נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותחדש במוקד ההסתדרות: רכזת לפניות עובדים עם מוגבלות

חדש במוקד ההסתדרות: רכזת לפניות עובדים עם מוגבלות

שיעור האנשים עם מוגבלות ללא עבודה חצה בקורונה את ה-60%. במוקד מציעים עזרה מקצועית ומונגשת

מאות אלפי ישראלים איבדו את מקום עבודתם בעקבות משבר הקורונה, אבל אצל עובדים עם מוגבלות המצב קשה אפילו יותר. מסקר שערך מכון מאיירס-ג’וינט-ברוקדייל עבור נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות עולה כי 41% מהאנשים עם מוגבלות בגילאי העבודה לא היו מועסקים עוד בחודש פברואר 2020, טרם פרוץ הקורונה. המספרים עלו ככל שהתגברו ההגבלות והסגרים, כאשר באוקטובר 2020 כבר 62% מהם לא היו מועסקים. משבר.

בהסתדרות העובדים הארצית ראו את הנתונים והבינו שיש צורך במתן מענה ספציפי לקשיים בהם נתקלים עובדים עם מוגבלות בימים אלה, בין אם הם עדיין מועסקים ובין אם לא. לכן, מינו בארגון רכזת פניות ייעודית לאנשים עם מוגבלות, היושבת במוקד של ההסתדרות. המוקד מעניק שירות וסיוע משפטי בענייני עבודה לכל אזרח בישראל, כולל אנשים עם מוגבלות, תוך מתן התאמות הנגישות הדרושות להם.

עו”ד ענבל אלבז טרבלסי (36) מאשקלון, רכזת הפניות הייעודית לאנשים עם מוגבלות בהסתדרות, מכירה היטב את הנושא מהבית הפרטי שלה. בעלה מתמודד עם מחלה לא פשוט – טרשת נפוצה. “ברוך השם הכל טוב”, היא אומרת בשיחה עם “שווים”, “אבל המחלה והמוגבלות תמיד ברקע אצלנו. צריך לקחת בחשבון שהחיים יכולים להשתנות ברגע”.      

העבודה במוקד ההסתדרות, היא אומרת, נותנת לא רק מענה מקצועי, אלא גם מענה אישי שהעובדים זקוקים לו במיוחד בתקופה הנוכחית. “הרבה אנשים מתקשרים אלינו ומרגישים שלא מבינים אותם ולא שומעים אותם תרתי משמע”, היא מספרת, “עד שהם מגיעים אלינו. אנחנו מלווים כל אחד שמתקשר אלינו יד ביד, בין אם הוא מוגבל בראייה, לקוי שמיעה, יש לו נכות פיזית, נפשית, מוגבלות שכלית ועוד. הוסמכנו לכך, ואנחנו יודעים לעזור בכל מצב”.

מוקד ההסתדרות. צילום: דוברות ההסתדרות

לדבריה, יש אנשים עם מוגבלות שמחפשים בעיקר אוזן קשבת: “הם מתקשרים אלינו כדי להרגיש שלמישהו אכפת מהם. כמובן שיש כאלה שבעיקר צריכים עזרה מקצועית, ואנחנו כאן בשביל כולם. אנחנו קשובים לכולם, נותנים את כל המידע הדרוש ויש לנו זמן. דודו בצלאל, סמנכ”ל השירות והתפעול, מעביר לנו את ההכשרות המתאימות, ואנחנו מוכנים וערוכים לעזור. לא נעזוב את העובד עד שהוא יבין הכל, ואם יש צורך נמשיך כמובן ללוות אותו במגוון האמצעים שיש לנו”.

עו”ד ואיל עבאדי (51) מכפר קרע, מנהל מוקד מידע ושירות בהסתדרות, מספר על העבודה בתנאי אי ודאות קיצונית, המאפיינת את תקופת הקורונה. “מצב כמו בשנה האחרונה לא ראינו”, הוא אומר. “הדחיפות והשינויים הרבים שחווינו תוך כדי עבודה הם מטורפים. אנחנו מתאימים את עצמנו כל פעם מחדש למצב. מה שהיה נכון לבוקר, כבר לא רלוונטי בצהריים. מה שנכון לצהריים, לפעמים כבר לא רלוונטי לערב”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

הייעוץ במוקד ניתן בחינם. “אנחנו עושים פה עבודה מקצועית ומרגישים את האחריות המונחת על כתפינו”, ממשיך עבאדי. “לפני שאנחנו נותנים את התשובה הנכונה והמתאימה, אנחנו בודקים את עצמנו עשרות פעמים. בסוף, מדובר כאן במקומות עבודה ובדיני נפשות. עבור עובדים רבים מדובר בתקופה קשה ביותר. מצטברות אצלנו הרבה תלונות על פגיעה בזכויות עובדים, בהם לא מעט עובדים עם מוגבלות. למשל, ישנם אנשים בקבוצת סיכון שהמעסיקים שלהם לא רצו להוציא אותם לחל”ת, תוך סיכון הבריאות שלהם יום יום בעבודה. סייענו להם ואנחנו עדיין מסייעים. זו דילמה קשה, גם מוסרית וגם כלכלית. אנחנו מנסים תמיד להגיע למצב הטוב ביותר מבחינת העובד ולחשוב על כל האפשרויות הקיימות. ממציאים כאן את הגלגל כל פעם מחדש”.

המוקד ככלל, מספר גיא שמחי, הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות בלשכת יו”ר ההסתדרות, מעסיק עשרות מוקדנים. “בתוך זה”, הוא ממשיך, “ייחדנו את עו”ד ענבל אלבז, שמרכזת ונותנת מענה ספציפי לאנשים עם מוגבלות, המגיעים אלינו עם שלל פניות על הפרת זכויותיהם. יש לנו 29 מרחבים בכל הארץ, וכל אזרח מכל מקום מקבל מענה בהתאם לסיפור שלו. אנחנו כארגון רוצים לשמור על זכויות העובדים, בשביל זה אנחנו קיימים”.

יו”ר ההסתדרות ארנון בר דוד

מטרה נוספת שבה ממוקדת ההסתדרות בימים אלה היא להחזיר כמה שיותר עובדים עם מוגבלות למעגל התעסוקה. “השנה, מספר העובדים עם מוגבלות שמצאו את עצמם מחוץ למקום העבודה הוא גבוה ביותר”, מציין שמחי. “לכן, אנחנו פועלים יחד עם יו”ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, להעלות אותם מחדש על גלגל התעסוקה. בימים אלה אנחנו מייצרים שאלון שיעבור לחברי ההסתדרות והעובדים השונים, כדי לקבל מפה מטעמנו לגבי מצב העסקתם של אנשים עם מוגבלות במשבר הקורונה. במקביל, נמשיך עם פרויקטים נוספים להגנה ולשמירה על זכויות עובדים עם מוגבלות ברחבי הארץ”.

מספר הטלפון של מוקד ההסתדרות: 2383*

למוקד ההסתדרות באינטרנט >>> https://bit.ly/3rwMzsr

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות