נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםאפליקציה בטלפון הנייד ידעה לזהות תינוקות ופעוטות עם אוטיזם

אפליקציה בטלפון הנייד ידעה לזהות תינוקות ופעוטות עם אוטיזם

האפליקציה עוקבת אחרי תנועות העיניים של הילדים בזמן צפייה בסרטונים. המטרה: אבחון מוקדם ונגיש

אפליקציה בטלפון הנייד הצליחה להבחין בין תינוקות ופעוטות שאובחנו יותר מאוחר עם אוטיזם לבין תינוקות ופעוטות עם התפתחות תקינה, וזאת על בסיס תנועות העיניים שלהם בזמן שהם צופים בסרטונים – כך עולה ממחקר שמומן על ידי המכונים הלאומיים לבריאות (NIH) בארצות הברית.

המחקר, שפורסם בכתב העת “JAMA Pediatrics”, בוצע על ידי ד”ר ג’רלדין דוסון, מנהלת מרכז המצוינות לאוטיזם של NIH באוניברסיטת דיוק, ועמיתיה.

מחקרים בעבר מצאו כי המוח האנושי מחובר לרמזים חברתיים, כאשר מבטו של האדם מתמקד אוטומטית באותות חברתיים. באוטיזם (ASD), הקשב לגירויים חברתיים מצטמצם, והחוקרים ביקשו לבדוק האם ניתן לזהות ילדים עם אוטיזם באמצעות מעקב אחר תנועות העיניים שלהם בזמן שהם רואים גירויים חברתיים.

במחקר החדש השתתפו 933 פעוטות בגילאי שנה וחצי עד שלוש וחודשיים. מתוך ילדים אלה 40 ילדים אובחנו בשלב מאוחר יותר עם אוטיזם. הילדים צפו דרך מכשיר נייד בקטעי וידיאו קצרים של אנשים שמחייכים ויוצרים קשר עין, או מנהלים שיחה. החוקרים תיעדו את דפוסי המבט של הילדים במצלמת המכשיר, ומדדו אותם באמצעות ראיית מחשב וניתוח למידת מכונה.

הילדים צפו בסרטונים, החוקרים עקבו אחרי תנועות העיניים

הבדיקה העלתה כי ילדים עם אוטיזם פחות הצליחו להתמקד ברמזים חברתיים ולעקוב חזותית אחר השיחות בסרטונים, לעומת ילדים עם התפתחות תקינה. על סמך המחקר, ובהמתנה לאישושו על ידי מחקרים גדולים יותר, הסיקו המחברים כי אפליקציית מעקב עיניים, הכוללת סרטונים ייעודיים וניתוח ראיית מחשב, יכולה להיות שיטה בת קיימא לזיהוי ילדים צעירים עם אוטיזם.

חשיבות המחקר נובעת מהאפשרות החדשה והנגישה לזהות אוטיזם בגיל מוקדם, ולהפנות את התינוקות והפעוטות להתערבות כמה שיותר מוקדמת, אז סיכויי ההצלחה של הטיפול הם הטובים ביותר. או במילות המחברים: “האפליקציה מדדה באופן מהימן סמני ביולוגיה ידועים וחדשים, המייחדים פעוטות עם אוטיזם לעומת פעוטות עם התפתחות טיפיקלית. לתוצאות חדשניות אלה עשוי להיות פוטנציאל לפיתוח כלי נגיש זיהוי לאוטיזם”.

הכוונה היא שטלפון נייד הוא פתרון זול ונגיש בהרבה לעומת ציוד מקצועי המשמש למעקב חזותי במעבדה, שעולה כסף רב ודורש כוח אדם מיומן – מה שמגביל את השימוש בו מחוץ למעבדה.

לתקציר המחקר:

https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/article-abstract/2779395

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות