שיתוף פעולה בין מינהל מוגבלויות במשרד הרווחה לבין המוסד לביטוח לאומי צפוי לקצר תהליכי הכרה בילדים ובגירים עם מוגבלויות ולחסוך להם ולהוריהם זמן יקר.
מינהל מוגבלויות, בראשות גדעון שלום, פירט בפני אתר “שווים” את ההסדרים המעודכנים, ואלה הם:
ההסדר הראשון נוגע לבגירים הפונים בבקשה לקבל זכאות לקצבת נכות כללית, ורופא הביטוח הלאומי מתרשם כי יש יסוד סביר שיש להם מוגבלות שכלית התפתחותית. בעבר, במקרה כזה האדם נשלח למחלקה לשירותים חברתיים במקום מגוריו, על מנת שיופנה למרכזי האבחון וההערכה מטעם מינהל מוגבלויות במשרד הרווחה, ובהמשך לכך עניינו הובא לדיון בפני ועדת אבחון כנדרש על פי חוק שירותי הסעד.
מעתה, מאפשר ההסדר החדש פנייה ישירה למרכזי האבחון וההערכה מטעם משרד הרווחה, אשר תיעשה מכלל סניפי הביטוח הלאומי, וזאת באמצעות מערכת דיגיטלית של הביטוח הלאומי, ללא צורך בפנייה נוספת מצד האדם עצמו. מי שמעוניין בפרטים נוספים יכול לפנות לסניף הביטוח הלאומי אליו הוא משתייך או לעובד הסוציאלי המטפל במקום מגוריו.
השינוי השני מתייחס לילדים עם עיכוב התפתחותי עד גיל 6, או ילדים על הרצף האוטיסטי עד גיל 18, שלגביהם קיימת זכאות במוסד לביטוח לאומי, וטרם קיימת הכרה במינהל מוגבלויות במשרד הרווחה. במצב זה הורים או אפוטרופוסים המעוניינים בהכרה ומיצוי זכויות עבור ילדיהם גם במחלקה לשירותים חברתיים בעיר מגוריהם, יוכלו בתנאים מסוימים לקבל את ההכרה באופן אוטומטי תוך שימוש במערכת דיגיטלית (נקראת “עו”ס ישיר”). העובד הסוציאלי במחלקה יסתמך על פרוטוקול המוסד לביטוח לאומי, שבו יתועדו המסמכים שהוגשו לצורך תביעת הנכות. כדי לקבל את השירות ההורים או האפוטרופוסים צריכים להסכים ולחתום על טופס ויתור סודיות. לפרטים נוספים ניתן לפנות לעובד הסוציאלי המטפל במקום המגורים.
השינוי השלישי נוגע לילדים ובגירים המוכרים אצל עובדת סוציאלית במחלקה לשירותים חברתיים עם אוטיזם ו/או הנמכה קוגניטיבית/ מוגבלות שכלית התפתחותית, וטרם מיצו את זכויותיהם במוסד לביטוח לאומי. במידה שהם או הוריהם מעוניינים בהכרה ומיצוי זכויות גם בביטוח הלאומי, העובדת הסוציאלית במחלקה לשירותים חברתיים תוכל לסייע להם בצורה יעילה, באמצעות טופס תביעה מקוצר הנהוג במוסד לביטוח לאומי למצבים בהם האדם מטופל על ידי עובדת סוציאלית בבית חולים או במחלקה לשירותים חברתיים (“מסלול ירוק- מחלקה ראשונה”). המטרה, שוב, היא לשפר את מיצוי הזכויות ולקצר את זמני התביעה. גם כאן ניתן לפנות לעובד הסוציאלי המטפל במחלקה לשירותי החברתיים במקום המגורים ולקבל עוד מידע.
“משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים שם לנגד עיניו לסייע ככל הניתן בתהליכי הכרה בילדים ואנשים עם מוגבלות, במטרה למצות זכויות ולשפר את חוויית השירות”, אמר גדעון שלום, סמנכ”ל בכיר וראש מינהל מוגבלויות. “שיתוף הפעולה עם אגף נכות כללית במוסד לביטוח לאומי יסייע לקצר לוחות זמנים ולצמצם ביורוקרטיה, באמצעות שימוש במערכות דיגיטליות ומיקוד הפנייה לגורמים הרלוונטיים, בדרך קלה, מהירה ואיכותית”.