נושאים קשורים

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"



חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו
ראשיאוטיזםיום אחרי שהתלונן על הטרדה מינית, עובד עם אוטיזם פוטר מהעבודה

יום אחרי שהתלונן על הטרדה מינית, עובד עם אוטיזם פוטר מהעבודה

בקופ"ח לאומית טענו: "זה מילה נגד מילה, אי אפשר לקבוע שזו הטרדה". מומחה לדיני עבודה: "ריח רע של אפליה"

לפני כחודש וחצי התקבל אושר גל (25), צעיר על הרצף האוטיסטי מירושלים, למקום עבודה חדש: מוקד טלפוני של קופת חולים לאומית בהר חוצבים בעיר. גל, שהיה נרגש מאוד, לא תיאר לעצמו שבתוך מספר שבועות בודדים הוא ימצא את עצמו גם ללא עבודה וגם עם תחושת כאב והשפלה נוראית.

בשיחה עם אתר “שווים” סיפר גל כי עובד במקום העבודה החדש הטריד אותו הטרדה בעלת אופי מיני. “מדובר בבחור שאמר לי דברים מאוד לא נעימים”, שיחזר את מה שאירע לטענתו. “זה התחיל בזה שנדבקתי בדלקת גרון חריפה בגלל חוסר התחשבות של עובדים שדרשו להשאיר את החלון במשרדים פתוח. ביקשתי מהם לסגור אותו, אבל הם סירבו ואמרו לי ללבוש מעיל. לבשתי מעיל, אבל עדיין קפאתי מקור.

“בהזדמנות נוספת, כשביקשתי שוב שיסגרו את החלון”, המשיך גל לספר, “אחד העובדים אמר לי: ‘אתה לא נדבקת כאן במוקד, אלא נדבקת מזה שאתה חוגג עם הומואים ועם אנשים עם קליפות’ (ביטוי קבלי לבני אדם חוטאים – ג’.א). כמה שעות לאחר מכן, אותו עובד שאל אותי אם אני אוהב קעקועים, ואמרתי לו שכן. הוא שאל אותי איפה אני אעשה, ועניתי שאני לא יודע. בתגובה הוא אמר לי בצורה מטרידה: ‘בטח תעשה את זה באזור הברית'”.

גל ההמום החליט להתלונן אצל הממונה על ההטרדות המיניות במוקד קופת החולים. יום למחרת, כאשר צילצלו אליו מחברת כוח האדם שדרכה הועסק במוקד – “אורטל כוח אדם” – הוא היה בטוח כי רוצים לעדכן אותו היכן עומד הטיפול בתלונה. במקום זאת, לתדהמתו הרבה, נאמר לו כי הוא מוזמן לשימוע. “אנחנו רוצים שתגיע לשימוע לפני פיטורים”, אמר לו לדבריו אחד ממנהלי החברה, “הסיבה היא אי עמידה ביעדים”. לטענת גל, אותו מנהל גם אמר לו כי הוא לא צריך להגיע לשימוע בתל אביב, וניתן להסתפק בשימוע בטלפון.

גל משוכנע כי מה שהוביל להחלטה לזמנו לשימוע היא העובדה שהגיש תלונה על הטרדה מינית. “איך יכול להיות שיום אחרי שהתלוננתי פתאום מזמינים אותי לשימוע?” הוא שואל בכעס. “אף אחד לא אמר לי לפני כן שהוא לא מרוצה ממני או מהעמידה שלי ביעדים. עד עכשיו אני לא מבין מה עשיתי לא נכון. בשלושה שבועות שעבדתי שם הגעתי כל יום בזמן לעבודה, ניסיתי להשתלב כמו שצריך, וגם לעשות את המטלות שלי על הצד הטוב ביותר”.

משוכנע שהתלונה הובילה לפיטורים. אושר גל במוקד

כשפנה שוב לממונה על ההטרדות המיניות במוקד קופת חולים לאומית, נמסרה לו התשובה הבאה: “מבדיקה שערכתי מול העובד, הכחיש הנ”ל באופן מוחלט שאמר לך אמירות מסוג זה. לצערי הרב, לא נכחתי במקום, ולפיכך מדובר במילה נגד מילה. בנסיבות אלה איני סבורה שיש מקום לקבוע שמדובר באירוע של הטרדה מינית. יצוין ששיבוצך במקום העבודה נעשה תוך תיווך של מתאמת תעסוקה, לאור קשיים מסוימים שפירטת בשיחתנו. נראה שהיה מקום שמתאמת התעסוקה הייתה מקיימת מפגש עם מנהל המוקד עם תחילת עבודתך במקום, כדי לבצע תיאום ציפיות וקליטה מותאמת”.

שיחת השימוע עצמה התקיימה – בטלפון – יום אחרי ההזמנה לשימוע, ולאחריה הודיעו לו בחברת “אורטל כוח אדם” על סיום העסקתו. בניסיון לברר אם מדובר בהתנהלות חוקית, פנינו עם פרטי המקרה לעו”ד עמית לויתן, מומחה לדיני עבודה. אחרי שעבר על הממצאים, הוא קבע שמדובר, לכאורה, במקרה מצער של פיטורים שלא כדין. “בעריכת השימוע נפלו, לכאורה, פגמים מהותיים”, אמר עו”ד לויתן. “סמיכות הפיטורים להגשת תלונה מצד העובד על הטרדה מינית שחווה, מדיפה ריח לא טוב של אפליה על רקע מוגבלות, בניגוד לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, ותיתכן אף עילה בגין אפליה על רקע דת והשקפה, ללא כל קשר למוגבלותו של העובד, ובניגוד לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה. על אחת כמה וכמה שכל העוולות הנ”ל בוצעו, לכאורה, בתוך מוסד אשר אמור להיות בעל אופי טיפולי ומכיל מוגבלויות של אנשים”.

“אמרתי לחברת כוח האדם שזה תזמון לא הגיוני לפטר עובד אחרי שהוא התלונן על הטרדה מינית”, אומר גל. “זה מתסכל אותי שככה מתייחסים לאנשים בעבודה, ובמיוחד לאנשים עם מוגבלויות. כשהמערכת מגנה בצורה כל כך בוטה על עובד שמטריד מינית קולגה שלו בעבודה, מה הפלא שאנשים לא מתלוננים? הנה, אני התלוננתי ואיבדתי את העבודה שלי”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

לטענתו, העובדה שהוא אוטיסט רק הרעה את מצבו: “אני מרגיש שמשתמשים במוגבלות שלי בשביל לתרץ את הפיטורים ולא לקחת ברצינות את המקרה. בשבילי, כבחור עם אספרגר, לעבוד בעולם הגדול זה משהו קשה שמצריך ליווי ועזרה. לקבל כזה יחס זה מייאש וגורם לי לחוסר ביטחון ולתחושה שאולי אני לא מתאים לעבוד בעולם. אספרגר זה אומר קשיים חברתיים וקושי בהבנת מצבים חברתיים, והתנהגות כזו מצד הצוות וההנהלה גורמת לי לתסכול ולהורדת האוויר מהמפרשים. זה פשוט גורם לך לאבד אמון בעצמך ובבני אדם”.

מקופת חולים לאומית נמסר בתגובה: “אין קשר בין התלונה לפיטורים. יש לפנות לחברה שקלטה אותו והעמידה אותו לשימוע לקבלת התייחסותה”.

מ”אורטל כוח אדם” נמסר בתגובה: “מבירור שערכנו בעניינו של אושר גל בעקבות פנייתכם, עולה כי הנ”ל פוטר מסיבות ענייניות של אי התאמה מקצועית. הדבר הוסבר לו בישיבת השימוע אותה הוא בחר לקיים טלפונית בליווי מלווה תעסוקתית שלו. הנ”ל היה בתקופת ניסיון בת 3 חודשים ופוטר לאחר כ-3 שבועות. תקופת הניסיון הייתה ידועה לו מראש. באשר לעניין ההטרדה המינית, לא קיבלנו שום תלונה מהעובד בנושא הזה”.

יליד 1986. ממנצ'סטר באנגליה. על הרצף האוטיסטי. הבן השביעי מתוך 14 אחים לרב חרדי. נשוי לאישה גם עם מוגבלויות. משמש כעיתונאי במעריב ובאתר שווים. מתנדב בוועד של עמותת Keep Olim , ובמגן לקהילות.

כתבות אחרונות