נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזם"כמו עבריין בפוטנציה": נער אוטיסט נדרש לתעודת יושר כדי להוציא רישיון

“כמו עבריין בפוטנציה”: נער אוטיסט נדרש לתעודת יושר כדי להוציא רישיון

יהונתן אנגל, צעיר בתפקוד גבוה, נדהם מבקשת משרד התחבורה: "אני מרגיש ממש מופלה". משרד התחבורה: "נפלה טעות"

כמו צעירים רבים בני גילו, יהונתן אנגל, בן 18 מחוף הכרמל, המאובחן עם אוטיזם בתפקוד גבוה, ביקש להוציא רישיון נהיגה. הוא עשה את כל מה שנדרש ממנו כדי להתחיל את לימודי הנהיגה, כולל הגשת חוות דעת רפואיות מתאימות, אבל אז נדהם לגלות כי משרד התחבורה דורש ממנו עוד משהו כתנאי להוצאת הרישיון: תעודת יושר מהמשטרה. “אני מרגיש ממש מופלה, כמו עבריין בפוטנציה”, הוא אומר לאתר “שווים”.

בדומה לשלושת אחיו לפניו, גם אנגל ביקש להתחיל ללמוד נהיגה, ולשם כך מילא את כל המסמכים הדרושים. הוריו חתמו על הטפסים לבדיקה רפואית, והגישו חוות דעת נוירולוגית שקובעת כי הוא כשיר לנהוג. במשרד התחבורה, משום מה, לא הסתפקו בזה.

“למה אני צריך תעודת יושר?” מחה אנגל בראיון לתוכנית ”בוקר טוב ישראל” בגל”צ. “אני רק רוצה ללמוד נהיגה”. צריך לומר שהבקשה של משרד התחבורה היא חריגה. תעודת יושר נדרשת רק מנהגים המבקשים להוציא רישיון לרכב ציבורי, דוגמת אמבולנס או אוטובוס. זו כמובן לא הייתה בקשתו. הוא פשוט רצה רישיון נהיגה  פרטי. 

אבא שלו, יחיאל, קיבל בכעס את בקשת משרד התחבורה לתעודת יושר. “לא הבנתי מה הקשר”, הוא אומר, “אוטיסט זה לא פושע, הוא בסך הכל אוטיסט. יש הרגשה שחוסמים את יהונתן מראש, ומפעילים סחבת ביורוקרטית שמונעת מהבן שלי ללמוד נהיגה. זה כל מה שהוא רוצה, הוא מאוד מתאמץ להשתלב”.

“הרגשתי מופלה ממש”. יהונתן אנגל

האב מספר כי יהונתן לומד בבית הספר הריאלי בחיפה בכיתה רגילה עם משלבת, ושהוא משתדל מאוד להתרכז ולהשתלב. “הוא רואה את האחים והאחות שלו מתקדמים בחיים, והוא לא מצליח, וזה מסתכל אותו מאוד”, ממשיך יחיאל. “הוא אמנם לא אומר את זה, אבל רואים את זה עליו. אני מאמין שהוא יכול להצליח בהכל, ואני כמובן מנסה לעודד אותו עד כמה שאפשר. אנחנו תמיד איתו. זה נראה כמו שיטת מצליח להתיש אותנו, אבל הם לא יצליחו. למרות שתחום האוטיזם והקבלה וההכלה התפתח רבות בשנים האחרונות, כנראה שיש עדיין חשש מהלא מוכר. זה לא צריך להיות ככה, אבל עובדה שזה עדיין קורה”.  

אמא של יהונתן, אינה, סיפרה שהמשפחה לא זכתה להתייחסות משרד התחבורה עד לפרסום הסיפור. “מה שהכי מפריע לי זה שאנחנו מרגישים אזרחים סוג ב'”, אמרה האם. “פוסלים אותנו מראש. לא רואים את הבן שלי כבן אדם שווה זכויות”.

הבקשה שקיבל יהונתן

עו”ד מיכאל ז”ץ, מנהל האגף לקידום זכויות וקשרי ממשל באלו”ט, אמר ל”שווים” כי התנהלות משרד התחבורה תמוהה. “אין שום הצדקה מצידם לבקש תעודת יושר מנער עם אוטיזם, שבסך הכל רוצה להוציא רישיון נהיגה”, הדגיש ז”ץ. “המקרה הזה הוא דוגמה אחת מתוך רבות, בהן אנשים עם אוטיזם נאלצים להתמודד עם יחס שונה, לא מותאם ולא שוויוני מצד משרדי הממשלה”.  

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: “אנשים עם אוטיזם אינם נדרשים כלל להציג תעודת יושר מהמשטרה כתנאי לקבלת רישיון נהיגה. אם יהונתן אנגל קיבל דרישה שכזאת, הרי שמדובר בטעות מצערת. נפעל לטפל במקרה הזה”.  

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות