נושאים קשורים

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"



דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
ראשיחדשותשנה אחרי מחדל ההסעה וסרטון התאונה המזעזע, נראה שהלקח לא נלמד

שנה אחרי מחדל ההסעה וסרטון התאונה המזעזע, נראה שהלקח לא נלמד

ב-2020 נפגע תלמיד החינוך המיוחד מרכב כשחצה כביש לבד, ללא המלווה של ההסעה. אימו: "לצערנו המחדלים נמשכים גם השנה"

בשנה שעברה פירסמנו כאן ב”שווים” תיעוד מזעזע של ילד בן 6, שיורד מרכב הסעות של החינוך המיוחד, ללא מלווה, חוצה את הכביש לבדו, ואז נפגע בעוצמה מרכב שמגיח במהירות מאחור. למרבה המזל, הילד לא נפצע קשה, בעיקר הודות לכך שהרכב התנגש בו מהדופן ולא מהחזית. אילו הילד היה חוצה את הכביש שנייה קודם לכן, זה עלול היה להסתיים באסון.

הילד הוא נהוראי הלל, היום כבר בן 7, שמתגורר עם משפחתו בגבעת זאב. נהוראי לומד היום בבית ספר לחינוך מיוחד בירושלים. לפני שנה למד בגן תקשורת בבירה. בימים אלה, כמו אז, ההסעה לוקחת אותו בבוקר מביתו לבית הספר, ובצהריים מחזירה אותו. התאונה המחרידה לפני שנה וכמה חודשים אירעה כאשר חזר מהגן הביתה.

השתלשלות האירועים תועדה בסרטון שצולם מתוך רכב ההסעות והגיע לאתר “שווים”. הוא איננו קל לצפייה. בסרטון נראה נהוראי הולך על המדרכה לקדמת הרכב, ואז חוצה את הכביש בריצה. לאחר שניים-שלושה מטרים מתרחשת ההתנגשות בינו לבין הרכב, והוא נחבט אל הכביש.

תוך שניות מעטות ניגש נהג הרכב הפוגע בבהלה לראות מה מצבו, ואליו מצטרף נהג רכב ההסעות. זמן קצר אחר כך מגיע בריצה לזירה אבא של נהוראי, כשהוא מנופף בידיו בכעס לעבר נהג ההסעות. נהוראי דימם וספג חבלות קשות, כולל חבלת ראש. הוא פונה לבית החולים שערי צדק בירושלים, שם תפרו לו את החתך בפנים ועשו לו שורת בדיקות כדי לשלול זעזוע מוחי.

“האירוע הזה נגמר בנס”. מיטל הלל וקרט והבן נהוראי

“נהוראי סיפר אחר כך שהנהג פתח את הדלת, המלווה הוציא אותו ואמר לו ‘תרוץ הביתה'”, שיחזרה אז מיטל הלל וקרט, אמא של נהוראי. “הילד עשה מה שאמרו לו, ובסרטון רואים איך הוא פשוט רץ לצד השני של הכביש בלי להסתכל, ואז הרכב פוגע בו עם הצד. אם הרכב היה מגיע שנייה לפני כן, הוא היה פוגע בו מקדימה וזה היה נגמר כמעט בטוח במוות. תודה לאל שזה נגמר רק בכאבים חזקים”.

בעקבות הכתבה ההיא ב”שווים” התפרסם אייטם גם בתוכנית “שש עם עודד בן עמי” בערוץ 12, והתהודה הייתה רבה. לצערנו, כמו שקורה פעמים רבות, אחרי שהמצלמות כבות, המצב חוזר לקדמותו. השבוע סיפרה מיטל ל”שווים” כי שנה אחרי המקרה הקשה, שום לקח לא נלמד, והמחדלים בליווי ההסעות של בנה ושל ילדים אחרים עם מוגבלות בגבעת  זאב עדיין נמשכים.

“עושים עלינו קומבינות”, היא אומרת, “ומקטינים מחדלים בלי שום היסוס. כל הזמן אני צרכה לעשות בדיקות ולהיות עם היד על הדופק, כדי שהילדים יקבלו את מה שמגיע להם כחוק – ליווי מסודר בכל הסעה. אני לא מבינה למה אני צריכה להילחם כל יום. התחננתי למנהל התפעולי של חברת ההסעות שיתייחסו אליי, במיוחד אחרי מה שקרה לבן שלי, אבל לצערי אין קשב שם”.

נהוראי בבית החולים אחרי התאונה

באחד המקרים השנה, מיטל מספרת, הילדים יצאו מבית הספר מוקדם מהרגיל לכבוד ל”ג בעומר. “המורה של הבן שלי”, היא אומרת, “שכבר מתורגלת עם הבעיות בהסעות, התקשרה למנהל התפעולי באותו בוקר לוודא שהוא יודע בוודאות שהילדים מסיימים ב-13:30 במקום ב-14:00. הוא אמר לה שאין בעיה. למרות זאת, הוא שלח הסעה רק ב-14:10, כשהילדים מחכים בחום הלוהט 40 דקות”.

כשמיטל התקשרה אליו לברר מה קורה, הוא אמר לה, לדבריה, שההסעה תגיע תוך חמש דקות, ושהמורה בכלל אמרה לו שהלימודים מסתיימים ב-14:00. אז, טוענת מיטל, הוא נזכר לפתע שאין מלווה על ההסעה המדוברת. בהוראתו, הנהג עצר בתחנת דלק סמוכה לגבעת זאב והמתין דקות ארוכות עד שהגיע מלווה. “אתה מבין? את הדרך עד לשם הרכב עשה ללא ליווי”, היא אומרת בכעס.

לדבריה, זו לא הייתה פעם ראשונה שההסעה התקיימה ללא מלווה, ובאותו שבוע לא היה לטענתה מלווה לפחות ארבעה ימים ברצף: “מנהל ההסעות החליף בשבילי את ההסעה הרגילה שלו בהסעה שבה יש מלווה. בתכלס, שני ילדים מהכיתה של נהוראי משכונה אחרת ביישוב שלנו המשיכו לנסוע בהסעה ההיא ללא ליווי, רק כי שם ההורים לא ידעו מזה”.

כששוחחה עם אמא של אחד הילדים, ושאלה אם היא יודעת שבאופן קבוע אין מלווה להסעה שלו, היא הייתה בהלם, לדבריה. “יש פה תירוצים והקטנת ראש, וכל זה כדי לחסוך עוד כמה שקלים על חשבונם של הילדים. זה מרתיח אותי”.

המלווה מהתאונה של נהוראי, זה שלא ירד מהרכב ללוות אותו כאשר חצה את הכביש, בניגוד לנהלים, לא התנצל עד היום, היא אומרת: “הוא היה נורא אדיש לזה”. לעומת זאת, היא מספרת שהנהג הדורס “לא מפסיק להתנצל ולשאול לשלום נהוראי, למרות שזה לא היה באשמתו – הילד פשוט רץ לפני רכב ההסעות”.

מה שלום נהוראי?
“הילד משתפר. יש לו צוות מעולה בבית חולים אלי”ן שמטפל בו ועוזר לו. תהיה לו צלקת לכל החיים, אבל העובדה שהוא חי היא נס. אחותו הקטנה, שראתה את התאונה בזמן אמת, עדיין נפגשת עם פסיכולוגים, ומדי פעם שואלת אותנו מה יהיה אם אחיה ימות. זה קשה. בכל מקרה, נראה שעד שלא יהיה אסון וילד ימות חלילה, הנושא הזה לא יטופל כמו שצריך”.

ממועצת גבעת זאב נמסר בתגובה:

“מערך הסעות התלמידים קבוע ומתואם בתחילת שנת הלימודים עם חברת ההסעות, בהתאם לצורכי התלמידים.  במהלך השנה נערכות בדיקות למערך ההסעות על ידי חברה חיצונית. הביקורות כוללות בדיקת תקינות הרכבים, ביקורת למלווים, הימצאות ערכת עזרה ראשונה, שמירה על כללי הקורונה במהלך הנסיעה ועוד. בביקורת שנעשתה לחברה בחודש אפריל האחרון היא קיבלה ציון ‘טוב מאוד’.

“לאורך שנת הלימודים, בית הספר מחויב לעדכן את הרשות ואת חברת ההסעות במידה שחלים שינויים במערכת השעות של התלמיד/ה. באשר למקרה המדובר, לאור תלונת הגב’ הלל, נערך בירור אל מול חברת ההסעות, המלווים הקבועים של ההסעה ובית הספר, ונמצא שביום ל”ג בעומר בית הספר לא עידכן את הרשות ולא את חברת ההסעות בדבר השינוי בשעת סיום הלימודים.  מרגע קבלת העדכון, נשלח מלווה להסעה באופן מיידי.

“לצערנו, בשנה האחרונה, בשל משבר הקורונה, היו אילוצים שגרמו לשינויים רבים שנכנסו ברגע האחרון וגרמו לעלייה בתכיפות השינויים במערכת. אנו מצרים מאוד על העיכובים ועל אי הנוחות שנגרמה לתלמידים. נמשיך לעשות כל מאמץ על מנת שההסעות ימשיכו לפעול באופן רציף, מסודר וקבוע לרווחתם ולשלומם של התלמידות והתלמידים”.

יליד 1986. ממנצ'סטר באנגליה. על הרצף האוטיסטי. הבן השביעי מתוך 14 אחים לרב חרדי. נשוי לאישה גם עם מוגבלויות. משמש כעיתונאי במעריב ובאתר שווים. מתנדב בוועד של עמותת Keep Olim , ובמגן לקהילות.

כתבות אחרונות