נושאים קשורים

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"



חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו
ראשיאוטיזםאוטיזם בתפקוד גבוהה7 צעירים על הרצף חולמים להיות "להקת שלווה של עולם ההומור"

7 צעירים על הרצף חולמים להיות “להקת שלווה של עולם ההומור”

ההרכב, שמודרך על ידי אבי גרייניק, יעלה בקרוב מופע בשם "צוחקים ברצף" – והם זקוקים לתרומות שלכם

הרכב “צוחקים ברצף”. חמישי משמאל: אבי גרייניק

צעירים עם אוטיזם שצוחקים על עצמם, על האוטיזם ועל העולם, עם הרבה פתיחות וכנות, וגם אנושיות, כבוד וגאווה עצמית. אם זה נשמע לכם מסקרן, בקרוב תוכלו לראות אותם על הבמה במופע חדש שנקרא “צוחקים ברצף”, בהנהגת השחקן, הקומיקאי והיוצר אבי גרייניק. “אנחנו רוצים להיות להקת ‘שלווה’ של ההומור”, הוא מסמן את היעד בשיחה עם אתר “שווים” השבוע.

המופע, שמתגבש סופית בימים אלה, הוא אוסף של מערכונים מצחיקים שנכתבו ומשוחקים על ידי שבעה בני נוער על הרצף מבית הספר אורט גרינברג בקריית טבעון. המטרה של הפרויקט היא לקרב אנשים עם מוגבלויות אל החברה, ולגרום לחברה להבין את הבעיות שלהם ולא להרגיש ריחוק ורתיעה.

באחד המערכונים במופע, אחד המשתתפים מגיע לוועדת קבלה לאוטיזם, כי לא כל אחד יכול להתקבל. יתר השחקנים הם חברי ועדת הקבלה, שבוחנים האם יש לו מספיק כישורים אוטיסטיים כדי להיקרא אוטיסט. הם בודקים, למשל, האם הוא יכול לשמור על קשר עין, האם יש לו חברים, ואיך הוא מתנהג במצבים מסוימים. לפי התשובות של המועמד, הם מקטלגים אותו בדרך הומוריסטית, וקובעים האם הוא אוטיסט אמיתי או לא.

מאחורי היוזמה עומד מנהל בית הספר איתי לוי, שעודד תלמידים על הרצף הלומדים בכיתה מיוחדת להרים את המופע. גרייניק התבקש לתרום את כישרונו ויכולותיו לפרויקט, כדי ליצור מופע מקצועי וערכי, שיסתובב בכל המדינה ויציף בהומור את הבעיות של האוטיסטים בישראל ובכלל.

“לא ידעתי שלאוטיסטים יש הומור” אבי גרייניק בחזרות עם חבר ההרכב תומר קונפינו

הכל החל לפני כשנתיים וחצי, כאשר גרייניק התנדב להיות מנחה של מופע התרמה לגיוס כסף למימון “דירת הכשרה” לתלמידים עם אוטיזם בבית הספר, על מנת להעניק להם כישורי חיים יומיומיים. הערב החד פעמי, שבו השתתף גם הזמר רמי קלינשטיין, הוליד אצלו ואצל התלמידים את הרעיון ליצור מופע בידור. 

 “לא ידעתי שלאוטיסטים יש בכלל חוש הומור”, אומר גרייניק בכנות. “היה לי חיבור מעולה עם התלמידים, וראיתי שחוש ההומור שלהם דומה לשלי. בעקבות המופע המוצלח שהעלינו, מנהל בית הספר איתי לוי הזמין אותי לעבוד באופן קבוע עם הנערים ליצירת מופע. המטרה שלנו הייתה ליצור מופע בידור שבאמצעותו אנשים יכירו את האתגרים שחווים אנשים עם אוטיזם בצורה הומוריסטית. עבדנו על זה כשנה, אבל אז הגיעה הקורונה ושיבשה לנו את כל התוכניות. לתקופה מסוימת היינו חייבים להעביר את הכל לזום, לעשות אדפטציה למסך, ולהמציא את עצמנו מחדש”.

תהליך ארוך ומאתגר

בינתיים, גרייניק גיבש סביבו קבוצה של שבעה נערים, כולם עם אוטיזם בתפקוד גבוה, והמשיך לעבוד איתם. “חלק מהנערים טוענים שאני קצת אוטיסט בעצמי”, הוא צוחק, “האמת, לא היה לי שום רקע איך עובדים על יצירת מופע של אוטיסטים. זה לקח הרבה זמן לקלוט את הרגישויות של כל אחד, המגבלות, היכולות, ובעיקר לפתח את הפוטנציאל הגדול שטמון בתוכם”.

 לדבריו, מדובר בתהליך ארוך ומאתגר. “זו הייתה עבודה קשה של שעות וימים”, הוא אומר, “שבהם הייתי מדבר איתם כדי ליצור את התקשורת והחיבור הבינאישי. מאנשים סגורים וחסרי ביטחון הם נפתחו ממש, כמו פרח. הם שואלים הרבה שאלות ומתעניינים, והעבודה איתם יצרה אצלם מודעות רבה לסביבתם”.

המופע “צוחקים ברצף” – הוא מסביר – יתבסס בעיקר על סיפורים מחיי היומיום של אוטיסטים והאתגרים שאיתם הם מתמודדים, מערכונים מסיטואציות שונות ומשונות, סיפורי אגדות וקטעי סטנד אפ ,שבהם הם צוחקים על האוטיזם.  “אנחנו לא רוצים שירחמו על האוטיסטים”, הוא מדגיש, “אלא דווקא שהצופים יצחקו, כי הקטעים הם באמת הומוריסטיים”.

בסופו של דבר, הכוונה של גרייניק ושל מנהל בית הספר היא להפוך את “צוחקים ברצף” למוסד משני בתוך בית הספר, ולהופיע ברחבי הארץ כדי לייצר שינוי תודעתי בנושא. “מה שלהקת ‘שלווה’ עשתה בעולם המוזיקה הישראלי, אנחנו שואפים לעשות בעולם הבידור וההומור”, הוא מסכם.

אחד המשתתפים במופע הוא תומר קונפינו, בן 19 על הרצף מקריית אתא. “קוראים לי הבדרן של הכיתה”, הוא מספר ל”שווים”, “ואני אוהב מאוד הומור. חלמתי שאכיר איזשהו אדם מפורסם, והחלום שלי התגשם כאשר הכרתי את אבי גרייניק. עבדתי קשה להגיע למצב שאני נמצא בו היום. אני חושב שאני מצחיק מאוד”.

גאווה של אמא

מירב קונפינו, אמא של תומר, היא תומכת נלהבת בפרויקט. “כאשר ראיתי את תומר על הבמה, בכיתי”, היא משתפת, “התרגשנו כולנו, כל המשפחה, וזה ממש לא מובן מאליו. ראיתי ילד אחר על הבמה שאני לא מכירה, ממש כמו שחקן מלידה”.

לדבריה, היא מעולם לא תיארה לעצמה שתומר, שהוא בחור מאוד מופנם, יעמוד על במה, יסתכל לקהל בעיניים ויצור קשר רציף עם אנשים. “הייתי בהלם כאשר גיליתי שהוא הצטרף להרכב”, היא אומרת. “אבל התוצאות מדברות בעד עצמן. הדבר החשוב ביותר שנוצר בפרויקט זה הומור עצמי, שהחבר’ה האלה יכולים לצחוק על האוטיזם, להעביר את האתגרים של האוטיזם דרך ההומור, ואז לאנשים יותר קל להתחבר אליהם ולקבל אותם כמו שהם”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

גם המנהל איתי לוי מדבר על שינוי מבורך שחל אצל התלמידים. “הילדים-נערים האלה הם מתנה לבית הספר ולאנושות”, הוא אומר. “השינוי הגדול שנעשה אצלם הוא מדהים. הם פיתחו מודעות לקשיים שלהם, וההומור לימד אותם לאהוב את עצמם. כל משפחה שיש לה ילד על הרצף האוטיסטי שתראה את הנערים הללו מופיעים, תבין שהיא קיבלה מתנה ולא עונש. יש להם איכויות גדולות, והם הפכו את כל מי שלידם לאנשים טובים יותר ורגישים לאחרים מהם. יש נערים שלפני הפרויקט לא תיקשרו בכלל, והיום הם הכוכבים הראשיים של ההרכב. יש לנו חלומות גדולים, ואנחנו נגשים אותם”.

רוצים לתמוך בפרויקט?

תרמו לאורט ישראל,

בנק לאומי ישראל בע״מ, סניף 767

מספר חשבון: 1000966

בתיאור העברה כתבו ״צוחקים ברצף״

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות