נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותמעתה: כל ילד בגילאי 3-4 הזכאי לכך יקבל גננת שילוב

מעתה: כל ילד בגילאי 3-4 הזכאי לכך יקבל גננת שילוב

בג"ץ שם סוף לבעיה שהטרידה הורים רבים. איך זה בדיוק יעבוד מעכשיו? הכנו לכם מדריך קצר וברור

ילד בגן חינוך מיוחד

אם הילד או הילדה שלכם בני 3-4, והם זכאים לסל הכלה והשתלבות בגן, ולמרות זאת אינם מקבלים שעות סיוע של גננת שילוב, מעכשיו זה עומד להשתנות.

השינוי המבורך הוא תוצאה של עתירה לבג”ץ נגד משרד החינוך. בעקבות העתירה, שהוגשה על ידי עו”ד אביבית ברקאי אהרונוף מארגון “בזכות”, יחד עם עו”ד הרן רייכמן מהקליניקה למשפט, מדיניות וחינוך בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, החליט בית המשפט לחייב את משרד החינוך לתקצב ולספק שירותי חינוך מיוחדים לכלל ילדי הגנים.

מכיוון שמדובר בנושא מעט מורכב, החלטנו להכין לכם, בשיתוף ארגון “בזכות”, מדריך קצר עם כל הפרטים החשובים.

אז מה היה המצב עד לעתירה?

בשנת 1984 הוחל חוק לימוד חובה לילדים בגילאי 3-4 באופן הדרגתי, כך שרק יישובים הקבועים בצו לימוד חובה תוקצבו בהתאם. בשנת 2014 תוקן החוק, ביטל את ההחלה ההדרגתית של חובת החינוך לגילאי 3-4 , וחייב את המדינה לספק שירותי חינוך לכולם. במקביל, החלת החוק המלא נדחתה לשנת 2016.

אלא שב-2016, למרות שהחוק נכנס לתוקף, משרד החינוך החליט לא לתקצב גני ילדים ביישובים שבהם לא חלו צווי לימוד חובה. לכן, ילדי גנים בגילאי 3-4 ביישובים מסוימים לא מקבלים את השירותים שלהם הם זכאים (למשל, גננת שילוב), בעוד ילדים ביישובים אחרים כן זוכים לזה.

בכמה ילדים מדובר?

מדובר בעשרות אלפי תלמידים שזכאים לתקצוב שירותי חינוך מיוחדים שלא מקבלים את סל ההכלה וההשתלבות, למרות שכאמור הם זכאים לו. עכשיו סוף סוף זה משתנה.

מה זה סל הכלה והשתלבות?

מדובר בשני סלים נפרדים שאוחדו ביחד. סל השתלבות הוא סל שניתן לכל בית ספר לפי אחוז הילדים שלומדים בו, לא רק תלמידים עם לקויות. סל הכלה הוא סל נוסף שמקבל בית הספר, שנועד עבור תלמידים עם קשיים שמאותרים במהלך השנה וזקוקים לתמיכות. הסל המלא, שאמור לתת מענה לכל הילדים, מספק בעיקר שעות הוראה, וספציפית בגנים שעות סיוע של גננת שילוב.

מה עושה גננת שילוב?

גננת שילוב היא גננת לחינוך מיוחד, המסייעת לילדים מתקשים הלומדים בגנים רגילים. לגננת הכשרה בחינוך מיוחד, והיא עובדת במהלך השבוע במספר גני ילדים – עם ילד בודד או עם קבוצת ילדים, לפי הצורך. כל זאת, כמובן, בשיתוף הגננת הקבועה של הגן.

מי קובע את הזכאות של הילד?

ועדת זכאות ואפיון ברשויות המקומיות קובעת את זכאותו של תלמיד עם מוגבלות לשירותי חינוך מיוחדים, את רמת התפקוד שלו ואת היקף סל השירותים שיקבל למשך שלוש שנים, או עד למעבר בין שלבי חינוך.

מי זכאי לשירותים?

מי שבשנה שעברה התקיים בעניינו דיון על ידי הצוות הרב מקצועי או על ידי ועדת זכאות ואפיון, והוחלט כי הוא זכאי לשירותי חינוך מיוחדים מסל ההכלה וההשתלבות.

מהם הקריטריונים לקבלת הסל?

מי שנכלל בסל השירותים המיוחדים הם ילדי גנים (גילאי 3-4) בתפקודים גבוהים יחסית לפי הקטגוריות הבאות:  תלמידים עם קשיים נפשיים ברמת תפקוד 1, תלמידים עם מנת משכל גבולית ברמת תפקוד 1, תלמידים עם עיכוב התפתחותי או שפתי ברמות תפקוד 2-1, תלמידים עם קשיים רגשיים והתנהגות מאתגרת ברמות תפקוד 2-1, ותלמידים עם לקות למידה ברמות תפקוד 2-1.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

אם הילד שלי לא קיבל זכאות לשנה הנוכחית, זה מאוחר מדי?
מי שלא קיבל זכאות בשנה שעברה, אך סבור שילדו זקוק עוד השנה לשירותי חינוך מיוחדים, יכול לפנות למפקחת על הגן בבקשה לקבלת מענים, ובקשתו תיבחן לפי צורכי התלמיד ובכפוף לאיתור כוח אדם מתאים.

חייבים לפנות למפקחת?

לא בהכרח. ההורה לא חייב להסתמך על המסגרת שלו, אלא יכול לפנות גם באופן עצמאי לוועדות זכאות ואפיון עד ה-31.3.21. כל מי שחושב שהילד שלו זקוק לשירותי חינוך מיוחדים, יכול לבצע את הפנייה הזאת. אם אתם סבורים שילדכם זקוק למענים נוספים לשנת הלימודים הבאה, הגישו עוד היום בקשה לצוות הרב מקצועי או לוועדת זכאות ואפיון על מנת שיתקיים דיון בבקשה.

לפרטים נוספים הקליקו >>> https://drive.google.com/file/d/1mBmof5vnHmNnPEY-DGnrM87kZQKNUdu9/view?fbclid=IwAR1l8sZ2tR-8CUidtnuB4rsw7vwy0tWGEdPnifc2vnwPGdQaFK0h4SV21Cg

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות