נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאחות בקופ"ח לא הייתה מוכנה לקחת דם מנער אוטיסט: "שייצא מפה"

אחות בקופ”ח לא הייתה מוכנה לקחת דם מנער אוטיסט: “שייצא מפה”

אמו של הנער הזדעזעה: "מדובר באפליה". קופ"ח מכבי: "פעולה חיובית של האחות התפרשה על ידי האם כשלילית"

דנה קייזר, תושבת רמת גן ואמא של אסף (שם בדוי), התכוננה לבוקר מאתגר. לאסף בן ה-18, המאובחן על הרצף האוטיסטי, נקבע תור לבדיקת דם שגרתית, ומי כמוה יודעת כמה זה קשה בשבילו. אם עבור אנשים “רגילים” בדיקת דם אינה חוויה נעימה, אז עבורו על אחת כמה וכמה. מקום שהוא לא מכיר, אנשים זרים, מספרי תורים המושמעים בקול ברמקול, וכן, גם הדקירה עצמה.

אבל מה לעשות, בריאות זה בריאות, וקייזר ואסף, תלמיד כיתה י”א בתיכון אנטרופוסופי בעיר, יצאו אתמול לסניף קופת חולים מכבי בשכונת מרום נווה, כדי לבצע את הבדיקה. בשלב הזה הם לא תיארו לעצמם שבדיקה פשוטה תהפוך לחוויה כל כך לא נעימה.

כשהגיעו לסניף הם לקחו מספר והמתינו בסבלנות בתור. כאשר הגיע תורם, ניגש אסף לאחות שלוקחת בדיקות דם, אלא שלהפתעתם היא סירבה לקבל אותו. “היא אמרה לו שייצא החוצה”, אומרת קייזר, שעמדה מטר מאחוריו, “והוסיפה משפט כלשהו עם המילה אוטיסטים, לא שמעתי בדיוק”.

בעוד קייזר מנסה לעכל את מה שזה עתה קרה, קראה לדבריה האחות למטופל הבא והמשיכה בענייניה. אסף, בתגובה, ניגש לדלת המרפאה ועמד לצאת החוצה. אמו ניגשה אליו, ביקשה ממנו לנסות להירגע, ואמרה לו שיחכה בחוץ עד שתקרא לו.

“אני דורשת שהאחות שגרמה לו לכאב לב תתנצל בפניו”. דנה קייזר ובנה אסף (שם בדוי)

לטענתה, כשפנתה לאחראית התורים במרפאה והביעה את כעסה על ההתנהלות של האחות, היא אמרה לה ש”עדיף לך שאחות אחרת תיקח לו דם”. היא ואסף נאלצו להמתין עוד כמה תורים, ורק אז הגיעה אחות אחרת ולקחה ממנו דם.

כשחזרה הביתה היא הייתה נסערת מאוד. היא נכנסה למחשב והגישה תלונה נגד האחות לתלונות הציבור של קופת חולים מכבי. אחר כך העלתה עותק מהתלונה לקבוצת הפייסבוק “הורים רוצים לנשום לרווחה“, ומשם הדברים התגלגלו לקבוצות ווטסאפ ומהן לאתר “שווים”.

“הבן שלי נאלץ להמתין לאחות נוספת כדי שתיקח ממנו דם, בזמן שהוא סובל מלחץ ומחרדה”, סיפרה ל”שווים”. “הרמתי את הקול בגלל האפליה שהבן שלי עבר, ובמקום להתנצל אמרו לי במרפאה שאני צריכה להתבייש שאני מתנהגת ככה. הייתי מזועזעת”.

לדבריה, אסף הלך לדלת בגלל אי הנעימות שנגרמה לו. “אמרתי לו שיירגע בחוץ, וכשהאחות השנייה התפנתה קראתי לו”, היא אומרת. “קשה להאמין שדווקא בקופת חולים, מקום שמעניק שירותי בריאות ואמור לפעול לפי שבועת הרופאים, הבן שלי ספג יחס כזה מאחות. זה לא יאומן”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

קייזר לא חוותה בעבר מקרה דומה. “אני מרגישה בהזיה”, היא אומרת, “חשבתי בהתחלה שאני לא שומעת טוב. מה זה לא לקחת דם מאוטיסט? הייתי בשוק טוטאלי. אף אחד לא מצפה לדבר כזה. גם אם האחות נבהלה כשאסף נכנס כי אין לה ניסיון עם אוטיסטים, יש דרך לבוא ולהסביר. אפשר לקחת אותנו ביד לאחות אחרת ולסדר את זה. אבל במקום זה נתנו לנו לחכות עוד. נכון, בסוף האחות השנייה לקחה ממנו דם, אבל למה מלכתחילה הוא היה צריך לעבור חוויה רעה כזאת ולהרגיש שהוא לא רצוי?”

עד עכשיו, היא אומרת, אף אחד בקןפת החולים לא התנצל בפניה: “שעתיים אחרי המקרה צילצלה אליי אחראית המעבדה, אבל במקם לבקש סליחה היא בעיקר נזפה בי על איך שהתנהגתי. אני דורשת שהאחות שגרמה לאסף כאב לב תתנצל בפניו”.

בקופת חולים מכבי רואים את המקרה באופן שונה לחלוטין. גורם בקופה ששוחח עם “שווים” אמר כי במרפאה בסך הכל רצו להקל על קייזר ועל בנה, ולהעניק להם שירות טוב יותר עם אחות מנוסה יותר. לדבריו, האחות הראשונה לא רצתה לקחת סיכון מכיוון שהמיומנות שלה פחות גבוהה עם ילדים עם צרכים מיוחדים, ולכן העדיפה שאחות עם ניסיון רב יותר תיקח לו דם.

בתגובה הרשמית נמסר מקופת חולים מכבי: ״צר לנו על תחושותיה של האם. האחות עידכנה את נוטלת הדם לנהוג ברגישות מירבית בעת מתן הטיפול במקרה זה. חבל כי פעולה חיובית של האחות התפרשה כשלילית. האחות האחראית פעלה היטב וצוות המרפאה נהג ברגישות מירבית״.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות