נושאים קשורים

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"



דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
ראשיאוטיזםפרופ' יורם יובל: "כשהבן שלי אובחן עם אוטיזם נשבר לי הלב"

פרופ’ יורם יובל: “כשהבן שלי אובחן עם אוטיזם נשבר לי הלב”

כך סיפר יובל, מהפסיכיאטרים הידועים בארץ, לכאן 11. "שאלתי את אשתי לשעבר: למה זה קרה לו ולא לי?"

יורם יובל. צילום מוויקיפדיה

“כשהבן שלי אובחן כאוטיסט נשבר לי הלב” – כך סיפר פרופ’ יורם יובל, מהפסיכיאטרים הידועים בישראל, לקובי מידן בתוכנית “סוכן תרבות” בכאן 11, ששודרה אתמול.

בימים אלה מנחה יובל סדרת דוקו בת שלושה פרקים בהוט 8 בשם “לב שבור”, יחד עם המוזיקאי עברי לידר. במהלך הסדרה יוצאים השניים למסע מדעי-מוזיקלי בעקבות סודות הלב האנושי השבור. לשאלת מידן מה הדבר הכי חשוב שנאמר בסדרה, ענה יובל ש”שאפשר להחלים מלב שבור”. בתגובה שאל מידן מתי לאחרונה נשבר הלב שלך, ויובל ענה כי זה קרה כאשר התברר לו שלילד הבכור שלו, דני, יש אוטיזם.  

“בשבוע שבו הבנתי מה יש לדני אני זוכר שאמרתי לחנה, אשתי לשעבר, איך זה יכול לקרות לילד כל כך קטן? למה זה קרה לו ולא לי?” המשיך יובל לספר. “ואז היא אמרה לי משפט אחד שפשוט הציל אותי, ‘אבל אף אחד לא הציע לך את זה'”.

עד היום מיעט יובל, ראש מכון המוח לחקר רגשות בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה וגם אושייה טלוויזיונית, לדבר על הסיפור האישי שלו. בערך שלו בוויקיפדיה נכתב בקצרה שהוא אב לחמישה ילדים. למרות שלא נתן לזה ביטוי רב בתקשורת, בפורומים סגורים הוא שיתף מעט בהורות המיוחדת שלו. כך למשל, בהרצאה שנתן בעבר בעמותת אלו”ט הציג את עצמו כאבא של דני, שלומד בבית ספר מיוחד.

בראיון שהעניק לאחרונה ל”ישראל היום” לרגל כניסתו לפוליטיקה (רץ לכנסת במסגרת הרשימה הכלכלית של פרופ’ ירון זליכה), סיפר יובל כי דני כבר בן 24, “והוא ילד מדהים. כל ההורים לילדים אוטיסטים יעידו שהגילוי קשה. בשנה הראשונה שלו דני היה ילד שמח, צוחק, לבבי ומתוק, אבל בשנה השנייה הבחנו שיש דברים מסוימים שבמקום להתקדם בהם הוא מתחיל לסגת, והתחיל להתגנב איזה חשד. למשל, לא היה לו פחד. גרנו אז בניו יורק, היינו רצים בסנטרל פארק, ובאיזשהו שלב אני הייתי נעצר והוא היה ממשיך לרוץ ולא מסתכל אחורה, לראות איפה אבא. הבנתי שאם לא ארוץ אחריו, הוא ירוץ הלאה והלאה”.

בעקבות סודות הלב השבור. פרופ’ יובל עם עברי לידר

את רגע האבחון הוא תיאר כאחת התקופות הקשות בחייו. “לוקח הרבה זמן עד שבסוף נופל לך האסימון, והיה לנו קשה מאוד כשהבנו מה יש לו”, סיפר באותו ראיון. “היום הוא בתפקוד מלא אהבה, הוא מדבר, הוא חם, הוא צוחק, מחבק ומלטף, אבל הוא לא מסוגל לדאוג לעצמו, ואנחנו לא מסוגלים להשאיר אותו לבד, כי הוא יכול להסתבך. הוא חי בכפר שמעון לילדים אוטיסטים שגדלו, ושם ממשיכים לפתח אותו ומלמדים אותו כל הזמן דברים חדשים. חשוב לי שימשיכו לפתח את הפוטנציאל שלו. בסופי שבוע הוא בא אלינו כדי שהאחיות הקטנות שלו יכירו אותו, ואצלנו הן מנהלות אותו. יש לו עכשיו שלוש בוסיות”.

במפגש ההוא עם אלו”ט ביקש יובל לתת כמה עצות להורים לילדים עם צרכים מיוחדים, וכמסורת צה”ל חילק אותן לשלוש:

1. “שמרו על הזוגיות. פרופ’ ג’ון גוטמן, פסיכולוג אמריקאי מהבולטים בתחום הזוגיות, טוען כי הורים שחגים מעל ילדיהם כל היום, קשובים להם בכל רגע וזמינים עבורם מסביב לשעון, מתוך אמונה שמדובר בטובת הילד, טועים למעשה. גם כשהילדים הם הדבר החשוב ביותר להוריהם, הרי האהבה הזוגית היא העריסה האמיתית שמחזיקה את התינוק. זכרו את מטאפורת מסיכות החמצן במטוס: קודם כל, ואולי בניגוד לכל היגיון אנושי, חבשו את מסיכת החמצן בעצמכם, ורק אחר כך חבשו אותה לילדכם. הילד שלכם צריך אתכם נושמים”.

2. “אל תשכחו את האחים: נכון, קל יותר להשקיע את מירב תשומת הלב בחלש יותר, להגיד על אחיו או אחותו: הוא/היא כבר יסתדרו. אבל הילדים האחרים שלכם זקוקים לכם באותה מידה. אל תיתנו להם להפוך לבלתי נראים. בדיוק כמו חייכם, גם חייהם השתנו כשנולד להם אח עם צרכים מיוחדים, או כשנולדו לאח שכזה”.

3. “קחו את הכאב, הצער וחוסר האונים ועשו איתם משהו טוב. זה יתרום לכם לאושר, וגם לבריאות. אלוף (מיל’) דורון אלמוג, ששכל את אחיו ואת בנו שהתמודד עם פיגור ואוטיזם, מספר: ‘בסופו של דבר הכאב תמיד איתנו… אבל ליצור איזשהו ייעוד, איזושהי עשייה גדולה שמפעמת בתוכנו – זה לוקח אותנו קדימה ונותן לנו ברק בעיניים וחיוך גדול’. אהבתו של דורון אלמוג לבנו ערן שומרת עליו גם היום. היא נותנת לו לא רק ‘ברק בעיניים וחיוך גדול’, אלא גם תחושת משמעות, תקווה ואפילו בריאות”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות