נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותבעקבות הפרסום ב"שווים": בוטל הבידוד לדיירי הוסטל מחוסנים

בעקבות הפרסום ב”שווים”: בוטל הבידוד לדיירי הוסטל מחוסנים

עם זאת, ההנחיות החדשות של משרד הרווחה עדיין מייצרות אפליה בין דיירי הדיור החוץ ביתי לבין העובדים במסגרות

לפני כמה ימים פירסמנו כאן כי בניגוד להנחיות לאוכלוסייה הכללית, דיירים עם מוגבלות במעונות ובהוסטלים של משרד הרווחה שעברו שני חיסונים לקורונה, עדיין נדרשים לבידוד אם נחשפו לאדם מאומת. לאחר הפרסום ב”שווים” הוציא משרד הרווחה חוזר מעודכן, ובו הוא מבטל את דרישת הבידוד הזו. עם זאת, בחוזר הזה יש גם בשורות פחות טובות.

ביום שלישי שעבר שלחה עו”ד גלית קרנר, המייצגת קבוצת הורים לילדים עם מוגבלות החיים בהוסטלים, למשרד העבודה והרווחה ולפרויקטור הקורונה, פרופ’ נחמן אש, מכתב התראה לפני פנייה לערכאות משפטיות, בדרישה אחת – לשחרר את הילדים בהוסטלים מבידוד לא הכרחי. “הבן שלי נמצא במעון בראשון לציון בבידוד למרות שהתחסן פעמיים”, סיפר ל”שווים” ד”ר שמואל מירון, רופא בבית החולים שיבא תל השומר, ואב לניב בן ה-25 שמתגורר בבית לחיים של אלו”ט בראשון לציון. “אני לא מבין מה ההבדל בינו לבין כל אזרח אחר במדינה. למה צריך להפלות אותו לרעה?”

מירון הסביר כי הבעיה היא שדיירי המעונות וההוסטלים קוטלגו מבחינת סיכון בריאותי יחד עם האוכלוסייה הקשישה בישראל, “אך מבחינה רפואית מערכת החיסון של הבן שלי ושלי היא אותו דבר. הבן שלי אפילו צעיר ממני, ולכן המערכת החיסונית שלו טובה יותר. אף אחד לא דיבר איתנו או התייעץ. הם כל פעם גורמים לאפליה הזאת. יש הנחיות לכלל האוכלוסייה, ויש הנחיות אחרות לילדים שלנו, ולכן הם צריכים להיכנס לבידוד ולבצע בדיקות קורונה ללא כל הצדקה רפואית. חייבים לשנות את הקטלוג הזה”.

לדברי מירון, הוא שוחח עם אנשים במשרד הבריאות, וגם הם לא מבינים למה הדיירים המחוסנים בהוסטלים צריכים להיכנס לבידוד: “מדובר בהזיה, אפליה וטיפשות שזועקות לשמיים. גם הקולגות שלי בשיבא מתפלצים ולא מבינים איך יכול להיות שעדיין קורים מקרים כאלה ב-2021. למה הם פוגעים בזכויות של הילדים שלנו?”

ד”ר שמואל מירון והבן ניב

בעקבות מכתב ההורים והפרסום ב”שווים” הוציא, כאמור, משרד הרווחה הנחיות מעודכנות. “עובד מחוסן שהקפיד על הנחיות המיגון כנדרש, או דייר מחוסן שנחשף לעובד או דייר שהתגלו כחולים בסקר – יונחו להיבדק לקורונה, אך לא ייכנסו לבידוד”, נכתב בחוזר החדש. עד כאן ההורים היו מרוצים, אבל קריאה בהמשך המסמך הותירה אצלם טעם מר.

לפי סעיף 4.2 במסמך, “במידה שעובד המעון/הוסטל נחשף למאומת קורונה בזמן חשיפה אינטנסיבית-ממושכת, יומלץ להנחותו להיבדק, והוא ישוב לעבודה רק לאחר קבלת התשובה השלילית. אם הוא יחזור לעבודה לפני קבלת התשובה, יש להבטיח ככל הניתן שיעבוד בעבודות שלא דורשות מגע עם הדיירים או בעבודות עם דיירים מחוסנים בלבד, גם אם הן דורשות מגע”. כלומר, יש המלצה לעובד להיבדק, ולא חובה, וגם אם עדיין לא קיבל תשובה הוא יכול לחזור לעבודה בתנאים מסוימים.

לעומת זאת, בסעיף 4.4 נכתב ש”דיירים מחוסנים שנחשפו למאומת באותה קפסולה ובשל כך נחשפו אליו בחשיפה אינטנסיבית, ייבדקו בהקדם (לא כהמלצה, אלא כחובה – א.ח), ועד לקבלת התשובה יישארו בחברת דיירי הקפסולה המחוסנים בלבד מבלי לצאת מהקפסולה או מהמסגרת ללימודים, תעסוקה וכדומה. דייר מחוסן שהיה בחשיפה אינטנסיבית ברורה מחוץ למסגרת (כגון חשיפה לבן משפחה חולה בעת לינה בבית), ייבדק בהקדם לקורונה, ועד לקבלת תשובה לבדיקה לא יישן ולא יאכל עם דיירים אחרים ויימנע ממגע קרוב מיתר הדיירים בקפסולה. האמור בסעיף זה חל על דירות של עד שישה דיירים ממינהל מוגבלויות, שיש בהן דיירים המוגדרים כבעלי סיכון לתחלואה קשה”.

עו”ד גלית קרנר

למעשה, משרד הרווחה ממליץ לעובדים מחוסנים שנחשפו להיבדק, ולעומת זאת מחייב דיירים מחוסנים להיבדק. בנוסף, עובדים – גם אם לא נבדקו – יכולים להגיע לעבודה בתנאים מסוימים, בעוד דיירים במצב זהה לא יכולים לצאת ללימודים ותעסוקה, ואף נדרשים לא לישון ולא לאכול עם דיירים אחרים.

עו”ד קרנר, שממשיכה לעמוד לצד המשפחות עוד מהבג”ץ שהגישה בשמן במהלך הסגר הראשון, בירכה על ההחלטה לבטל את הבידוד לדיירים מחוסנים, אך במקביל מתחה ביקורת על האפליה בחוזר החדש. “אני מודה לשר הרווחה איציק שמולי ולפרויקטור הקורונה פרופ’ נחמן אש על האוזן הקשבת ומהירות הפעולה”, אמרה ל”שווים”. “יחד עם זאת, החוזר הוא מסמך בעייתי מבחינה משפטית, היות שיש בו המשך החרגה של קבוצה באוכלוסייה, שלמעט צרכיה המיוחדים לא יכולה להיות מוחרגת מכלל אזרחי המדינה. לפיכך, אם לא מחייבים את האוכלוסייה המחוסנת שנחשפת לחולה קורונה לבצע בדיקה כתנאי להיעדר בידוד – כך גם אין יכולת להתנות פטור מבידוד לדיירי הדיור החוץ ביתי במוסדות הרווחה שעשו שני חיסונים בביצוע בדיקה על מנת ליהנות מהפטור. מייחלת ליום שבו יהיה שוויון זכויות אמיתי מלא ללא צורך במאבקים וכאבי לב של המשפחות והדיירים”.

ד”ר מירון, החבר בארגון הורים לילדים עם מוגבלות, הפנה את תשומת הלב לאותם סעיפים. “עדיין עושים הבדל בין הילדים שלנו לעומת העובדים במעונות ובהוסטלים”, אמר ל”שווים”. “לעובדים ממליצים לעשות בדיקת קורונה, אך אדם עם מוגבלות מחויב לבצע זאת. זו אפליה חד משמעית, והיא מראה שהפילוסופיה של האפליה נמצאת בתוך משרד הרווחה. זו לא הנחיה של משרד הבריאות, והנה הם שוב עושים את האפליה הזאת”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

כזכור, בעקבות העתירה שהגישה עו”ד קרנר בחודש מאי פסק בג”ץ כי יש להחיל באופן שוויוני על הדיירים בדיור החוץ ביתי את כלל צווי החירום של הממשלה, כפי שחלים על כלל הציבור, תוך התאמת המצב הרפואי האישי של כל דייר. במקביל, הדגישו שופטי בג”ץ את חשיבות “שקיפות הליך קבלת ההחלטות ופרסום הנהלים המעודכנים, שיתקבלו במועד מוקדם ככל האפשר באתר האינטרנט של משרד הרווחה”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות