נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותרוצח עם מוגבלות שכלית התפתחותית הוצא להורג בארה"ב

רוצח עם מוגבלות שכלית התפתחותית הוצא להורג בארה”ב

לפני 29 שנים קורי ג'ונסון בן ה-52 רצח 7 אנשים. לאחרונה הוא הוצא להורג, למרות שהתמודד עם מוגבלות שכלית

רגע לפני סיום כהונתו של דונלד טראמפ כנשיא ארה”ב ותחת שלטונו, הוצא להורג קורי ג’ונסון – גבר בן 52 עם מוגבלות שכלית התפתחותית. ג’ונסון, שהיה חבר בכנופיית סחר בסמים, הורשע ברצח שבעה אנשים ב-1992, ובהם סוחר שהתחרה בהם, אישה שלא שילמה להם על סמים, אדם שג’ונסון חשד שמשתף פעולה עם המשטרה ועוברי אורח תמימים.

ג’ונסון היה האדם ה-12 שהוצא להורג תחת שלטונו של טראמפ, לאחר הפסקה של 17 שנים בהוצאות פדרליות להורג. נשיא ארצות הברית הנוכחי, ג’ו ביידן, הבטיח להפסיק את הענישה הזו.

ג’ונסון הוצא להורג באמצעות זריקת פנטוברביטל, הגורמת לבצקת בריאות ולתחושת חנק או טביעה, כשהאדם עדיין בהכרה. מומחים רפואיים סבורים שהזריקה גרמה לג’ונסון כאב רב אפילו יותר, משום שחלה מקורונה, שפגעה בריאות שלו. עורכי דינו ניסו לדחות את גזר הדין כדי לתת לו להתאושש מהקורונה ולסבול פחות, אבל הפסידו בערעור. ביום חמישי, 14.1.21, בשעה 23:34, ג’ונסון נשם את נשימתו האחרונה.

בגיל 13 לא ידע לכתוב את שמו

ג’ונסון גדל בניו יורק בשכונה קשת יום. אביו היה בכלא רוב הזמן, ואימו היית מכורה לסמים, ואמרה שהיא לא רצתה אותו ואת אחיו. היא התעללה בו נפשית ופיזית, וכך גם בני זוגה. בגיל 13 ג’ונסון הוצא מביתו ועבר לטיפול שירותי הרווחה, ובנערותו הדרדר לעולם הפשע.

במהלך ילדותו, ג’ונסון עבר בין 10 בתי ספר שונים, נשאר בכיתה ב’ שלוש שנים והיה פעמיים בכיתות ג’ וד’. בגיל 13 עדיין התקשה לכתוב את שמו, לא ידע למנות את חודשי השנה ולמעשה גם בבגרותו היו לו יכולות קריאה וכתיבה של תלמיד בכיתה ב’ בלבד.

מוגבלות שכלית התפתחותית

בעקבות המעברים התכופים בין בתי הספר, לא תמיד תיקו האישי עבר כמו שצריך. זה הקשה מאוד על אבחנתו, כמי שחי עם מוגבלות שכלית התפתחותית. בנוסף, מומחים היססו לאבחן אותו בנערותו ככזה, דווקא משום שלא רצו להיות גזענים ולא רצו להדביק לו תווית, רק בשל היותו שחור.

בית המשפט העליון: אסור להוציא להורג אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

הוצאתו להורג של ג’ונסון העלתה מחדש את הדיון בארה”ב על הוצאה להורג של אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית.

בשנת 2002 בית המשפט העליון בארה”ב קבע כי הוצאה להורג של אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית, מהווה ענישה אכזרית ובלתי מידתית, בניגוד לחוקה. לפני שלוש שנים, בית המשפט העליון הוסיף כי יש להחיל סטנדרטים רפואיים עדכניים כדי לקבוע אם לאדם יש מוגבלות שכלית התפתחותית.

מוגבלות שכלית התפתחותית -הרוצח קורי ג'ונסון
קורי ג’ונסון. צילום: צוות ההגנה

במבחניIQ  שנערכו לג’ונסון, הוא קיבל ציון של 77. זה לא גבוה ביחס לאוכלוסיה, אבל גם לא מספיק נמוך בשביל להיחשב מוגבלות שכלית התפתחותית. עורכי דינו טענו שמדובר בתוצאה שגויה שהתבססה על אבחון של פסיכולוג שלא מתמחה בנושא, וכי על פי מבחנים נוספים ושיקלול מחדש של המבחן ההוא, ג’ונסון דווקא כן מצוי בקטגוריה זו.

התביעה מצידה טענה כי העובדה שמעשי הרצח היו מתוכננים, תומכת בטענותיהם כי הוא היה כשיר לעמוד לדין.

מספר מומחים למוגבלות שכלית התפתחותית בדקו אף הם את התיקים מילדותו של ג’ונסון, והגיעו למסקנה שהוא אכן אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית, אך אף בית משפט במדינה לא נתן לצוותו המשפטי של ג’ונסון את ההזדמנות להציג את הראיות לכך. עורכי דינו של ג’ונסון אמרו שהוצאתו להורג מהווה הפרה של החוק ושל החוקה האמריקנית, וכי סיבות טכניות מנעו דיון מסודר על מצבו, ובכך נגזר דינו.

לקראת ההוצאה להורג, ג’ונסון התנצל בכתב על המעשים שעשה בפני משפחות הקורבנות, אמר למשפחתו שהוא אוהב אותה והודה לצוות הכלא, לצוות המשפטי שלו ולאנשי הדת שליוו אותו.

לינקים נוספים: עיכוב התפתחותיאוטיזם

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות