נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותבשם הבת: האב פיתח טכנולוגיה שמקלה על חייהם של כבדי שמיעה

בשם הבת: האב פיתח טכנולוגיה שמקלה על חייהם של כבדי שמיעה

יוסי צור עומד בראש חברה שפיתחה מנוע לזיהוי דיבור בעברית, שהופך מיידית כל הרצאה בכיתה או במחשב לכתוביות

החיים, לפחות כך זה נראה, לקחו את יוסי צור, בן 56 מבנימינה, בדיוק למקום שנועד לו. צור, המשמש היום מנכ”ל של חברה המספקת פתרון המרה של שמע לטקסט, המיועד בעיקר לאוכלוסיית כבדי השמיעה, עבד שנים רבות כתמלל בבתי משפט, ואולי חשוב מזה – הוא אב לילדה כבדת שמיעה.

צור הוא מנכ”ל חברת etype מקבוצת מלם תים, שפיתחה מנוע לזיהוי דיבור בשפה העברית. מדובר בפתרון המאפשר המרה של שמע לטקסט ומהווה כלי עזר לאוכלוסיית כבדי השמיעה, בין השאר בשידורי רדיו וטלוויזיה, או במסגרת שיעורים בבתי ספר או באקדמיה.

איך זה עובד? המחשב “מאזין” לדברי המורה או המרצה והופך את השמע לטקסט בצורת כתוביות על המסך של התלמיד. “אנחנו יודעים לקחת קובצי אודיו ווידיאו ולתמלל אותם”, הוא אומר בשיחה עם “שווים”. “בעצם, אנחנו הופכים אודיו ווידאו לטקסט ומספקים שירות זול, שמאפשר להנגיש שידורי רדיו וטלוויזיה ולימודים לכל העולמות”.

צור, כאמור, עסק במשך שנים בהקלטה ותמלול של דיונים בבתי משפט, ומתוך עיסוקו החל לחשוב על רעיון של הפיכת שמע לטקסט באופן ממוחשב. ברבות השנים לקתה בתו במחלה שהותירה אותה חירשת באוזן אחת עם ירידה בשמיעה באוזן השנייה. מהנקודה הזו נולד החיבור בין הרעיון לבין הפתרון.

“חלק מהרעיונות של הבת שלי מגיעים לפיתוח”. יוסי צור

מי בעצם האוכלוסייה שנעזרת בכם?

“כבדי השמיעה וגם הקהילה המבוגרת. למעשה, כל מי שזקוק להנגשה של שמע ורוצה לראות את המילים ולא רק לשמוע אותן. לדוגמה, סטודנטים שיכולים לראות את מה שהמרצה אומר בזמן אמת על המסך שלהם. בעבור שידורי הרדיו והטלוויזיה הציבוריים קיימת היום רגולציה בישראל, המחייבת להציג כתוביות לכבדי שמיעה. אנחנו מספקים פתרון המאפשר לחברות, למוסדות ולמשרדי ממשלה להנגיש שמע באמצעות טקסט ולאפשר לכבדי השמיעה להתנהל כשווים בין שווים”.

ספר על הקשר בין הסיפור המשפחתי והמקצועי

“יש לי חמישה ילדים, ואחת מבנותיי הפכה לכבדת שמיעה בגיל 12. זה הוליד את הצורך שלי למצוא פתרונות לצרכים הייחודיים שלה בתוך עולם של שומעים. נכון להיום היא בת 22 ועובדת כמפיקה בטלוויזיה. הפתרון שלנו מאפשר לה לעבור על קובצי אודיו ווידיאו באותו אופן של אדם שומע”.

מה זה עושה לך שהיא מצליחה בזכות טכנולוגיה שאתה מייצר?

“בלי קשר לבת שלי, אני מאמין שלכל אדם מגיעה הזדמנות שווה להצליח. אני מרגיש שהזדמנה לי הזכות לתרום לכך, ועל כך אני שמח בחלקי”.

היא עוזרת לך בכיוון של מה צריך עוד לפתח ולשכלל?

“יש לה הרבה רעיונות, וחלקם מהדהדים ומגיעים לפיתוח באופן כזה או אחר”.

מה נתנה לך העבודה כמתמלל בבית משפט?

“התחלתי לספק שירותי הקלטה ותמלול לפני 30 שנה. מאז ועד היום תמלול מבוצע על ידי בני אדם. בעשור האחרון בשלה הטכנולוגיה ונוצרה היכולת הממוחשבת להמיר שמע לטקסט, וזהו למעשה זיהוי דיבור על ידי מכונה”. 

מתי הבנת שיש פוטנציאל לשינוי בתחום הזה?

“מכיוון שבמרוצת הזמן העסקתי עשרות קלדניות, באופן טבעי חיפשתי הזדמנויות להוזיל עלויות. אבל בשנים הללו הרעיונות היו בגדר חלומות, כיוון שהטכנולוגיה הנדרשת עדיין לא הייתה קיימת. בשלב מאוחר יותר, כשבתי לקתה במחלה ואיבדה את השמיעה, שימש האירוע מאיץ למציאת פתרונות שיקלו עליה בבית ספר, ומכאן על כלל כבדי השמיעה.

“הפתרון העיקרי היה הפיכת שמע לטקסט על ידי מנוע זיהוי דיבור ממוחשב, שמנגיש לתלמיד כבד השמיעה את הנאמר, בלא צורך בהנגשת הכיתה, או בישיבה בקדמת הכיתה. ברבות השנים, ככל שהתפתחה הטכנולוגיה המתאימה, ואני צברתי ניסיון רב באספקת שירותי הקלטה ותמלול, זיהיתי גם את הערך המסחרי של הפיכת שמע לטקסט”. 

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

גם בתקופת הקורונה לא חסרה ל-etype עבודה. הפתרון של החברה עובד עם פלטפורמות רבות, ובהן גם ZOOM, שהפכה בזמן המגפה לאחד מאמצעי התקשורת הפופולריים בעולם. כאשר משתתף בזום מדבר, מופיעות כתוביות בזמן אמת על המסך של הצופה או הצופים. את הכתוביות יוצר מנוע זיהוי הדיבור, אשר “מאזין” לנאמר וכותב את הנאמר בכתוביות בזמן אמת. “התקופה הזו העבירה את כל העולם ל-ZOOM, מה שהקשה על ההנגשה לכבדי השמיעה”, אומר צור. “אנחנו בעצם החזרנו להם את היכולת להיות חלק מהשיעור”.

אתה רואה התקדמות בנושא ההנגשה לכבדי שמיעה?

“יש התקדמות, אבל ממש לא מספיק .יש התחלה של הקשבה, אבל זה עדיין עלה תאנה. מוסדות משתמשים בטענה שההנגשה  היא יקרה, כשזה כבר מזמן מזמן לא יקר, רק שהמוסדות עוד לא הפנימו את זה. שוב ושוב אנחנו מנסים להסביר, בעיקר באקדמיה אבל לא רק, שזה כבר לא יקר, אבל זה לא פשוט”.

אתה נלחם בהם?

“לא, אני לא נלחם בהם. אני מציע להם שירותים. בסוף היום אני גוף כלכלי, ולכן אני מציע להם שירותים ומנסה להראות שהנגשה יכולה להיות זולה מאוד, ובנוסף מדובר בצורך שאי אפשר שלא לתת לו מענה”.

ניתן ליצור קשר עם איטייפ דרך האתר >>> https://www.etype.co.il/contact/

וגם דרך המייל >>> [email protected]

ילדית 1974. באה מהבטן אל הבטן דרך הבטן-והבטן כמו השמש שורפת ומרפאה. חולה כרונית באנורקסיה ובולמיה. עבדה במעריב לנוער, מקומונים, ידיעות אחרונות, מעריב וגלובס וחברת ענני תקשורת. הוציאה שלושה ספרים: "אכולות", "יותר מכל" ו"גירת הגמל".

כתבות אחרונות