נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםעקב תביעה: אגד תתקין מערכת טכנולוגית בשירות נוסעים עם מוגבלות

עקב תביעה: אגד תתקין מערכת טכנולוגית בשירות נוסעים עם מוגבלות

התביעה, ראשונה מסוגה, הוגשה על ידי נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות, בשל הפרות של אגד בביצוע חובת הכריזה

חברת אגד תתקין בכל האוטובוסים שלה מערכת טכנולוגית חדשנית לטובת אנשים עם מוגבלות בראייה, מוגבלות קוגניטיבית/אוטיזם/נפשית, שמונעת פנייה לאחרים , וזאת בנוסף למערכת הכריזה. כך סוכם במסגרת הסדר פשרה שהושג בעקבות תביעה ייצוגית תקדימית שהגישה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים יחד עם שני אזרחים שפנו אליה.

באוגוסט 2017 הגישו נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ושני אזרחים נוספים, באמצעות עו”ד ד”ר יועד הלברסברג, ראש הצוות האזרחי בנציבות, תביעה ייצוגית נגד אגד, בשל הפרות מתמשכות של חברת האוטובוסים בביצוע חובת הכריזה באוטובוסים העירוניים בירושלים. התביעה, שהייתה התביעה הייצוגית הראשונה שהגישה המדינה וביקשה לייצג  45 אלף אנשים עם מוגבלות, הוגשה בעקבות תלונות שהועברו לנציבות, ובהמשך סדרה של בקרות מדגמיות שערכו מפקחי הנציבות, בהן נמצא כי מתוך 570 פיקוחים התקיימו הפרות בכ-30% מהמקרים (156 מקרים נפרדים של הפרות). לאחר הגשת התביעה ביצעה אגד שורת פעולות שהביאו לכריזה סדירה באוטובוסים שלה.

על רקע זה, הנציבות והמבקשים ניהלו משא ומתן ממושך עם אגד, שלאחריו הוסכם לסיים את התביעה הייצוגית בהסדר פשרה. במסגרת ההסדר, אגד התחייבה להמשיך ולהקפיד על קיום חובת הכריזה באוטובוסים שלה, וכן להקים, להתקין ולהפעיל במשך 5 שנים מערכת טכנולוגית חדשנית בכל האוטובוסים שהיא מפעילה בכל הארץ, אשר תאפשר תמיכה מלאה בצורכי הנגישות של נוסעים עם מוגבלות. 

המערכת תאפשר לאדם עם מוגבלות לקבל מידע תחבורתי אישי ומעודכן לטלפון הנייד, לרבות “כריזה אישית'”, ובנוסף תאפשר לו לסמן לנהג האוטובוס המתקרב לתחנה שיש אדם עם מוגבלות הממתין לו, ועליו להקפיד במיוחד לאסוף אותו. כחלק מפעילותה, המערכת גם תבצע מעקב אחר קיום החובה. מערכת זו תסייע למנוע מצבים בעייתיים שעליהם מתלוננים אנשים עם מוגבלות, ובפרט אנשים עם מוגבלות בראייה, כגון קושי לזהות את האוטובוס המתקרב, או יציאה מהירה מדי של הנהג מן התחנה, בפרט כאשר מגיעים מספר אוטובוסים יחדיו.

הפרות מתמשכות של חובת הכריזה. אוטובוס של אגד

המהלך יחל כפיילוט של שלושה חודשים, במהלכם תיפתח המערכת החדשה לאנשים עם תעודת עיוור, ולאחר מכן תורחב בהסכמה של הנציבות, משרד התחבורה ואגד. המערכת תוקם ותופעל במימון מלא של אגד, בעלות של מיליוני שקלים, ולהקמתה קדמו סדרה ארוכה של מפגשים בשיתוף הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה. יש לציין כי המערכת תוכל לעמוד בהמשך לרשותו של משרד התחבורה, שאם יבחר בכך יוכל להעביר אותה גם לשימוש מפעילי התחבורה הנוספים במשק.

אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, בירך על ההסכם. “נגישות בתחבורה הציבורית היא נדבך הכרחי ביכולתם של אנשים עם מוגבלות להשתתף בכל תחומי החיים באופן עצמאי ושוויוני”, אמר הנציב. “משמצאנו כי חובת הכריזה אשר נקבעה בחוק לא מומשה על ידי אגד, החלטנו להגיש תובענה ייצוגית. זו התובענה הייצוגית הראשונה מסוגה שמוגשת על ידי גוף ציבורי. כתוצאה מהתובענה הושגה הנגשה באוטובוסים, וההסכם שגובש יוביל להקמה של מערכת טכנולוגית נוספת שתאפשר נגישות רבה יותר לאנשים עם מוגבלות. נמשיך לפעול באמצעות כלי האכיפה והתביעה להבטחת שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בישראל”.

אברמי טורם
נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אברמי טורם

הסדר הפשרה טעון אישור של בית המשפט המחוזי בירושלים.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות