובן או מופנם טרם הגיוס.

לא אחת הורים עומדים בפני ילד שדורש אף לבטל את האבחון. אנו כמובן רוצים למנוע את הבושה בלהיות אדם עם אוטיזם! ההיפך, המטרה שלנו היא לגרום להבנה שיש לאוטיסטים תחומים שהם מאוד חזקים בהם, אפילו יותר מאחרים, ואפשר וצריך לקדם את היכולות הללו בצורה חיובית ולתת ערך אמיתי לאדם. אנחנו לא יכולים להגיד לאנשים איך להתגייס. אנו סבורים שהדרך הנכונה היא המסלול המוצע בתוכנית, המבטיח שירות מלא, רציני, איכותי ובטוח לאוטיסטים, לא מפחית מערכם ולא פוגע ביכולת שלהם לממש את עצמם בצורה הטובה ביותר.

אני רוצה “שירות כמו כולם” בלי שיידעו על האוטיזם שלי. האם זה אפשרי?

כן. הגם ש”שער הכניסה” זהה וחובה לכולם (מיון, הכשרה והכנה), הרי שהליווי במהלך השירות הוא דיפרנציאלי ותלוי ברצון וצורך הדדי. עם זאת, החונך תמיד יהיה זמין לכל בעיה או שאלה, תוך ניסיון למנוע כל מצב שעלול להיות לא נעים, כל סיטואציה שכרוכה באי הבנה, ומתוך רצון לאפשר לאוטיסט להתמודד קודם כל לבדו.

אנו גם סבורים שאין צורך להסתיר את האבחנה בהיבט המקצועי והחברתי: זכותו של אדם להיות מי שהוא באשר הוא בלי בושה, כי בכוחם של אוטיסטים להפוך את הסביבה שלהם למקום טוב יותר ומכליל יותר עבור כל בני האדם. שיתוף מאפשר לקבל את המענה והיחס הנכון ביותר, כמו האופן בו המפקדים מתייחסים לחייל, לרגישות שלו ועוד. עם זאת, אנו ערים לחשיבות סוגייה זו בגיל הצעיר ולא מחייבים כי היחידה תדע ספציפית כי מדובר באדם עם אוטיזם.

האם המיונים מותאמים למתגייסים אוטיסטים?

מערכת המיונים הצבאית נבנתה עבור אנשים שאינם אוטיסטים, ולא תמיד יכולה לשקף נאמנה את כישוריהם של אוטיסטים. במקרים רבים ראינו כי אנשים על הרצף זוכים לתפקידים לא מתאימים, גם אם בתמימותם ומתוך רצון אמיתי וכן התגייסו “ככל חייל אחר”. ייחודה של תוכנית האוטיסטים הוא בכך שהיא מציעה מערכת מיון המותאמת לאוטיסטים, כך שאת או אתה תקבלו את התפקיד הכי מתאים לכם, ביחידה שמתאימה לכם, ושיהיה לכם שירות מוצלח ונכון עבורכם.

לאילו תפקידים אפשר יהיה להגיע?

במסגרת התוכנית מתבצע תהליך מיון פנימי תעסוקתי לתפקידי מודיעין, מחשבים, תקשורת ועוד. תלמידים אשר למדו במגמות בעלות עניין רב לצה”ל (סייבר, מחשבים, אלקטרוניקה, פיזיקה ועוד), או בעלי כישורים ייחודיים, שמביעים רצון להמשיך בתפקידים מתאימים בצה”ל, יאותרו מראש.

אני זקוק לסיוע בסיטואציות חברתיות? האם אוכל לקבל?

כן. חלק מהותי מהתוכנית הוא תפקיד חונך שילוב מיוחד. החונך מלווה את המתגייס משלב הקדם גיוס, דרך כל השירות, בהתאם לצורך, ומנגיש עבורו סיטואציות, לרבות פתרון סוגיות מול מפקדים וכל סוגייה אחרת הכרוכה בשירות הצבאי.

האם עליי לעבור טירונות?

כן. כחלק משלב ההכנה והמיון תתקיים טירונות רגילה ככל האפשר, עם התאמות כמו היקף החומר, מעמסה קוגניטיבית ורגשית, הדרכות לצוות הפיקודי ועוד. סוגיית נשיאת נשק וביצוע מטווחים טרם סוכמה סופית בדרגים המקצועיים, כך שבשלב זה לא נוכל למסור פרטים נוספים.

האם יש הכנה לשירות הצבאי?

תהיה הכשרה עליה שוקדים בחיל החינוך, שכבר עתה ניתן להגיד שתהיה מאוד מהנה, חווייתית ויחידה במינה בנוף הצבאי. ההכנה תהיה מדורגת, מותאמת לצורכי המלש”בים (מועמדים לשירות צבאי) וברוח צה”ל.

האם אני יכול להתקבל לתפקידים משמעותיים?

המחקר והניסיון בעולם מראים ששני הדברים החשובים ביותר בשיבוץ אנשים על הספקטרום הם (1) התאמה לתחומי עניין (2) אבחון תעסוקתי המנסה להתחקות אחר מאפיינים הדרושים להצלחה בתפקיד. כמובן שצה”ל לא יכול לענות על כל הדרישות, לא בתוכנית זו ולא בשום צורת גיוס אחרת, שכן הדבר תלוי במשתנים כמו סוג המקצוע המבוקש, צורך והיקף כוח אדם קיים. עם זאת, התוכנית תנקוט במכלול אמצעים במטרה שאלו שבתוכנית יקבלו את המענה הנכון ביותר עבורם, הצופה פני עתיד לשוק התעסוקה האזרחי.

מה יקרה במהלך השירות עצמו?

לאחר תום הקורסים מקבלים שיבוץ ומגיעים ליחידות השונות. כלל היחידות עוברות הכנה. החונכים מלווים את האוטיסטים לאורך השירות, מקיימים מפגשים שוטפים, אישיים וקבוצתיים, ובאופן כללי ייעשה מאמץ לקיים שגרת צבא כמה שיותר רגילה, עם תמיכת מעטפת לזיהוי קשיים. המפגש עם החונך יכול להיות שבועי, דו שבועי, ודרך קבוצות במרחבים הדיגיטליים (WhatsApp ודומיו), המאפשרים תקשורת רציפה וקבלת ייעוץ לאורך כל היום, גם עבור מפקדים.

האם השירות הוא בבסיס פתוח או סגור?

בשלב זה בבסיס פתוח. בהמשך, על פי ביקוש וצורך, ייפתחו תפקידים גם בבסיסים סגורים.

האם יש פתרון לאלה המתגוררים בפריפריה?

ההכנה לשירות תתקיים במרכז הארץ. לגבי השיבוצים, הרי שמרבית הבסיסים הרלוונטיים עבור המקצועות אליהם מיועדים המועמדים, מצויים במרכז. עם זאת, אנו נשתדל להציע גם תפקידים בבסיסים באזור חיפה ובאר שבע. ככל שהתוכנית תתפתח, כך נציע עוד אפשרויות.

החלטתי כי השירות לא מתאים לי. האם אפשר להשתחרר?

המסלול מציע, למי שרוצה, שירות מלא, אך לצד זאת משמר יתרונות של שירות התנדבותי. מי שלא יימצא מתאים לאורך השירות ויחווה קשיים, או לחילופין יבקש מיוזמתו להשתחרר, האפשרות תישמר בהתאם לחוות דעת מקצועיות ונהלי הצבא.

*****************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות